Hvordan mediterer man?

Hvordan mediterer man?

Hvordan mediterer man? Vi bevæger os lidt på kanten af bloggens oprindelige udspring, men ind i et felt som i løbet af de sidste 5 år fylder mere og mere i mit liv. Et område som giver energi, skaber balance, indsigt og glæde. Mit syn på helbred og sundhed har i de senere år hævet sig op i et helikopter-perspektiv til at kigge på det hele menneske : Så udover kosten er søvn, motion, kreativitet, stressforebyggelse, sociale relationer og kontakten til vores højere bevidsthed vigtige for vores livskvalitet .

Jeg har efterhånden afprøvet mange meditationsformer: Fokus på åndedrættet, mantraer, musik/lyd, kontemplation, mudraer eller guidede meditationer for at nævne nogle.

Den måde jeg bruger nu, er et sammenkog af de metoder jeg har snuset til og gjort til mig egen. Det er denne metode, som jeg gerne vil dele med dig, så du måske kan få glæde af den eller inspiration til at finde din egen metode. Måske vil du få mod på at prøve den af, også selv om du måske nu tænker:¨Hmmmm meditation har jeg prøvet og det fungerede ikke for mig¨. Jeg vil gerne give dig lysten til at udforske feltet, for der ligger en guldgrube og venter uanset om du ønsker mere balance, lære dig selv bedre at kende, sove bedre om natten eller ønsker mere glæde i hverdagen.

Min metode til meditation

Vi kan kalde den stafet-meditation eller Integration-meditation…

  • Du tager en notesblok plus noget at skrive med, og så finder du dig et sted, hvor du kan sidde uforstyrret. Sæt en timer på 15 minutter.
  • Sæt dig godt tilrette med lukkede øjne.
  • Tag et par dybe indåndinger og slap af i kroppen.
  • Fokuser din opmærksomhed på området midt i panden. Dit blik bag de lukkede øjne vil naturligt dreje en anelse op, på samme måde som, når vi sover. Dette har en gavnlig effekt på din meditative tilstand er min erfaring.
  • Du beder så din højere bevidsthed om et ord, der lige netop bærer den energi eller det tema, som er vigtigt for dig i dag.
  • Ordet er det første der dukker op i dit hoved – Forhold dig helt ukritisk til det. Det er ikke nødvendigvis særligt ophøjet.
  • Sid så med ordet resten af tiden. Mærk hvad det gør i din krop, lyt til det og se om det evt kommer nogle stemninger eller billeder.
  • Hver gang dine tanker arbejder sig væk, så siger du ordet i dit hoved og vender tilbage til det fokus.
  • Når alarmen lyder efter de 15 minutter tager du notesblokken og skriver ordet ned plus eventuelle andre refleksioner.
  • Næste gang du mediterer starter du med fokus på ordet og beder om et nyt der bærer dig frem.

Så enkelt er det. Jeg håber, at du vil opleve at det er helt ukompliceret og at du vil gå til øvelsen uden følelse af, at man skal præstere noget eller man kan komme til at ¨gøre noget forkert¨.

Jeg oplever flere fordele ved netop denne metode:

  1. En integration af meditationen ind i min hverdag, da mine tanker flere gange om dagen vender tilbage til dagens ord. Jeg henter på den måde styrke heri og skaber balance.
  2. Den er en øvelse i kontakt til og i at lytte til min højere bevidsthed. Denne kontakt kan styrke kreativitet og gøre at vi kommer tættere på vores egentlige sande kerne.
  3. Vi får netop det, som vi har brug for lige nu og her enten i form af en ny energi, eller et fokus på områder vi kan arbejde med eller få forløst.

 

Lad mig endelig høre, hvordan der går og om du oplever at kunne bruge metoden. Læg meget gerne en kommentar her eller på bloggens Instagram-profil @detskalsmageafnoget

 

 

 

Follow

Kys frøen…..


At følge med i sundhedsdebatten kan være vildt  forvirrende. Men når jeg kigger ud over hele molevitten er der dog en fællesnævner, som hele tiden dukker op…….grøntsager!!

Hvis man gerne vil gøre noget rigtigt godt for sig selv, er det et perfekt sted at starte. Den anbefalede mængde ligger på 600 g om dagen, men det skader bestemt ikke at få det højere op.

Hvordan gør man så det? Det kan være ret uoverskueligt.

Mit trick er at lave en ¨greenie¨ af blendet frugt og grønt (mest af grønt!) med hvad køleskab og fryser indeholder. Det giver gode antioxidanter, præbiotika til din fordøjelse og virker anti-inflammatorisk. Jeg laver som regel til to dage og opbevarer i et lufttæt glas i køleskabet. Jeg vælger min blender frem for juicer for tiden, da den er nemmere at gøre rent og jeg ved, at jeg får det gjort. Det er den slags små erkendelser der gør, at man ikke får spændt ben for sig selv.

Af smagsgivere bruger jeg på skift citron, vanille, ingefær og kanel. Det kan snildt kamouflere smagen af kål, broccoli eller spinat. Ønsker du greeni’en mere cremet kan du bruge yoghurt, kefir, A38 eller diverse planteyoghurter/mælk.

Hvad er dit bedste tip til at få flere grøntsager indenbords?

 

Follow

Ses vi til Bogforum 2019?

Bogforum 2019

Så er det den tid på året igen, hvor der stimles sammen om skønne bøger. Tænk at man for år siden var bekymret for bogens fremtid. Jeg oplever heldigvis at der hos mange er et behov for den ro og det nærvær bøger skaber.

Jeg har gransket programmet for Bogforum 2019 – Det er de nye udgivelser af kogebøger og livsstilsbøger, jeg hælder mest til og glæder mig til diverse foredrag med de respektive forfattere. Nedenfor har jeg udvalgt dem, jeg helst vil kigge nærmere på og lytte til på Bogforum 2019.

 

Bogforum 2019

Maria Grønbech kommer på Madscenen fredag d.15/11 kl. 10.45 og inspirerer med sine Veganske Hverdagsretter 

Morten Bang Olsen er professionel kok og har skrevet Vegansk Luksus med veganske gourmetopskrifter. Han er at finde på Madscenen d.15/11 kl.12.00.


Lisbeth Østergaard og Louisa Lorang er makkerpar på bogen Grøn mad til hele Familien – De går på Madscenen d.16/11 kl.11.45 med tip og tricks til grønnere familievenligt mad med mindre kød.

 

I kampen mod madspild repræsenterer Selina Juul, Louisa Lorang og Anh Lê holdet bag Mad med respekt på Madscenen d.16/11 kl.16.45

 

TIDSPUNKT
Bogforum 2019 finder sted fra den 15.-17. november i Bella Center Copenhagen.

ÅBNINGSTIDER
Fredag d. 15. november: kl. 10 – 19
Lørdag d. 16. november: kl.10 – 18
Søndag d. 17. november: kl. 10 – 18

Follow

5 gode til den grønne frokost i København

.

Souls Cph // Vegansk og bæredygtigt 

soulscph.dk

Super lækker vegansk morgenmad, brunch, frokost eller aftensmad – Bæredygtigt og med brug af lokale råvarer. Comfort food som burgere og fritter eller alternativt store flotte salater og juicer. Med to restauranter Østerbro og City er det nemt at finde et sted tæt på.


Kopan Rice // Koreansk og krydret

rice.kopan.dk

Lidt gemt af vejen tæt på Torvehallerne ligger Kopan Rice i Linnésgade. Kig ind og bliv klogere på mindst 5 slags fermenterede kimchi, bibimbab bowls og bowls med nudler. Der er knald på smage og konsistenser med valgmuligheder for både kødspisere og vegetarer i lyse moderne omgivelser.



Naturtørst // Super Food Café

naturtorst.dk

Her er der skruet op for smag og råvarernes sundhedsværdi. Perfekt til en farverig start på dagen med juicer og lækre brunchplatter med frugt, bær og nødder. Senere på dagen kan man nuppe en fuldkornssandwich eller selv sammensætte sin yndlings bowl af diverse ingredienser og toppings. Måske suppleret med en super food juice med maca, moringa eller acai? Eneste klagepunkt er, at der ikke er ret meget plads og man sidder halvdårligt på deres Amagerbrogade café – jeg har Østerbrogade tilgode, så den er muligvis bedre?


Bollyfood // Moderne indisk/pakistansk i Kødbyen

Bollyfood Facebook

Lækre menuer og moderne farverig indretning. Her har den indisk/pakistanske mad fået et super løft. Kom her både for den  krydrede mad, venlig betjening og gode stemning. Der er noget på menuen for både veganere, vegetarer og kødspisere. Når vejret tillader, er der mulighed for at sidde ude og nyde Kødbyens vibe.

California Kitchen // Californian wholefoods

californiakitchen.dk

Med hele tre cafeer er vi nærmest ude i en kæde af sund fast food her –  Der er inspiration fra det mexikanske, japanske, indiske og italienske køkken i bedste californiske afslappede stil. Flotte bowls, store salater og fyldte wraps for både veganere, vegetarer og kødspisere i

 

Follow

Ystad Saltsjöbad – En ærlig anmeldelse

Ystad Saltsjöbad

I forrige week-end var jeg afsted på Ystad Saltsjöbad med en dejlig veninde. Det var en tur vi havde haft i kikkerten i lang tid og set frem til (og i øvrigt selv betalt for). Tid til hygge og til at få indhentet på snakkefronten.

Ved check-in blev vi mødt af rigtig venlig service. Værelset var også helt i top med fin havudsigt, store badekåber og et fint rummeligt badeværelse. Vi havde på forhånd modtaget en mail om, at det var en god ide at booke behandlinger hjemmefra og at reservere bord til middagen – Rigtig god service, da jeg har oplevet andre steder, hvor begge dele har været fuldt booket ved ankomst. 

I spa’en

Efter en kop te på værelset fik vi klædt om og bevæget os ned til poolområdet. Hvis man er lidt novice på spaophold, så var det her en smule forvirrende uden ret meget skiltning. Omklædning og bruseområdet var ret småt, så det kan anbefales, at man tager badet på værelset inden. Området med pool og sauna var også en del mindre end jeg havde regnet med og der var godt fyldt med mennesker. Udendørsområdet med varme bade var nok særligt skuffende i forhold til størrelse og med en stor mængde klor i vandet. Nogle bade så ud til at være lukkede pga reparation, så det kan være grunden til, at det føltes temmeligt pakket.

Til gengæld var der stort set ingen, der benyttede den store udendørs (noget køligere) pool i midten af Ystad Saltsjöbad, som blev vores foretrukne. Her var der plads til at svømme og flyde rundt. Vandet var opvarmet som i en normal svømmehal og det fungerede fint. Er man til det rigtigt kølige, er der selvfølgelig mulighed for en havdukkert efter sauna.

Vi havde ikke tilvalgt behandlinger, da vi kun havde en enkelt overnatning og ville have det maksimale ud af pools, loungeområder og gåture. Men skulle jeg tilbage, så ville jeg prøve The Creek Experience som er en guidet behandling, hvor man kommer omkring i forskellige spa- og saunaritualer i en lille gruppe. Behandlingen tager 2 timer og giver adgang til områder f.eks Hamam, som man ellers ikke har mulighed for. Prisen er dog lidt til den pebrede side og der skal bookes på forhånd.

Lækre lounges

Ellers er der rigeligt med muligheder, der er inkluderede i prisen. Hvis selve spaområdet skuffede mig, så var loungeområderne til gengæld meget lækre. Der var lyse områder med dobbeltsenge og bløde lænestole med mulighed for at dase, snakke, tage en lur, læse eller lytte til musik. Områder med kamin eller dæmpet belysning og helt andre, hvor havudsigten kunne opleves fra bløde sofaer. Der var køligt vand med og uden brus og tørret frugt – skulle man have lyst til en kaffe, et glas vin eller en drink kunne det købes i baren og tages med til loungeområderne. Hvis man ikke er til chill-out-musik, vil jeg anbefale at tage egne høretelefoner med, for der er stort set musik alle vegne inklusiv på toiletterne.

Så stod den på middag

Der er fire mulige steder for aftensmad på Ystad Saltsjöbad  – Vi spiste på Restaurant Gildas, som er en mindre italienskinspireret restaurant med fokus på deleretter. Der var ikke en finger at sætte på maden, gode råvarer, velsmagende og smukt tilberedt. Derudover er der Restaurant Port der serverer skandi-franske retter og er samme sted som morgenbuffeten indtages. Desuden ejer Ystad Saltsjöbad også Villa Strandvagen, som ligger et stenkast derfra. Sidst men ikke mindst, kan der købes enkle asiatisk inspirerede retter i loungebaren. Vi prøvede deres Poké Bowl til frokost på dag 2. og kiggede over skulderen til nabobordet, hvor den stod på små deleretter, som også så meget lækre ud. 

Morgenmadsbuffeten er en kæmpe omgang med noget for enhver smag. Giv dig god tid til at kigge det hele igennem inden du vælger. Vi valgte at gå en dejlig tur i opholdsvejret efter morgenmaden. Området omkring Ystad Saltsjöbad er perfekt til gå- eller cykelture. Vær dog opmærksom på, at det ikke er Vesterhavet og lugten af tang godt kan være dominerende som på danske østvendte kyster. Men der er Insta-venlige fine badehytter i smukke farver og et fantastisk flot lys over havet i alt slags vejr. Ellers stod resten af dagen på afslapning i loungeområdet. Man kan også bruge tiden i spa-området, da bagagen kan stilles ved receptionen efter check ud.

Sådan helt generelt

Overordnet set er Ystad Saltsjöbad, i min optik, en blanding af virkelig god smag og så lidt til det kitschede. Det er jo smag og behag, men fotos på væggene ligner noget fra et dameblad i 00’ erne og sorte væg-til-vægtæpper ligger heller ikke øverst på min liste. De fleste områder er dog meget gennemførte f.eks er Restaurant Gildas og Cocktailbaren indrettet med humor, som giver det kant og en følelse af at være i en helt anden verden

Det var meget forskellige typer og aldersgrupper vi så – En blanding af par på romantisk tur, grupper af venner og veninder og firmaevents. Jeg så ingen børn, men det skyldes nok, at man skal være 16 år for at komme i deres spa-afdeling.

Har du lidt tid før eller efter opholdet, så er Ystad en fin lille by at besøge og spise en kanelbulla i. Har du bilen med er Ales Stenar en spændende stensætning i storslået natur. Er du faktisk slet ikke til spa, men mere til natur, så læs mit indlæg om Gårdhotellet Drakamöllan.

Tips og tricks – hvis du skal afsted

  • Sørg for at have flere sæt badetøj og egne badesandaler med
  • Tag både pænt tøj og hyggetøj med
  • Brus dig på værelset inden brug af spaområdet – Man behøver ikke vaske håret, som i danske svømmehaller
  • Planlæg rækkefølgen af aktiviteterne – så du ikke ender med at sidde i en våd badekåbe i loungeområdet.
  • Check hjemmesiden og book behandlinger plus middagsreservation hjemmefra. 
  • Tag evt høretelefoner og din egen musik/podcast med – der er trummerum-musik i de fleste loungeområder
  • Vær opmærksom på, om værelset har den udsigt I ønsker 
  • Tag et stofnet med til din bog/ipad/telefon/høretelefoner, den kan låses inde i omklædningsrummet

 

1000 tak for brug af billeder / fotocredit @juranne

 

Ystad Saltsjöbad


Ystad Saltsjöbad

Ystad Saltsjöbad

Ystad Salsjöbad
Ystad Saltsjöbad

Ystad Saltsjöbad
Ystad

Ystad

Follow