Støt kvinders hjerter

Det er ganske foruroligende at tænke på, at der i Danmark dør en kvinde i timen af hjertekarsygdomme og at, det efterhånden er blevet den hyppigste dødsårsag blandt kvinder. Forskningen på området har ikke kunnet følge med og er primært baseret på mænds helbred og symptomer. Det giver slet ikke den optimale behandling for kvinder, som risikerer at blive fejlbehandlede. Hjerteforeningen har derfor lanceret en stor kampagne, der som minimum, skal indsamle 18mio kr til forskning i kvinders hjerter.

Bak op om kampagnen ved at købe støttearmbåndet af ahorntrækugler (fåes i flere farver) til 30kr – halvdelen af beløbet går til forskningen – kan købes  her på nettet – Eller køb to styk og giv det ene til een du holder hjertens meget af – det har jeg gjort!

Læs eventuel mere om forebyggelse og eventuelle symptomer på hjertekarsygdomme her 

Danske blogs om sundhed, vægt og træning

Så slår jeg lige et slag for de mange danske blogs, der efterhånden findes med inspiration til at leve lettere og sundere. Her er den liste jeg har fået samlet sammen – læg endelig en kommentar, hvis du synes jeg har glemt nogen – Vift gerne med din egen blog, hvis den primært handler om sund lækker mad, som man får mere energi af.

Bananasplit til morgenmad

Dem af jer, som følger bloggens Facebook-side har muligvis allerede set linket til denne super lækre morgenmad – men jeg måtte altså selv afprøve det. Det er ikke alt, jeg har mulighed for at få spist, afprøvet og lagt her på bloggen, så Facebooksiden fungerer som opsamler for alle de inspirerende links/blogs jeg falder over undervejs.

Ok, der er altså ikke is i denne version, men græsk yoghurt og det egner sig vel mere til morgenmad –  Ideen kommer herfra. Jeg brugte en mellemstor banan på 100g, 100g græsk yoghurt 0,2%, 15 mandler som jeg ristede på panden, 1 tsk syltetøj fortyndet med lidt vand og 40g hindbær/brombær. Sammenlagt forkælelse for 296 kalorier og en fordeling på 27% fedt, 20% protein og 53% kulhydrat – Velbekomme og rigtig god start på dagen.

Follow

Libera Terra produkter nu i Danmark

Så skulle produkterne fra Libera Terra som jeg omtalte her kunne købes i Danmark. Produkterne, som bla. består af pasta, olivenolie, konserves, marmelader og vin, er blevet til på landbrugsjord tidligere kontrolleret af den italienske mafia. Siden 1981 har den italienske stat haft mulighed for at konfiskere denne jord og genskabe landbrugene som sociale fairtrade projekter primaert økologiske.
Libera Terra-produkter kan fra næste uge fåes i den nye
Deli på toppen af Illum i København.

Lidt om snacks

Jeg synes de her snackbokse viser meget godt, at man sagtens kan spise sødt i moderate mængder og stadig tabe sig/eller holde vægten. Min erfaring er, at hvis man udelukker det søde fuldstændigt, så vil man få endnu mere lyst og man kan risikere at overspise og tage det tabte på igen. Så jeg prøver at sammensætte og variere det, så jeg får lidt af det hele. Det hjælper dog en hel del at lave det på forhånd og veje af, så er man mindre fristet til at tømme hele posen af skumfiduser. 
Hvordan har du det? Kan du spise sødt i mindre mængder eller bliver du nødt til at udelukke det helt i perioder?

Med i kufferten…

Der blev også købt ind af krydderier, chutneys, curry pastes og saucer i det Engelske – Der er rigtigt mange produkter, som vi ikke kan få fat i her hvor vi bor – så det var godt at få fyldt hylderne med gode smagsgivere. Vi kunne ikke undgå at lægge mærke til Anjum Anands nye linje af indiske produkter The Spice Tailor – Hun er blevet kaldt det indiske svar på Nigella Lawson, men vinklen er noget anderledes -for her, er der tale om fokus på sundere og enklere indisk mad:

¨People’s experience of eating Indian food in the west is not a true reflection of the real food we eat at home, which is lighter, fresher and far more well balanced than the offerings at Indian restaurants. I try to showcase the true face of Indian food. But, mostly, I cook food which fits into our hectic lives today and helps us work towards our ideals of being healthy¨ 

Jeg elsker indisk mad og har undret mig over, at der ofte bruges så meget olie og smør/ghee, når man kan opnå de lækreste retter med en brøkdel af fedtstoffet og med mange flere grøntsager – Men det er så åbenbart tilpasset vestens smag på samme måde som de kinesiske restauranter. Det glæder mig dog meget, at der også er modreaktioner der viser en anden side af det indiske køkken – Find eksempler på de sundere og lettere retter her www.anjumanand.co.uk

Engelsk morgenmad er også….

Efter en masse æg og grillede tomater måtte jeg tilsidst spørge, om man eventuelt kunne få noget andet til morgenmad. Her er den fine anretning af yoghurt, muesli og frugt jeg fik på The Old Spotted Cow hvor vi havde tre overnatninger. Jeg spiste al yoghurten og den friske frugt, dryssede med mueslien og nippede til den tørrede frugt og honningen.

Det ser nogenlunde sådan her ud – 2 dl yoghurt naturel, 1 nektarin, 25g muesli, 2 tørrede abrikoser og en tsk honning – Sammenlagt 339 kalorier og en fordeling på 26% fedt, 14% protein og 60% kulhydrat.  Det viser egentligt ret godt, hvorfor det er bedre at bruge skyr, fromage frais/blanc eller græsk yoghurt, hvis man gerne vil have proteinindholdet højere op i hverdagen.

Bento-style madpakker

Så er det tilbage på skolebænken eller arbejde for de fleste og tilbage til madpakker for mange. Hvis du gerne vil spise sundt og let til frokost, kan der være inspiration at hente i den japanske bento/o-bento tradition. De små rum lægger op til, at der er en god balance mellem fedt, protein og kulhydrat – men også at det ser lækkert ud tiltrods for, at portionerne måske ikke er så store. 
Personligt er nok jeg mest til den mere minimalistiske stil – der er altså ingen der skal lægge Hello Kitty eler grisebasser i ris på min frokost ;O) Jeg bruger mest rester fra aftenen før og pakker også gerne snacks til hele dagen. Kig evt her for flere ideer til frokosten  www.laptoplunches.com/bento-menus-season/Allseasons

Lidt mere engelsk morgenmad

Jeg skal have øvet mig i at lave porcherede æg, for det var en af mine favoritter på ferien, men det varer nok lidt for jeg tror jeg har fået mit æggebehov dækket for den næste tid. Det er desuden heller ikke lige det, der er mest tid til på hverdagsmorgner, men jeg vil huske det til week-ends brunch.

Hvis du nøjes med 1 æg, 1 stk groft toastbrød, 1 tomat og 1,5 dl friskpresset appelsin juice lander det samlet på 300 kalorier og en fordeling på 26% fedt, 17% protein og 57% kulhydrat.

Frugtbarer uden figen

Er det bare mig, eller er der noget med, at de frugtbarer man kan få i Danmark alle smager af figen? Der står måske jordbær på, men hovedingrediensen er som oftest figen eller dadel, og det er meget svært at camouflere den smag. Derfor var min kuffert fuld af diverse frugtstænger efter ferien i England – for der er de for det meste lavet af æble eller pære, som er friskere i smagen og desuden nemmere kan gives naturlig smag af f.eks jordbær, hindbær og brombær. Det giver et fint mellemåltid med lidt nødder eller mandler og kan være nemmere at have med rundt end frisk frugt på denne årstid.

Jeg har flere gange overvejet selv at lave ¨fruit leather, som minder om de engelske frugtbarer, men det virker desværre meget omstændeligt. Min iranske nabo fortæller, at de i hendes hjemland laver det af blommer eller mirabeller og lader det tørre i solen. Det kan dog også laves i ovnen men kræver 8-12 timer. Har du mod på den langsommelige ovn-tørring, så ligger der en opskrift lige www.simplyrecipes.com . Hvis du som jeg, synes det er lidt for besværligt, så kig efter disse mærker på ferie:

www.frutina.com

www.bearnibbles.co.uk

www.lymeregisfoods.com

www.thefooddoctor.com

Gæt et land

Så er jeg tilbage fra en meget lang ferie – vi har været på farten 1,5 måned i Danmark og England, med overnatninger i Tyskland, Belgien og Frankrig. Kameraet er fuld af billeder og hovedet af indtryk – og ja, vasketøjskurven er også fuld. Ferie er ikke rigtig foreneligt med kalorietælning og kur – det er altså for surt. Men man kan sagtens finde nogle retningslinjer som gør, at man kommer hjem med masser af smagsoplevelser uden ektra kilo. Det kan f.eks være at skære lidt ned på kulhydraterne, ikke at lade sit indtag styre af tallerkenstørrelsen eller en stor buffet, at vælge fisk, kylling, magert kød og masser af grøntsager når det er muligt.

Det giver vist sig selv hvor morgenmaden her er indtaget – men uden pølser og bacon er det klart et sundere valg. På billedet er der to æg, men det giver en bedre fordeling, hvis du laver røreægget af 1 æg, sammen med 1 stor grillet tomat, 150g champignon, 1 stk groft toastbrød og 4g smør – dette giver tilsammen 314 kalorier og en fordeling på 32% fedt, 21% protein og 47% kulhydrat.

Ferielukket på bloggen

Det bliver altså ikke meget bedre med aktiviteten de næste to uger – for jeg holder stadig ferie. Jeg får spist en masse god mad og taget lidt fotos, men det kniber med at finde tiden til at lave indlæg. Ferie-strategien har været ikke at tage på og det er gået helt fint – jeg holder øje med kalorier til morgen og frokost, men ellers er der så lidt mere til aften (eller til is og vin!). Jeg har fået lavet en smule yogaøvelser og styrketræning ud fra devisen om, at ¨lidt er også godt¨ og så jeg ikke skal starte helt fra bunden igen.

Vi ses i midten af august – det kribler i mig for at komme tilbage til at blogge mere regelmæssigt og dele budskabet om, at man godt kan spise godt, sundt, få mere energi og finde sin idealvægt.