Huskeseddel til julen


Julen i år bliver meget forskellig fra alle andre år, det kan vi da sige uden overdrivelse. I kassen med julepynt fandt jeg min elskede huskeseddel, som jeg startede for nogle år tilbage. Sedlen blev til efter jeg et par gange, havde måttet fare ud i sidste øjeblik i juledagene og kæmpe mig igennem julemængderne.

I år bliver det en noget mere skrabet version, men med endnu mere grund til ikke at skulle ud i indkøbskaos. Så ud over maden til juleaften og til julefrokoster, så er det her listen der har reddet et par juleaftner for mig.

Har du noget at tilføje , så skriv det i kommentarfeltet!

  • Købe gaver i god tid! (arhhh den glipper desværre altid)
  • Adventsgaver eller kalendergaver
  • Gavepapir, tape, bånd og til/fra kort
  • Bestille steg, and eller gås
  • Købe ind til konfekt og småkager
  • Checke alle lyskæder
  • Købe stearinlys, batterier og lys til juletræet
  • Købe ekstra opvaskemiddel og tabs til opvaskemaskinen
  • Servietter og ekstra køkkenrulle
  • Bagepapir og/eller folie
  • Købe mandelgave/lysgave og ekstra kirsebærsauce
  • Vaske og stryge duge
  • Købe ind til morgenmad og frokost til juledagene
  • Lav så meget som muligt dagen før – f.eks rødkål, risengrød og fond

Husk gode rustikke salater i juledagene f.eks. denne med grønkål eller 3 gange vintersalater her som en dejlig modvægt til alt det søde og fede.

 

 

 

 

 

Book sundhedsrådgivning med mig – Skriv på detskalsmageafnoget@gmail for en uforpligtende samtale.

Lækre kikærtepandekager

Der kan være mange årsager til i perioder eller for altid at undgå gluten. Er du frisk og rask uden helbredsmæssige udfordringer, så vil en glutenfri-kost højst sandsynlig ikke gøre den store forskel for dig. Men døjer du med autoimmune sygdomme, psoriasis, psoriasisgigt, problemer med tarmfloraen eller betændelse i nervesystemet, så vil det være en mulighed at et liv uden gluten vil kunne hjælpe. Mange af de færdiglavede glutenfri produkter på markedet indeholder desværre ofte meget sukker og få fibre, så det vil være en fordel selv at lave dem fra bunden med gode råvarer.

Lav dine egne glutenfrie pandekager nemt og lækkert. Jeg har brugt denne enkle opskrift fra Meyers 

Bland 250 g kikærtemel med 4 dl vand, 2 spsk olie og 1 tsk salt, steges 3.4 minutter på panden i kokosolie eller olivenolie

Hertil har jeg fået avocado, tomatsalsa, dampet blomkål vendt i karry og pinjekerner plus gulerødder dampede i kokos-amino (som smager som soyasauce, men indeholder ikke gluten) med ristede birkes.

 

Book sundhedsrådgivning med mig – Skriv på detskalsmageafnoget@gmail for en uforpligtende samtale.

Sunde ideer når energien er lav

Jeg har kigget diverse  webshops i gennem og fundet de nemme sunde løsninger. De findes blandt andet i frostsektionen og blandt de færdigt-snittede varer. Når energien er lav eller når f.eks smerter forhindrer i at stå længe ved køkkenbordet, så gælder det om at have gode sunde løsninger klar i køleskab og fryser. Frossen frugt og grønt er blandt andet en god genvej, så udgår du at skulle skylle/skrælle/snitte selv og sparer på energien, samtidig med, at du får madvarer med et højt indhold af næringsstoffer. Her nedenfor har jeg lavet en liste med ideer til de nemmere sunde løsninger til dig:

• Brug frosne jordbær, blåbær, granatæblekerner tøet op i køleskabet natten over og bruges direkte på morgenmaden (Vær lidt mere forsigtig med hindbær og brombær, da de helst skal opvarmes inden brug)

• Lav en større portion grøntsagsjuice, greenie, smoothie eller suppe, når du har overskuddet og frys den ned i poser eller bøtter. Eller få et familiemedlem/veninde til at hjælpe.

• Frosne ærter: Kan bare overhældes med kogende vand og bruges i salater, dips eller i stedet for ris/pasta.

• Frossen blomkålsris (fås bla i Netto og hos Nemlig) Kan overhældes med kogende vand og bruges i stedet for ris til sammenkogte retter.

• Frossen spinat – kræver bare en opvarmning i en gryde. Kan evt. krydres med indiske krydderier eller bruges direkte i greenies eller smoothies blendet med frugt eller andet grønt.

• Squash kan spises rå som agurk eller laves til spiraler og bruges som pasta – Færdiglavet spiralpasta kan købes flere steder blandt andet hos Nemlig.

• Køb snittede grøntsager og salater – udskift gerne den grønne salat med færdigkøbt snittet spidskål, rødkål, grønkål, rødbede, spirer og grønne urter som persille, koriander, purløg mm

• Frosne grønne bønner – vendes i olivenolie og krydderier bages i ovnen i stedet for fritter – eller dampes i en gryde.

• Frosne blandede rodfrugter – bages i ovnen.

• Edamame bønner bruges i salater som tilbehør eller som proteinkilde i greenies.

• Wokblandinger og grøntsagsblandinger på frost skal bare vendes på panden i olie evt. med hvidløg og ingefær.

• Frosne gulerødder – kan dampes med olivenolie, citron og spidskommen for et lidt andet twist.

• Kikærter og bønner kan købes på karton, glas eller dåse – skal bare vendes med citron, lidt olivenolie og
krydderier efter smag. Bruges evt. i stedet for ris, pasta eller kartofler.

• Linser skal ikke i blødsættes og er klar på 20 minutter.

• Frossen fisk kan tilberedes i folie eller bagepapir i ovnen med krydderurter og citron.

• Lav store portioner, så der er rester til frokost eller aftensmad.

• Fisk og skaldyr egner sig særligt godt koldt til frokost f.eks. sild, røget laks/ørred/makrel, fiskefrikadeller, makrel i tomat, sardiner i olie og rejer.

• Lasagne kan laves med squash i skiver og hytteost.

• En omelet med spinat og tomat tager under 10 minutter at lave, hvis man har ingredienserne i huset.

 

 

Book sundhedsrådgivning med mig – Skriv på detskalsmageafnoget@gmail for en uforpligtende samtale.

Et lille tip i vintermånederne

Vintermånederne er højsæson for citrusfrugter – det er lige nu de smager bedst.  Min ældste søn synes dog frugt smager bedst kølig og havde lagt en appelsin fryseren, men glemt alt om den. Et par timer senere tager han den ud og tør den let op, og vi blev begge overraskede over, hvor godt den smagte. Konsistensen var som en sodavandsis og smagen nærmest mere intens af appelsin. Man slipper for saft der løber ned af hagen og nydelsen muligvis større da man ikke kan spise det kolde så hurtigt.

Bonus info : Spiser du én appelsin har du fået lige i underkanten af anbefalede daglige mængde c-vitamin.

Book sundhedsrådgivning med mig – Skriv på detskalsmageafnoget@gmail for en uforpligtende samtale.

Inspiration fra Youtube

Hvor finder man inspiration til sund mad med masser af grønt og fuld af smag? Jeg bruger efterhånden Youtube rigtigt meget, så her får du lige mine 3 favoritter for tiden. De er alle tre plantebaserede. Selv om jeg ikke spiser 100% plantebaseret, så er det her jeg synes, at man finder de bedste opskrifter og mest inspiration til retter med frugt og grønt.

Sadia fra Pick Up Limes pickuplimes.com

Deliciously Ella deliciouslyella.com

Kris Carr kriscarr.com/recipes

Book sundhedsrådgivning med mig – Skriv på detskalsmageafnoget@gmail for en uforpligtende samtale.