Pletskud hedder det altså!

Denne version af stjerneskud opfandt min kære mormor og den er gået hen og er blevet en familietradition – Hun lavede det dog mest til julefrokoster, men lige nu er der fine nye blomkål i butikkerne, så det er da ideelt at benytte sig af.

Kog blomkål som du synes det smager bedst (dampet eller kogt med lidt salt i vandet) – arranger det på et fad og lad det køle af. Lav en dressing af græsk yoghurt, let mayonnaise, citronsaft, lidt dijonsennep og salt (kan evt fortyndes med lidt vand, hvis den græske yoghurt er for fast i konsistensen) – Brug rejer, asparges og dampet fisk (f.eks sej eller torsk) – Pynt med hakket persille, citronbåde, kapers og tomater. Spises med nye kartofler eller på rugbrød til frokost.

Du kan spise 200g blomkål, 40g rejer, 80g hvid dampet fisk, 40g asparges, 130g kogte kartofler, 18g let mayonnaise, 60g græsk yoghurt 0,2% – samlet 399 kalorier og en fordeling på 25% fedt, 36% protein og 39% kulhydrat. 



Lavt kulhydratindtag og masser af motion = dårligt miks

Sommer, regn og ferie betyder, at jeg er blevet opdateret på den letteste læsning nemlig dameblade i alle afskygninger. Jeg faldt blandt andet over Alt for Damernes bikiniklar fra maj-måned og blev svært skuffet. Tidligere har jeg på bloggen vendt en tilsvarende ærgelse over Feminas kålsuppekur – som jeg i øvrigt aldrig har fået noget svar på, tiltrods for en direkte mail til deres sundhedsredaktør.

Alt for Damerne udmærker sig ellers normalt med nogle rigtigt lækre og sunde slankeretter i hvert nummer – Men så skal forårsnumrerne alligevel fyldes med illusionen om, at man på 3 uger kan få drømmekroppen ved at følge lav kulhydratkur kombineret med masser af kredsløbstræning. Det er et rigtigt dårligt mix og i hvertfald ikke noget, som i mine øjene bør kategoriseres under ¨sundhed¨. På en kur med så lavt et indtag af kulhydrat vil du først og fremmest miste dine glykogendepoter og muskelmasse – du vil have svært ved at holde kuren på grund af træthed og utilpashed – og når du er færdig (hvis du holder så længe) vil din forbrænding være lavere pga den mindre muskelmasse. Derudover har du ikke ændret dine kostvaner og kiloene vil hoppe på hurtigere end du kan nå at sige ¨pasta, brød og kartofler¨ ;O) som du sikkert vil have savnet så meget, at du kommer til at spise alt for meget af efterfølgende.

Så jeg gentager mit mantra ¨hop ikke på de hurtige løsningers kure¨ for de holder ikke, hvad de lover og kan give dig flere kilo at slås med. Hvis du gerne vil i gang med motion, er sandsynligheden for at du holder ved større ved at have respekt for din krop. Med dette in mente, anbefaler jeg havrekagen (se foto) med 3-4 spsk kakao. Brug den gerne før eller efter din træning kombineret med 3 velbalancerede måltider om dagen hvor du får både fedt, protein og kulhydrat. 

Det hele sker ikke på 3 uger, men med små gode ændringer i hverdagen og så holder det tilgengæld hele livet – men det sælger åbenbart ikke ugeblade.

Græsk salat med citron-squash

Helt fantastisk hurtig og god service fra Arepa gør, at jeg igen er den glade ejer af en computer som rent faktisk er bærbar og ikke laver fidus med batteriet. Hvor hurtigt er det – afleveret fredag eftermiddag og klar til afhentning tirsdag ved frokosttid?

Og så kan jeg ellers komme i gang med de billeder jeg har på computer og i kamera. Dagens salat er græsk-inspireret – jeg har som tilføjelse brugt squash som er tørstegt på en slip-let pande, når de ikke længere er fugtige har jeg hældt en smule olivenolie på panden til de får farve – Helt færdige får de yderligere lidt citronsaft og urtesalt. Jeg synes de er fine i salat, som her med feta light – men kan også bruges som tilbehør til f.eks kylling eller fisk. Flere gode sunde opskrifter med squash kan findes lige her www.wholeliving.com/photogallery/cukes-and-zukes

Pausebillede af en bananmuffin

Jeg har indleveret min ellers uundværlige Macbook til reparation – faktisk har jeg været en smule uheldig med den – først røg? bagbeklædningen af i buler og nu er det batteriet der driller. Så her er i forvejen lidt sommerstille og det bliver ikke bedre lige med det første desværre. Men I kan eventuelt bruge ventetiden til at kigge lidt tilbage i ¨arkiverne¨ – Her er f.eks top tre over de mest populære indlæg på bloggen

Smoothie med god energifordeling

Min yndlingsopskrift på smoothie fik jeg lagt på bloggen i januar, så her kommer lige en genudsendelse for dem, der eventuelt synes det er en mere sæsonbetonet spise. Jeg synes personligt at det hele året rundt er en god måde at få frugt og proteiner indenbords saerligt som mellemmåltid. Hvis det er vægttab du er ude efter, skal du dog være opmærksom på, at en del opskrifter er rene kaloriebomber – For at slå det helt fast, så er der ikke noget med at ¨sunde olier feder mindre¨ end andre. Fedtstof skal vi have, det har kroppen og cellerne brug for, men det nytter ikke at en enkel smoothie indeholder en halv dags kalorier, hvis man gerne vil smide et par kilo.

Denne smoothie har en god energifordeling – du får både fedt, protein og kulhydrat, den mætter derfor godt og giver et stabilt blodsukker. Jeg bruger 100g bær (brombær, ribs, hindbær eller jordbær), 200g mager kvark/fromage frais/skyr, 80g frossen banan i skiver, 1 dl æblejuice, 20g mandler og smages til med vanillekorn, citronsaft og revet citronskal. Det giver en smoothie med ca 80 kalorier pr 100g og en fordeling på 24% fedt, 27% protein og 49% kulhydrat – og det helt uden at bruge proteinpulver!!

Det skal smage af noget – nu også på Facebook

Under en regnvejrsbyge i dag fik jeg oprettet en Facebook-side til bloggen. Jeg tænker, at den kan bruges til diverse gode links eller inspiration jeg støder på, men som blogformatet ikke er optimalt til. Jeg har også en del fotos, som jeg ikke synes er gode nok til at blive forstørrede her på bloggen, men som det er synd ikke at bruge.

Kig endelig indenfor her www.facebook.com/pages/Det-skal-smage-af-noget eller klik i højre margin.

Fiskefrikadeller med laks og forårsløg

Resterne af laksetataren blev brugt hurtigt til fiskefrikadeller efter denne opskrift, som er nem og kan varieres på forskellig vis. Jeg erstattede bare den tilsvarende mængde fisk med laksen og tilsatte lidt flere krydderurter. De passer på denne måde med frisk koriander og forårsløg fint til lidt sur-sød sauce og mere asiatisk inspirerede retter. En salat som denne her kunne også være fin dertil.
Du kan spise 150g fiskefrikadeller og 120g kogt jasminris for 393 kalorier og med en energifordeling på 29% fedt, 26% protein og 45% kulhydrat
Forresten så synes jeg, det er rigtigt hyggeligt, at de her deller har krydset Atlanten og også bliver lavet hos danske Inge og amerikanske Gene i Oklahoma – at de bliver kaldt ¨fisk-A-deller¨ over there er så en helt anden snak ;O)

Morgenmad med melon og tørret ingefær

Kombinationen af sød melon med tørret ingefær er et hit – smager også lækkert til morgenmad. Her har jeg fået 150g graesk yoghurt 0,2%, 100g melon i tern, 18g mandler, 15g muesli og 10g rosiner  drysset med tørret ingefær- samlet kalorieindhold på 303 kalorier – og en energifordeling på 25% fedt, 26% protein og 49% kulhydrat.
Hvis I synes, her er lidt stille fra min kant, så er det hverken fordi jeg er sur, trist eller færdig med at blogge, men såmænd fordi jeg holder ferie – som mange af jer sikkert også gør i denne tid. Jeg pipper lidt en gang i mellem, så I ikke tror jeg er helt forsvundet ;O)

Laksetatar med krydderurter

Her har manden igen været i køkkenet og det er han faktisk rigtig god til. Så god at det ofte er ham, der står bag gryderne, når vi har gæster. Her fik vi laksetatar lavet af frossen/optøet laks, lidt røget laks, tomat og agurk i tern, hakket forårsløg, persille og koriander, salt og peber – Masser af citron ved servering, men helst ikke inden da laksen ellers mister farve. Laksetartaren kan bruges til med salat og brød eller til hovedret med nye kartofler. 
Hvis du spiser 100g laks, 220g kartoffel, 1 stor tomat og 30g agurk lander det samlet på 405 kalorier med en energifordeling på 25% fedt, 26% protein og 49% kulhydrat.