Fyldte portobellosvampe – Sund nem slankemad

Det er ikke ret tit, jeg kan finde de store portobellosvampe her lokalt – det er en skam, da de er nemme at fylde og farsere. Men jeg mener, de kan fås i Danmark i de fleste større supermarkeder hele året rundt. Som jeg har forstået det, er det samme svampe som almindelige champignons, men de har bare fået lov til at vokse et par dage mere (!!). Svampe er sund mad – indeholder antioxydanter og mineraler. Tilgengæld indeholder de ret få kalorier og mætter godt. De kan erstatte kød i mange retter og give god fylde i både smag og i maven.  (mere…)

Din bedste falafel-opskrift?

Der er et par ting, som bare ikke rigtigt vil lykkes i mit køkken – een af dem er falafler. De bliver enten alt for fede og søber i olie eller for kedeligt tørre og støver. Opskriften jeg prøvede af denne gang, så ellers smart ud. Man brugte kogte kikærter, masser af persille, hvidløg og æg i massen. De blev så bagt i ovnen på bagepapir og skulle vendes halvvejs. Smagen var god og de blev sprøde yderst, men konsistensen i midten var desværre alt for tør.

Så derfor vender jeg mig mod jer – For muligvis er der en læser derude, der ligger inde med verdens bedste mest velsmagende falafelopskrift, som hverken sejler i stegefedt eller giver krillerhoste-anfald – Jeg venter i spænding!

Er du en af ¨dem¨?

Min ældste søn skulle beskrive en af sine klassekammerater for mig i dag; ¨Ja, han en af ´dem´ der ikke spiser morgenmad¨ forklarede han. Ret interessant at han i en alder af 11 år, kan se en sammenhæng mellem ballademagere og manglende morgenmad. Desuden temmelig trist at nogle børn kunne få bedre koncentration og skolegang bare med et ordentligt morgenmåltid. Sønnike er givetvis lidt påvirket hjemmefra, men jeg ¨underholder¨ ikke ved middagsbordet om morgenmadens betydning – det vil jeg tilgengæld rigtigt gerne gøre her ;O)

Min pointe er, at (mere…)

Det er her det sker


Der arbejdes stadig lidt på det tekniske, men de faste læsere fra Bloglovin og Google Friend Connect skulle være på plads – giv endelig lyd, hvis I alligevel ikke modtager updates. Det er det altså ikke en karikatur af mig nederst (som flere af jer har spurgt om), men ikonet fra Bloglovin til dem, der bruge den som reader! (ved ikke helt, om det er et kompliment…)

Her et sundere alternativ til chips med dip. Jeg har lavet en ¨hummus¨ af hvide bønner, som jeg faktisk synes smager bedre end kikærtevarianten. Opskriften er fra Hugh Fearnley-Whittingstall, som fortjener stort respekt for sit arbejde for bæredygtigt fiskeri og nu også slår et slag for, at vi spiser flere grøntsager – både ud fra et miljøhensyn men også af hensyn til vores generelle sundhed.

Jeg har ændret original opskriften en smule ved at erstatte nogle af pinjekernerne med mandler og tilsætte lidt citronsaft.  (mere…)

Velkommen – Beklager her roder!

Velkommen til mit nye domæne for ¨Det skal smage af noget¨ ! Her roder desværre stadig meget, men jeg håber at få det hele på plads i løbet af kort tid. Jeg rydder lidt op herinde, inden der officielt bliver flyttedag mellem bloggene. Jeg glæder mig til samarbejdet med Bloggers Delight og til at kunne fokusere på fremtiden og nye blogindlæg om sund og lækker mad.

hilsner Lise

Havregrød nu som fastfood

Det glæder mig rigtigt meget at se, at der dukker sundere alternativer op til traditionel fastfood. Seneste initiativ er ¨Grød2go¨ – et instant grødprodukt – som bakkes op af Kræftens Bekæmpelse. Der skal bare tilsættes vand og 2 minutter efter,  skulle du have et fint sundt morgen- eller mellemmåltid på farten.

Den færdige grød indeholder 187 kalorier, så der er også tale om et let måltid. Grøden indeholder kun havregryn, skummetmælkspulver og lidt sukker, så jeg ville personligt vælge at spise 8-10 mandler til (og en lille frugt hvis det var til morgenmad) – Samlet lander det alligevel under 300 kalorier men giver en lidt bedre energifordeling. Hvem ved, måske videreudvikler de produktet med diverse sunde toppings med lidt mere fedt og protein?

Fåes indtil videre i udvalgte 7-Eleven og Baresso barer i København og Århus. Læs evt mere her www.cancer.dk/Nyheder

Dagens grøntsag er en frugt!

Jeg bliver nødt til at vise jer dette billede af, hvor forskelligt tomater kan tage sig ud. Økologisk tomatmix købt i mit lokale supermarked her i det sydlige Schweiz. De smagte alle fantastisk, fulde af sol og sensommer – særligt de små gule var favoritten blandt de yngre i familien. Det glæder mig, at man ser den slags oftere i butikkerne, og bliver mindet om, at smagen ikke altid hænger sammen med et ¨perfekt¨ ensartet udseende. De bedste tomater jeg har smagt, blev købt på et lokalt marked – Vi spurgte damen bag standen til råds, og hun anbefalede til tomatsalat, nogle der mindede lidt om den store på billedet. Tiltrods for deres mærkelige plettede gulligt-grønne udseende og vores skepsis, så havde hun ret – de bedste jeg til dato har smagt!

Nu skal det ikke undre mig, om min gode veninde Helle læser med og begynder at rable om en en ¨gul peberfrugt¨ købt i en torvehal i Firenze for mange herrens år siden….

Kalkun, coleslaw og verdens bedste focaccia

Ind i mellem prioriterer jeg smagen højest og spiser hvidt brød og pasta. Det er klart, at det grove er sundere og mætter mere, men hvis man får en del frugt, grøntsager og grove muesliprodukter, så tror jeg man er godt dækket med fibre og næringstoffer. Desuden skal man heller ikke undervurdere effekten af at spise noget, man rigtigt nyder med god samvittighed. Her har jeg bagt et focaccia brød som Max fra Kvalimad kalder verdens bedste, og jeg er tilbøjelig til at give ham ret. Brødet er nemt at lave, får de lækreste luftbobler og en fin sej konsistens helt uden smag af gær. Behøver vist ikke sige, at jeg trods alt ikke putter 1 dl olie på, men nøjes med at pensle med olivenolie, når dejen skal hæve og efterhæve. Jeg drysser med urtesalt, rosmarin og hvidløgssalt, – alternativt med sesamfrø, sumak og timian. Skal lige tilføje at det er vigtigt med meget mel på bordet, når dejen vendes – det kæmpede jeg lidt med i starten. Men prøv det, det kan kun anbefales – Find opskriften lige her 

Her har jeg fået: 60g focaccia, 90g kalkunbryst stegt på slip-let-pande i  1 tsk olivenolie, grøn salat og coleslaw lavet af 100g revet gulerod, 50g revet hvidkål og 100g revet squash med 25g af denne dressing. Samlet kalorieindhold på 402 kalorier fordelt på 25% fedt, 28% protein og 47% kulhydrat.

Morgenmad med flapjacks og abrikoser

For tiden arbejder jeg blandet andet på at lave flapjacks uden så meget fedtstof – Her tænker jeg på den britiske version, som er en bar/kage lavet af havregryn, rosiner, sukker (og rigtigt meget smør!) De første forsøg er dog blevet temmeligt tørre, så dem får I altså ikke opskriften på. Men ideen var at bruge dem til mellemmåltider eller morgenmad som her med græsk yoghurt 0,2 %, mandler og abrikoser. Jeg arbejder videre på at finde en løsning – eller måske ligger I inde med en sundere version som ikke støver?

Nu er det min (og jeres) tur til at være dommer!

FDB har lanceret en applikation til Android og iPhone med ideer til din aftensmad. Jeg har testet den og du får her min uforbeholdne mening. På positivsiden så synes jeg ideen er rigtig god – Vi kan alle bruge inspiration til vores aftensmad for ikke at ende med de samme 4-5 retter. Applikationen er gratis, nem at bruge og indeholder allerede 3.000 gennemarbejdede opskrifter. Det er en en god dimension at man kan vælge mellem hurtig mad, sund mad og mad til gæster – og det er fint, at man kan markere favoritter og finde dem igen.

Af negative indvendinger så synes jeg, det er ærgeligt, at billederne ikke er helt skarpe, når de bliver forstørrede. Opskrifter uden billeder dur ikke for mig, det er halvdelen af inspirationen – men det fungerer heller ikke, når de er lettere slørede. Ingredienslisten mangler en hel del fotos og beskrivelser af produkter/fødevarer. Jeg savner desuden et udgangspunkt i årstidens produkter, så man ikke går forgæves i butikken efter råvarer, som er sæsonbetonede. 

Desuden så synes jeg, at der en en ret stor spændvidde i den sunde kategori. Jeg er faktisk ikke helt sikker på, hvad kriterierne er – flere grøntsager måske? En opskrift indeholder f.eks 1 dl piskefløde og en anden 1/2 dl olivenolie, 3 æg og 1 dl ost – Flæsk med gule ærter figurerer side om side med grønkål med tomat. Det er lidt misvisende i min optik, hvor sund mad også bør tage hensyn til en god fordeling mellem fedt, protein og kulhydrat og til det samlede kalorieindtag.

Applikationen kan downloades her www.aftensmadsapp.dk – Hvad synes du en sådan applikation bør indeholde og hvad skal der til, for at du bliver inspireret til at spise sundere i hverdagen?

Melanzane alla parmigiana

Eller bare auberginer med parmesan – Denne ret vil være at finde på fleste italienske restauranter, men det eneste man kan være sikker på er, at der ikke er to steder, hvor de laver den ens. Jeg har fået variationer som svømmede i olivenolie og andre, som nærmest bare var tre skiver auberginer lagt ovenpå hinanden. I min version har jeg prøvet at finde et kompromis mellem smag og hensynet til en god energifordeling i den færdige ret.

Jeg brugte to store auberginer skåret i skiver på ca 1 cm – Skiverne grilles på en meget varm grillpande så de lige får mærker på hver side (pas på fingrene siger jeg af erfaring) – Lægges i et stort ildfast fad, lagvis med 400g tomatpassata (kan købes færdig), en håndfuld hele basilikumblade, 100g revet parmesan (det må ikke være den savsmuldsagtige), 100g ricotta og 1-2 spsk olivenolie øverst. Bages i ovnen i ca 1 time ved 180°C.  Drys forinden med urtesalt og peber. Hold lidt af osten tilbage og læg den på de sidste 10-15 minutter – hvis osten er på toppen hele bagetiden bliver den for mørk. Ricottaen kan evt udblødes med lidt vand, hvis du synes det er nemmere at fordele.

Hvis du spiser 200g aubergineret med 85g grovbrød, 50g fennikel og en håndfuld grøn salat – Lander det samlet på 403 kalorier og en fordeling på 26% fedt, 19% protein og 55% kulhydrat

Efteråret kan være trist – men fortvivl ej!

Efteråret er helt sikkert ikke min yndlings årstid – jeg får et stik i hjertet, når jeg ser de første blade falde af træerne. Men det er dog formildende omstændigheder, at det bugner med lækker frugt og grønt: Blommer, æbler, pærer, svampe og græskar. Særligt butternut græskar er min favorit lige nu – de kan bruges i supper, risotto eller som her bagte kartofler. Det bedste ved det hele er, at de smager helt fantastisk og indeholder kun 36 kalorier pr 100g.

Skær butternutten midt over eller i kvarter – pensl med olivenolie og evt en lille klat smør – salt og peber og evt krydderier – Bages i ovnen ved 180°c i 40-45 minutter. Jeg har fyldt med tomat, fetaost, hvidløg og lidt olivenolie som bager med de sidste 10 minutter. Alternativt kan man fylde med stegte svampe eller ris med grøntsager/kød.

Ottolenghi’s bønnesalat


Yotam Ottolenghi er kok/restaurantindehaver og skriver for den engelske avis The Guardian – Hans retter er som oftest vegetariske, inspireret af middelhavsområdet, fulde af smag og friske råvarer. Der er rigtig god inspiration at finde til smagskombinationer og brug af flere grøntsager. Min eneste anke går på, at han bruger vilde mængder olie i mange opskrifter, så det justereres i et vist omfang når retterne afprøves herhjemme. Denne salat er dog helt fornuftig og smager desuden rigtigt godt.

Opskrift til 3 portioner – Læg 125g hvide bønner i blød natten over, kog dem 60-90 minutter til de er bløde. Hæld vandet fra og bland bønnerne med 2 1/2 spsk olivenolie, 1/2 fed hvidløg, 2 små hakkede ansjosfileter, 1/2 tsk salt og friskværnet peber. Stilles til side så smagen kan få lov til at trænge ud i bønnerne. Skær 1 rødløg (ca 70g) i fine tynde skiver og hæld 1 spsk citronsaft og 2 tsk hvidvinseddike over. Skær 6 sorte oliven uden sten (hov – jeg brugte lidt flere) i skiver og hak 10g bredbladet persille. Bland det hele sammen med bønnerne og smag evt til med mere salt og peber.

Jeg springer ideen med æg over og spiser i stedet 220g bønnesalat med et grovpitabrød (60g) og en stor tomat til frokost – Samlet kalorieindhold på 402 kalorier og en fordeling på 25% fedt, 17% protein og 58% kulhydrat. 

Check evt originalopskriften her www.guardian.co.uk/lifeandstyle

Dagens morgenmad

Som jeg har nævnt cirka en million gange, så tilstræber jeg, at energifordelingen i mine måltider ligger tæt på Fødevarestyrelsens anbefalinger for vægttab – nemlig 25% fedt, 20% protein og 55% kulhydrat. For mig har det ændret rigtigt meget i hverdagen – jeg har mere energi, føler mig mindre sulten, er generelt sund og rask. Det kan dog være svært at ramme, så det sker at jeg efterjusterer lidt på mængderne/kombinationen, så det er endnu mere optimalt for jer end hvad der fremgår af billlederne – hvis nogen skulle undre sig.

Morgenmad af: 1 æg, 50g grov baguette, 1 mellemstor fersken, 1 tsk syltetøj og en 1/2 dl letmælk i min kaffe – aaaah! Samlet kalorieindhold på 301 kalorier – fordelt på 25% fedt, 19% protein og 56% kulhydrat.

Rigtig nem frokost

Det bliver ikke ret meget nemmere end denne frokost. Energifordelingen er helt i orden også selv om der er dømt halvtømt køleskab. Frokost af 1 tomat, 1 kogt æg, masser salat, 90g grovbaguette, 6g oliventapenade, 25g dressing* og lidt basilikumblade. Sammenlagt 399 kalorier og en energifordeling på 28% fedt, 19% protein og 53% kulhydrat.

* Dressingen laves af 50g graesk yoghurt 0,2%, 1 tsk light mayonnaise, 1 tsk olivenolie, 1 spsk citronsaft, 30ml vand og smages til med lidt dijonsennep. Der er i denne portion nok til flere personer eller dage. Kan krydres med karry, paprika, krydderurter eller middelhavskrydderier.

Lasagne med laks, sej og fennikel

Der kan spares gevaldigt i kalorierne, hvis du udskifter det hakkede oksekød i lasagne med fisk, kylling, kalkun eller quorn. Alternativt kan mindre kød og flere grøntsager også gøre det. Jeg har set opskrifter hvor der bruges en masse kål, men jeg ville nok hellere vælge finthakkede champignoner, selleri, gulerødder, tomater, løg, squash, auberginer, græskar eller spinat.

Her er brugt en blanding af laks, sej, dampet fennikel og masser af purløg. Det giver en god balance mellem sundt fedt og protein i den færdige ret.

Så gå dog i seng!

Så endte jeg igen med at sidde oppe alt for længe – klokken var langt over midnat før jeg fik set dyner. Det giver altså ikke ret meget søvn, når man næste dag skal op kl.6.30. Da jeg for nylig lavede dette gæsteblogindlæg, om hvordan man taber sig efter en graviditet, blev jeg igen mindet om, hvor vigtigt en god nattesøvn er. Hvis vi ikke får søvn nok, kræver kroppen energien andetsteds fra i løbet af dagen – særligt gerne i form af hurtigt sukker eller fede sager – og det gør det meget sværere at holde igen.

Jeg ved altså ikke, hvorfor det er så svært for mig at komme i seng, når nu jeg ved, hvor godt det er med mere søvn. Det er som min hjerne fungerer bedst mellem 22-01. I travle perioder hjælper det mig at snuppe 15 minutter med en afspændings-cd. Jeg skal ikke kunne sige, om det opvejer den manglende nattesøvn, men det giver mig i hvertfald mere energi og overskud. Desuden hjælper det mig også at sammensætte mine måltider, så jeg får en god balance mellem fedt, protein og kulhydrat og dermed et stabilt blodsukker. Frokosten på billedet er et eksempel på en god fordeling for mig – Jeg har lavet mini æggekager i muffinsforme med champignon og bladbeder – bages i ovnen i 20 minutter og kan fryses ned til madpakker.

Får du den søvn du har brug for og giver det dig nok energi til hele dagen? Eller spiller kaffe, kager og slik en for stor rolle i din hverdag?