Der røg de ribs

Jeg havde ellers haft gang i at finde opskrifter til ribs, men de smagte så godt at jeg endte med at spise dem i frugtsalater, til morgenmad og bare som de var lige fra køleskabet – friskt og lækkert. 
Næste gang skal jeg sørge for at lade nogle ribs tilbage til at eksperimentere med f.eks salat med fine spinatblade, avocado, agurk og kylling – eller hvad med dampet laks, kogte kartofler, forårsløg og lammesalat. Har I mon nogle favoritopskrifter med ribs eller er de lidt svære at bruge i madlavningen?
Her til morgenmad med 150g græsk yoghurt 0,2%, 150g fersken, 30g ribs og 15g mandler – giver sammenlagt 258 kalorier og en energifordeling på 25% fedt, 28% protein og 47% kulhydrat

Agurkesalat med radiser og koriander

Lækker sommersalat med rødder i gamle danske traditioner. Skræl 1/2 stor agurk og skær den tyndt – lav en marianade af 4 spsk eddike og 1-2 tsk sukker (evt lidt vand, hvis du synes det er for syrligt)Marinaden hældes over agurkeskiverne og de stilles i køleskabet og trækker i mindst en time. Serveres med radiser, forårsløg og frisk koriander – Hvis du laver salaten til voksne smager det lækkert med chiliflager og lidt frisk revet ingefær i marinaden. Salaten er god som tilbehør til stegt fisk, fiskefrikadeller eller kyllingespyd på grillen.

Kylling med couscous og grillede grønsager

Så er det igen sæson for grillmad, men det kan heldigvis sagtens kombineres med at spise lettere. Prøv at styre en kæmpe bue uden om grillpølserne og cremefraiche-dressingerne, men vælg gerne mindre stykker kød af god kvalitet, kylling, kalkun, fisk og skaldyr. Rigtigt mange grønsager smager desuden lækkert grillede gerne med krydderurter eller diverse dip af f.eks græsk yoghurt eller kvark.
Her har jeg fået 100g kylling med skind, 130g kogt couscous, 120g squash, en stor tomat, spist med grillede rødløg og koriander lander det tilsammen på 398 kalorier og en fordeling på 28% fedt, 27% protein og 45% kulhydrat.

Stegte grønne snackpebre

Disse små peberfrugter ser jo farligt stærke ud, men er det på ingen måde. Smagen ligger tættere på en almindelig peberfrugt end på en chili og kan garanteres findes hos en specialgrønthandler. Hvad stiller man så lige op med dem? – Jeg vil foreslå, at man flækker, renser dem og griller dem i et ildfastfad med lidt brødkrummer, kapers og parmesan over. Eller som her, hvor de bare er blevet stegt hele i lidt olivenolie på panden og drysset med salt undervejs. De smager lækkert som sund snack eller sammen med tzatziki, tomatsalat, hummus og pitabrød. 

Hvordan har du det med fennikel?

Det tog mig noget tid at finde ud af, hvad jeg egentlig synes om fennikel – Tricket for mig er enten at spise dem rå i salater gerne skåret ganske tyndt på et mandolinjern, eller også skal de have så lang tilberedningstid, så de bliver helt møre. Disse her er endnu en gang inspireret af Nigel Slater og smager lækkert som tilbehør til lyst kød, fisk eller med pasta, ris eller brød til som en ret i sig selv. 
Skær 2 fennikelknolde i kvarter og lad dem få lidt farve i en sauterpande i 1 spsk olivenolie – tilsæt derefter vand så det halvvejs dækker fenniklerne, plus saften fra 1 citron og lidt salt – læg låg på og lad dem simre i ca 20 min – Tag låget af og skru op for kogepladen til vandet er helt fordampet – tilsæt en lille håndfuld parmesanost og 2 spsk rasp – skru ned for varmen og læg låget på igen et par minutter til osten er smeltet – ryst evt panden lidt så det ikke brænder på. Her serveret med tomat i tern, lidt bredbladet persille og husk også friskkværnet peber.

Afgørelsen på FDB-konkurrencen

Så kom det endelige svar i FDB-konkurrencen – tiltrods for alle jeres mange stemmer og fantastiske opbakning, så har dommerne åbenbart haft en anden mening og min blog endte desværre ikke blandt de tre top præmierede. Det har sikkert ikke været en nem opgave for dem – og særligt ikke med et felt af så forskellige blogs. Læs vurderingen her  Jeg skal lige ¨tygge lidt på det og fordøje forløbet¨ ;O) så vender jeg tilbage – Stort tillykke til vinderne!

Frittata med peberfrugt og squash

Også kaldet æggekage på dansk – men den får lige et ekstra pift ved at tilsætte revet parmesan og så kan det ikke være nemmere for den laves i en smurt tærteform i ovnen. Du kan bruge hvad du har af grønsager og tømme køleskabet (som mange åbenbart har brug for – for det får jeg rigtigt mange Google hits på ;O) Jeg har denne gang brugt grillede squash, løg, hvidløg og peberfrugter. Spises kold eller varm til frokost eller aften med en god salat og brød til. 

Slank og sund

Når man ændrer sin kost væsentligt, er det en rigtig god ide at kigge forbi sin læge og helst også gerne et stykke inde i forløbet. Jeg har nu fulgt denne måde at spise på siden november, og syntes det var på tide at få det hele kontrolleret –  I sidste uge fik jeg derfor undersøgt levertal, blodlegemer, jern, blodsukker, urinsyre og kolesterol samt fik lavet et generelt helbredstjek – Alt er i skønneste orden  – jeg har tabt 7 kg uden at have lidt afsavn, men ved at spise god og velsmagende mad. Alle prøverne bekræftede, at min krop har fået det den skal bruge og ikke lidt nød. Nu er jeg ved at være på den vægt, hvor jeg gerne vil være og arbejder mest på at få fedtprocenten en anelse ned og muskelmassen højere op.
Men jeg vil rigtigt gerne give videre, hvor vigtigt det er, at du tager hensyn til dit helbred – tager din læge med på råd og ikke hopper på diverse fikse kurer, som lover ¨guld, grønne skove¨ og ¨Mindst 5 kg på 3 dage¨ – det kan gøres meget nemmere, sjovere og sundere. Det tager måske lidt længere tid, men er det hele værd.

Hils på mine venner

Krydderurter er noget af det bedste til at give smag uden, at man behøver skænke kalorier en tanke. Jeg bruger mange slags og har altid et udvalg i køleskabet eller plantekasserne. Så kan jeg peppe kartofler op, lave en nem pastaret eller give fantastisk smag til grønsager, kylling, fisk, dips eller dressinger. Jeg indrømmer gerne, at jeg blive små-irriteret over at købe dem i små bitte fjollede poser og foretrækker klart, de mængder man køber på sydlandske markeder eller selv plukker.
Lille test for sjov – hvor mange forskellige slags krydderurter er der på billedet, og kan du nævne dem?
Nu med svar ;O) Hvor er I gode – der er salvie, bredbladet persille, rosmarin, mynte, koriander, purløg, timian og der var faktisk også laurbærblade – men de er vist blevet ¨kamera-shy¨ for dem kan jeg ikke engang selv få øje på.

Morgenmad med kokosmakroner

Nogle af jer har luftet, at det kan være svært at blive rigtigt mæt, når man ændrer sine kostvaner. Så til jer, og særligt med hende her i tankerne, har jeg lavet dagens morgenmad, med ideen om at få maksimal mæthed for færrest kalorier. Klagen er kommet til rette sted ;O)
Tricket er protein, som jeg har været inde på flere gange – Men ikke alene, i kombination med fedt og kulhydrat. Spiser du mælkeprodukter til morgenmad så tjek, at de er af slagsen med et højt proteinindhold – det dur ikke med almindelig yoghurt og A38 – men kvark, skyr, fromage frais og græsk yoghurt 2% har alle højt proteinindhold. Portionen her er på 405g, så jeg satser ikke på, at I er sultne igen inden I sætter tallerkenen væk. Jeg har desuden brugt kokos-mandelmakroner som drys og det gør, at smagsoplevelsen lander et sted i nærheden af dessert til morgenmad – så bliver det ikke ret meget bedre. 
Portionen består af 150 g mager kvark (evt rørt med vanillekorn), 120g jordbær, 120g nektarin og 15g kokosmandelmakron (se opskrift her) Sammenlagt 275 kalorier og en fordeling mellem 23% fedt, 28% protein og 49% kulhydrat.

Umami og ¨det skal smage af noget¨

Prøv lige at kigge ind forbi denne youtube-video, hvor Ole G. Mouritsen, dr scient og professor i biofysik fortæller om ¨umami¨ – et japansk begreb, der betyder velsmag eller ¨essensen af det lækre¨ og betragtes som vores femte smagselement. Dette udefinerbare ¨det skal smage af noget¨ er måske slet ikke så abstrakt, men man kan arbejde bevidst med de fødevarer, der giver denne velsmag og som påvirker mæthedsfølelsen og din spiseadfærd. Hvis du vil vide mere så læs evt her www.umamibog.dk

Vi snakkede lidt om det ved aftensbordet i familien og yngste søn på 7 år, siger så; ¨Der findes surt, sødt, bittert, salt, stærkt OG klamt¨ – Det grinede vi en del af, men han havde alligevel forstået det, for så rejser han sig og siger: ¨Tak for mad mor – det var dobbelt-umami – hvis der er noget, der hedder det?¨

Mandel/kokosmakroner og mange TAK!

TUSINDE tak til alle jer, der har stemt på min blog i FDB’s madblogger konkurrence – Jeg er helt utroligt glad for al den positive respons jeg har fået. Næste fase er en vurdering af de fem kvalificerede blogs med endeligt svar d.22 juni – så der må ventes lidt endnu.

Ventetiden kan man jo passende bruge på at lave de her mandel/kokosmakroner jeg bagte i sidste uge til børnefødselsdag – Den oprindelige opskrift kom fra Heibergs Børnedessertcirkus  (som er en rigtig lækker og sjov dessertkogebog for børn – men jo bestemt ikke slankemad). I dette tilfælde syntes jeg dog, at sukkerindholdet sagtens kunne reduceres og mandellindholdet kunne sættes op, uden det forringede smagen.

Jeg brugte to aeggehvider piskede med 50g sukker og vanillekorn vendes med 100g kokosmel og 100g malede mandler. Formes som små toppe evt med let fugtede haender – saettes på bagepapir og bages i ovnen i ca 15 min ved 180°c. Hver makron jeg lavede vejede 15g og indeholder 68 kalorier – fordelt mellem 63% fedt, 9%protein og 28% kulhydrat – Portionen giver ca 21 makroner. Makronerne er gode til den søde tand, men giver også en fin mæthedsfornemmelse.

Pandekager med havregryn og hindbær

Disse pandekager har jeg lavet før, men jeg prøvede denne gang at tilsætte hindbaer til dejen – det var dog ikke nogen stor succes. Man kan måske kun skimte det på billedet, men de fik samme farve som tallerkenens kant og yngste søn spurgte om de var ¨rådne¨ !! (tak for tilliden Hr.) Så jeg tror altså jeg hellere vil have hindbær ovenpå mine pandekager i fremtiden – de smager godt, når de lige er blevet varmet lidt i gennem.
Hvis du følger opskriften her og spiser 100g pandekager med 50g graesk yoghurt 2%, 1 tsk ahorn sirup, 8g mandler, 6 kirsebær og 3 jordbaer – Så lander det samlet på 298 kalorier med en fordeling på 24% fedt, 22% protein og 54% kulhydrat.

Cæsarsalat med spicy kylling

Kyllingen til salaten har manden i huset marineret i sin egen specielle blanding – Jeg kan ikke gengive praecis, hvad han endte med at putte i, men det startede med ¨smoked chili¨, gurkemeje, ingefaer, tørret hvidløg og løg i flager – og så fik jeg ikke fat i resten for listen var alen lang. Men jeg synes bare, I skal prøve jer frem og finde jeres egen helt private barbecueblanding, som kan bruges til sommergrill-fester eller bare til at peppe hverdagsmaden op med.
Salaten indeholder 100g kyllingebryst, 10g parmasanflager, romaine salat,  40g af dressing* og 80g baguette ristet og gnedet med hvidløg – Samlet kalorieindhold paa 400 kalorier og en fordeling på 23% fedt, 34% protein og 43% kulhydrat.
* Dressingen laves af 50g graesk yoghurt 2%, 1 tsk light mayonnaise, 1 tsk olivenolie, 1 spsk citronsaft, 30ml vand og smages til med lidt dijonsennep.

Salat med jordbær og feta

Normalt er jeg ikke så vild med kombinationen af surt og sødt, men dette blogindlaeg inspirerede til at eksperimentere. Det blev til salat med jordbaer, feta light, balsamico-eddike, mynte, lidt pinjekerner og olivenolie. Naeste gang vil jeg dog bruge basilikum i stedet for mynte, det synes jeg fungerer en hel del bedre smagsmaessigt. Jeg tror salaten vil vaere god som tilbehør til kylling, fisk og mad på grillen. Eller alternativt til frokost med grovbrød eller pita.

Så lakker det snart mod enden af FDB’s madbloggerkonkurrence – hvis du har lyst til at stemme på min blog og har en Facebook-profil, kan det stadig nåes ved at klikke ¨synes om¨ lige herJeg takker rigtigt mange gange for den enorme opbakning, jeg allerede har fået!!

Kylling med grønsager i tern

I kølvandet på forrige indlaeg fortsaetter jeg lidt med ¨hvordan grønsagerne skaeres¨. Jeg synes det kan gøre en stor forskel, for retterne kan varieres, konsistens og smag aendres. Denne gang er de helt fint hakkede i små tern og giver samlet smag i en mundfuld. Det er bare at komme i gang med at eksperimentere med at hakke, snitte og skaere – og ja, så skal skaerebraedtet altså vaskes af bagefter!
Hvis du spiser 50g peberfrugt, 50g bladselleri, 35g løg, 80g tomat, hvidløg, 8g olivenolie, 110g fuldkornspasta og 90g kyllingebryst – krydrer med med hele spidskommen  (ikke at forveksle med almindelig kommen) og frisk basilikum – så lander det samlede kalorieindhold på 398 med en fordeling på 26% fedt, 29% protein og 45% kulhydrat.


Laenge leve dovenskaben

Denne salat fik vi den anden aften – det er en rigtig fin måde at variere salaten med revne gulerødder og squash jeg lavede her – og så behøver man ikke vaske rivejern og skaerebraet af, men bare fortsaette der ud af med kartoffelskraelleren – Jeg synes grønsagerne er meget laekre på denne måde, men du kan også sautere dem i en smule olivenolie som på denne laekre blog – der i øvrigt er glutenfri, hvis nogen skulle mangle inspiration til rigtig laekker mad uden gluten.

Havregrynskugler nu med protein

Almindelige havregrynskugler indeholder ofte lidt rigeligt med smør/sukker og ikke nok protein til, at de kan fungere som et optimalt mellemmåltid. Men disse her har fået en make-over og er helt utroligt mættende i lang tid. Jeg har brugt sojaflager for at få proteinindholdet højere op, men jeg synes hverken man kan smage dem eller kvarken, når de først har trukket lidt. Opskriften er identisk med mine mueslibarer med protein, med den lille forskel at her er de rullet i kokosmel. Du kan variere smagen ved at udelade vanillekorn og kanel og i stedet tilsætte kaffe eller mandelessens, citron eller appelsinskal – Du kan også gøre dem lidt mere voksne ved at tilsætte rosiner, der har ligget i rom. De kan også rulles i finthakkede ristede hasselnødder eller mandler – det tror jeg jeg vil prøve næste gang.

I en skål har jeg blandet 70g sojaflager (købes i helsekost), 16 g kakaopulver, 80g finvalsede havregryn, 30g muesli uden sukker, 1 tsk kanel, 30g honning, 120g kvark/fromage frais og lidt vanillekorn. Portionen formes til kugler a 35g, som rulles i 10g kokosmel –  indeholder præcis 100 kalorier pr stk med en fordeling på 31% fedt, 24% protein og 45% kulhydrat.

Hvis du har travlt, fungerer et par stykker eller 3 også fint til morgenmad – skulle jeg hilse at sige!

Morgenmad med kirsebaer

Gårsdagens morgenmad med lidt mere tid til at nyde en stille formiddag. Jeg er dog temmelig misundelig på al det gode vejr, I har haft i det danske. Hernede syd for Alperne har det øset ned naesten uafbrudt i 4 dage med ganske få glimt af solen.
Morgenmad af 60g kirsebaer, 90g graesk yoghurt 2% rørt med vanillekorn og citronsaft, 20g muesli, 35g grovbolle med 1 tsk lemon curd og 6 mandler – Samlet kalorieindhold på 304 kcal fordelt på 22% fedt, 20% protein og 58% kulhydrat

Spis bare løs!

Her må der gerne spises igennem! Kirsebaer og melon indeholder rigtigt få kalorier og er fyldt med naturlig sødme, vitaminer og vaedske der gavner kroppen. Kirsebaer indeholder 55 kalorier pr 100g og meloner varierer lidt efter arten, men ligger mellem 23-36 kcal. Saesonen er rimelig kort, så det er bare om at nyde dem, så laenge de er at finde i butikkerne. Jeg synes, det er en fordel at skylle kirsebaerrene og at skaere/rense melonerne og så have det klart i køleskabet – Nemmere at gå til og smager endnu bedre, når de er kølige.

Der ligger en masse laekre ideer til, hvordan man kan variere kirsebaer og bruge dem i diverse retter lige her www.wholeliving.com

Jeg har fået bøffer…

Ja altså ikke store røde bøffer, men jeg kan se en stor forbedring af mine overarmsmuskler med en relativ lille indsats. Jeg startede for nogle måneder siden med at traene mavemusklerne, og har nu udvidet mit daglige program med fokus også på overkroppen. De øvelser jeg laver, ligger et eller andet sted mellem styrketraening, yoga, straek og leg. Jeg saetter lidt god musik på, og så roder jeg ellers 15-30 minutter på gulvet. Min yndlingsøvelse for tiden er håndstand, hvor man står med ryggen mod en vaeg, haenderne på gulvet ca 1 meter foran og så vandrer fødderne op af vaeggen. Prøv evt at kigge her i denne video – det ligner lidt, omend jeg fjoller mere – Men jeg synes, det er rigtigt sjovt og det er et godt udgangspunkt for at få brugt sin krop og tonet den. Jeg kan forresten anbefale en dør, for den er nemmere at gøre ren for Matrix-fodaftryk (bare sørg for at den er låst, eller at der ikke er nogen på den anden side – jeg tager ikke ansvar for nogen skader, bare så I ved det ;O)
Til ¨dagens frokost¨ havde jeg fundet faerdig-købte-kogte rødbeder – de er rigtigt laekre at bruge i salater og smager ikke så surt, som dem man køber på glas. Rødbeden er skåret i skiver og lagt lagvis med light smøreost. Du kan bruge 150g kogt rødbede, 90g Philadelphia ekstra light, 1 tsk olivenolie, radiser, forårsløg, bredbladet persille, urtesalat, lidt citronsaft eller hvidvinseddike – Spises med 65g grovpita eller brød og det giver en frokost på 400 kalorier med en fordeling på 23% fedt, 18% protein og 59% kulhydrater.

Kage med hindbær og mandler

Bananmuffin-dejen kan også bruges til at lave denne kage med hindbær og mandler – Du skal bruge 400g modne mosede bananer, 2 æg, 115g fromage frais/kvark, 60g sukker, 250g fuldkornsmel, 1 spsk citronsaft, 1 tsk natron, lidt vanillepulver og revet citronskal  – Bland de mosede bananer med æg og kvark tilsæt sukker og pisk grundigt – tilsæt gradvist de øvrige ingredienser. Smør eller læg bagepapir i en springform – Hæld dejen i formen, læg hindbærrene ovenpå og pres dem lidt ned (jeg brugte frosne bær og det fungerede fint) – Drys med 30g hakkede mandler.

Bages i ovnen ved 180°c i ca 30-40 min – tjek at mandlerne ikke bliver brændte og læg staniol over, hvis de ser lidt for solbraendte ud. Kagen her er lavet med en blanding af frosne brombær og hindbær, men alle i familien syntes, at hindbærrene smagte bedst, så det anbefaler vi hermed. Spises med frisk frugt og græsk yoghurt 2%, hvis det skal være rigtigt godt.

Lille tip – jeg har altid bananer i fryseren – for hvis vi ikke når at spise dem, så skræller jeg dem og skærer dem i 2 cm tykke skiver, som puttes i en frysepose – så kan de nemt tages op og bruges til kager eller i smoothies.

Follow

Morgenmad med mandler, quinoa og appelsin

Saesonen for appelsiner er ved at vaere slut og en masse anden laekker frugt er nu fremme i butikkerne. Men jeg havde lige dette billede liggende, som var en skam jeg ikke havde fået lagt her på bloggen. Morgenmad af 75g kogt quinoa, 15g hakkede mandler, 100g appelsin og 150g graesk yoghurt 2% – Samlet kalorieindhold på 303 kalorier og en fordeling på 23% fedt, 27% protein og 50% kulhydrat.

Ugens snack-box til køleskabet

Så er der snacks til to dage i køleskabsversion – øverst fra venstre: Grønne bønner med ajvar, 1/2 grov pita smurt med mandelsmør, 1 stk aeble ;O) Champignon med hvidløgs/kvark dressing, kogte bønner med 1 tsk olivenolie, oregano, citron og chilipeber, graesk yoghurt 2% med 1 tsk lemon curd og mandler.
Rigtigt MANGE tak til alle jer, der har stemt og stemmer på mig i FDB’s Madblogger konkurrence – jeg havde slet ikke regnet med sådan en opbakning – Hvis I vil følge med i stillingen, så har Kim fra madblogs.dk lavet en fin samlet liste over stillingen – Husk der kan stemmes helt frem til d.14 juni.

Safrankylling og lidt om kartofler

Kartoflen lever lidt en overset tilvaerelse erstattet af ris og pasta i mange hjem, måske lige undtagen når de nye kartofler rammer landet. Jeg er ikke selv stor kartoffelspiser og kan godt forstå, at det er nemmere at variere ris og pasta. Men det er faktisk ret synd, for hvis du gerne vil tabe dig indeholder kartofler en del faerre kalorier end både ris og pasta. 100g kogt kartoffel indeholder 85 kalorier imod 137 kalorier for kogt pasta og 127 for 100g ris

Jeg tror tricket er, at man skal prøve at gribe kartoflen lidt anderledes an og se den som en ingrediens i retterne. Prøv f.eks moussaka med auberginer og kartofler, blandede rodfrugter i ovnen, fisk med forkogte kartofler i tynde skiver i ovnen, kartoffelpandekager/rösti, grønsagsfrikadeller af rodfrugter, minestrone/ grønsagssuppe med kartoffelstykker eller kartoffelsalater i mange variationer.

Her har jeg stegt 100g kyllingebryst på panden i 1 tsk olivenolie med safran, sumak, urtesalt og spidskommen serveret med kartoffelsalat af 170g kogte kartofler (det er en del mere end på billedet), 50g peberfrugt, 4 cherrytomater, 2-3 oliven, 10g kapers – spist med 1 tsk olivenolie, citronsaft og 2 tsk ajvar  (puré af peberfrugter og auberginer- fåes i de fleste større supermarkeder). Samlet indeholder dette måltid 394 kalorier fordelt på 29% fedt, 29% protein og 42% kulhydrat.