Lækkersulten?

Photobucket

Er du lækkersulten, så kunne dette være en en god løsning – Jeg brugte 50 g banan skåret i skiver, 50 g mager græsk yoghurt, 1 tsk ahornsirup blandet med 1 tsk kakao og (lidt varmt vand for at opløse kakaoen) og 5 hakkede hasselnødder. Samlet 144 kalorier og en næsten optimal fordeling på 25% fedt, 21% protein og 55% kulhydrat.

Vi får håndværkere i huset i denne uge, som skal dele vores stue med en skillevæg – De laver bogreoler, garderobeskabe og en masse andet nu de er i gang. Det bliver helt sikkert godt, når de er færdige. Men indtil da bliver der nok lidt stille fra min side, bare så I er advarede 🙂

Hjemme hos mig

Photobucket

Hjemme hos mig har vi fejret tidlig bryllupsdag – den rigtige dag er på mandag, men det passede bedre at spise frokost sammen i dag, mens nogen var i skole. Det er ikke så tit vi går ud uden børn – så når det sker, plejer vi at finde et rigtigt godt sted. Denne gang blev det Principe Leopoldo som ligger med den fineste udsigt over sø og Lugano. Hvis man gerne vil afprøve de lidt dyrere restauranter, kan det være et godt tip at gøre det ved frokosttid, da priserne oftest er mere rimelige. Jeg fik to gange fisk – helleflynder til hovedret med artiskokker og en carpaccio til forret af ¨cernio¨- ved desværre ikke hvad den hedder på dansk – Men vanvittigt godt smagte det! Tror dog ikke, jeg nogensinde vænner mig til alle de folk, der vimser om een på de fancy steder 🙂

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Det er en ommer

Photobucket

For to måneder siden købte jeg denne mixer – Den var super flot, knuste is og frossen frugt på nul tid – ja selv hørfrøkerner kunne den ondulere. Ingen klager skal lyde for dens effektivitet, men efter ganke kort tid begyndte der at samle sig rester, af mine smoothies, steder som ikke kunne rengøres. Jeg overvejede en periode, om jeg kunne leve med at den var lettere nusset.  Men så fik den det endelige dødsstød i dag, da hele bunden faldt ud med iceblend over alt til følge. Så nu er den afleveret pænt tilbage og sendt til producenten – jeg er spændt på at høre, hvad de har at sige og tænker at jeg må i gang med at lede efter en ny.

Er derfor meget modtagelig for gode forslag – den skal have en god motor og skarpt blad, være nem at gøre ren, ikke vanvittig dyr og eller alt for grim – faktisk helst pæn. Sig endelig til, hvis du er stødt på een mixer, som opfylder mine ganske rimelige krav 🙂

Man kan også bare…

Photobucket

Man kan også bare springe det sidste led over til pæretærten og man får en fin let frugtdessert med smag af vin og krydderier. Jeg vil ikke anbefale at bruge den bedste rødvin til projektet, da smagen alligevel bliver overdøvet af kanel, stjerneanis og vanille – bare brug en billig sag eller en reste-sjat. Du kan også krydre med nelliker, citronskal og allehånde. Kog pærerne i vinen med mørk farin og krydderier i 10-12 minutter, vendes og koger yderligere 10-12 minutter (afhængig af størrelsen). Køles lidt af inden de spises.

Status på blog, kost og vægt

Bloggen fylder snart et år og dermed en god anledning til at gøre sig lidt tanker. Det hele startede med en kostomlægning i efteråret 2010. Et farvel til yoyo-kure og goddag til regelmæssige og ordentligt sammensatte måltider. Små ændringer, som over tid gjorde en stor forskel for mit generelle velbefindende og energiniveau. Mest af alt handler bloggen derfor om at give disse erfaringer videre; At man godt kan spise sundt, let og lækkert. Og ja – det indebar at veje maden og kigge på kalorieindholdet og energifordeling, for der er kæmpe forskel på, om du spiser dig mæt i pizza, pasta eller kalkun med årstidens grønt og rodfrugter (se billedet).

Mest af alt ønsker jeg at give videre, at sultekure er uholdbart – det er usundt for din krop, for dit selvværd og i bedste fald uden virkning. Hvis du gerne vil tabe dig, så gør det gradvist – Lav småjusteringer og gør plads til det, du kan lide bare i mindre mængder eller sammensat på en lidt anden måde. Det er det eneste, der holder på længere sigt!

Eftersom jeg ikke længere arbejder på at tabe mig, har mit personlige fokus flyttet sig lidt. Jeg koncentrerer mig nu mest om at indarbejde motion og bygge muskler på samme gradvise måde. Vægten står stille, men kiloene ændrer sig langsomt til muskler og fordeler sig anderledes. 

Bloggen kan således bruges på forskellige måder alt efter, om du ønsker at tabe dig, vedligeholde din vægt eller bare holde lidt øje med hvad du spiser i hverdagen – Du kan vælge at følge alle måltiderne og du vil tabe dig på en skånsom måde. Eller du kan vælge nogle retter ud og bruge dem til at skære lidt ned og vedligeholde din vægt – Eller til at spise mindre og sundere i ugens løb og dermed få mulighed for at give den mere gas i week-enderne. 

Det er pærenemt

Vi bliver lidt i tærtetemaet for denne tærtebund, kan bruges på så mange måder. Jeg holder meget af at finde en nem sund opskrift og så variere den på alle mulige (og umulige) måder. Denne tærte er inspireret af den franske bagt-på-hovedet-æble-tærte-klassiker, men jeg har brugt pære i stedet for æbler og rødvin med krydderier i stedet for karamel. Det bliver den ikke dårligere af, men klart lettere og sundere. Som udgangspunkt brugte jeg denne BBC opskrift som også giver lidt tips om, hvilke pærer man kan bruge.

Tærtedejen laves som sagt som denne her – og stilles køligt en times tid. I mellemtiden skræller du ca 500 g pærer – jeg skar dem derefter midt over og udhulede kernehuset. I en gryde hælder du

  • et par dl rødvin (jeg havde bare en sjat, så det er ikke så nøjagtigt)
  • 1-2 spsk brun farin
  • en stang kanel,
  • en stang vanille (jeg brugte én, hvor jeg allerede havde fjernet kernerne)
  • 2 stk stjerneanis (kan udelades, hvis du ikke er vild med anis-smagen)

Lad pærerne koge ved lav varme med krydderierne i ca 15 minutter – vend dem halvvejs. Tag dem af varmen og lad dem køle af. Jeg skar dem i skiver (men de kan også bruges som de er) og lagde dem i en smurt kageform med krydderierne – Derefter rullede jeg dejen ud og lagde den ovenpå – prikkede med en gaffel og pressede den godt ned også i rundt langs kanterne. Tærten bages midt i ovnen ved 180° C i ca 35-40 minutter – Køles lidt af inden den vendes om. Læg tallerkenen/fadet ovenpå formen og vend forsigtigt. Spises med mager græsk yoghurt, skyr eller kvark.

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Hjemme hos mig

Hjemme hos mig er der klar blå himmel, sol på bjergene og citroner på det træet. Jeg drikker min morgen-kaffe-latte færdig, spænder de nye hurtige sko på og tøffer ud af døren om lidt. Træningen er blevet lidt forsømt i denne uge til fordel for alt muligt praktisk, som altså ikke giver den samme gode fornemmelse. Jeg er ellers begyndt at løfte vægte 🙂 Har skullet overvinde mig selv og diverse fordomme lidt. Men det er langt om længe gået op for mig, at en sund krop er en stærk krop og at varigt vægttab opnåes ved at opbygge muskelmasse.

Så afsted med mig – har I mon spændende planer for week-enden?

Photobucket

Ideer til frokosten

Savner du ideer til frokost?  Så har jeg samlet lidt sammen i dette indlæg, som er at finde under frokost i kategorierne. De er som alle mine frokoster på bloggen under 400 kalorier og med en energifordeling omkring 25% fedt, 20% protein og 55% kulhydrat.

Jeg bruger oftest en rest fra aftenen før og sammensætter det, så der er protein fra f.eks fisk, kylling, æg, kalkun eller mager ost (hytteost, feta og mozzarella light), lidt fedt fra gode olier og fed fisk plus grove kulhydrater og masser af grøntsager. Ind i mellem spiser jeg protein med grøntsager og så et stykke havrekage til dessert. Men jeg skal hele vejen ¨rundt¨ for at føle mig godt mæt. Ikke proppet men glad og tilfreds, når smagsløgene også er blevet stimulerede og jeg ved, at min krop har fået den rigtige næring. Med rigtigt sammensatte måltider får jeg faktisk sjældent den vilde lyst chips, slik og kage.

Hvad spiser du til frokost og hvor længe holder energien? Vælger du smag over næring eller prøver du at forene de to?

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Blændende spinatsuppe

Når man ikke er prof fotograf, så er det altså sådan, det ser ud engang i mellem – suppe man kan spejle sig i 🙂 Suppen i sig selv er ganske enkel, men kræver, at du er lige så vild med spinat som jeg. Jeg har altid spinat i fryseren og gerne den flødestuvede – den er nemlig meget lettere end navnet antyder, for der er trods alt mest spinat i. Jeg bruger hønsebouillon (gerne kogt på skroget af en kylling ellers som bouillon), vand og så bare en masse af den frosne flødestuvede spinat.

Selv de to yngste i familien sagde, at det ¨ikke er så slemt¨, så det er jo nærmest et kompliment, når de også spiser op  🙂 . Jeg spiste et lækkert stykke brød til efterfulgt af kyllingebryst med masser af ristede champignon og salat. 

Æblecrumble

I frugtfadet ligger der en masse æbler, som ingen åbenbart har tænkt sig at spise. Jeg tror, jeg skal have reddet dem og lavet dem til crumble senere på dagen, så skal de nok forsvinde hurtigt. Jeg skræller æblerne og skærer dem i både – smører et ildfast fad og lægger æblerne lagvist. Drysser med kanel og hakkede mandler/nødder – og derefter min yndlings muesli (i forholdet ca 80/20 – æble/muesli). Ind i ovnen ved 180°c gerne med glaslåg på fadet eller staniol over til æblerne er bagte. Hvis æblerne ikke rigtigt vil blive møre, så hæld lidt vand ved og stil fadet tilbage i ovnen lidt længere tid.

Spises med skyr/kvark eller græsk yoghurt og kan sagtens bruges til morgenmad.

Den bedste efterårsspise

Her kan der rigtigt spises i gennem – Græskarsuppe er nemt at lave, fylder godt i maven og indeholder et minimum af kalorier. Jeg stegte et stort løg i en gryde, smed ca 500 g græskar skåret i stykker og et par kartofler i (ellers brug hvad du ellers har af årstidens grønt) Hæld vand over så det dækker og en god bouillonterning eller to. Lad det koge ca 20-30 min og blend med stavblenderen – Smages til med salt, peber, spidskommen, ingefær, koriander, chili eller karry. Jeg putter lidt hakkede ristede mandler/græskarkerner ovenpå for at give knas og det gode fedt plus græsk yoghurt med lavt fedtindhold for at få rigeligt protein – Spis gerne groft brød til – Velbekomme!

Og så vil jeg lige tilføje, at I er meget velkomne til at linke til jeres blogs i kommentarfeltet eller til blogs I synes, jeg skal tage et kig påJeg elsker at surfe rundt og få ny inspiration!

Sundere gæstemad

Fordi man får gæster, behøver det ikke at betyde, at alle de kalorietætte sager behøver at stå i kø – Man kan godt lave mad som både smager godt, ser appetitlig ud og som egner sig til gæstebud. Her har vi fået kalkunbryst stegt på panden med rodfrugter i ovnen (butternutgræskar, selleri og kartofler med timian og oregano), linser kogt med snittet savoykål og gulerødder i små stykker og en enkelt soltørret tomat.

Kig også ind her hos Nadia på Foodfanatic – hvor hun viser et rigtigt godt bud på sundere gæstemad www.foodfanatic.dk/andebryst-med-graeskar

Photobucket

Photobucket

Vegetarsteg nu som smørepålæg

Da jeg fornylig skulle lave veggesteg-klassikeren gik det lidt hurtigt, så i stedet for at rive champignonerne og sellerien blev det hele blendet i stedet. I første omgang var det ikke nogen succes, for den ville slet ikke blive ordentlig fast men bare til pludder-vælling. Lidt ærgelig var jeg, men da stegen var kølet ned, blev den fin i konsistensen til en gang smørepålæg. Så vupti hermed sundere og lettere ¨leverståhej¨ – lige til madpakken eller frokost hjemme. Portionen er lidt vel stor, så den kan med fordel halveres, med mindre man har god plads i fryseren. Her spist med knækbrød og coleslaw lavet af blomkål, rødkål, hvidkål, cornichoner og gulerødder – plus denne dressing.

Opskriften ligger lige her www.detskalsmageafnoget.dk/veggesteg

Råkost eller rawfood

Det er ret morsomt at tænke på, at min fantastiske mormor var langt forud for sin tid. Hun tog nemlig på råkostkure hos Kirstine Nolfi på Humlegården helt tilbage i 1950´erne. Så rawfood er bestemt ikke noget nyt fænomen, men ¨indpakningen¨ er noget anderledes og smartere i dag. Jeg var med hende på Humlegården en enkelt gang, da jeg var ca 8 år – det var ikke nogen ubetinget succes. Der blev spist en gevaldig masse rå hvidløg, så jeg syntes også, jeg skulle prøve. Æble med skiver af hvidløg og masser af malede hørfrø – puhaaaa, det gav mig den vildeste hovedpine. Eneste højdepunkt var, da vi blev inviteret på te og ostemadder i privaten hos Fiona – som måske var den daglige leder. Det var nok den bedste ostemad, jeg har fået nogensinde 😉 men føltes også lidt forkert, når nu de andre måtte nøjes med råkost og hvidløg.

Traumatiseret blev jeg vist lidt, men er ikke desto mindre i dag fortaler for, at grøntsager (også de rå) bør spille en stor rolle i vores kost. Jeg tror dog man kommer langt ved, at tilføje det til en ellers varieret kost. Små ændringer er klart bedre end de store udsving mellem sundt og usundt. Vælg de grøntsager du kan lide, snit eller riv dem groft/fint og pep dem op med en god dressing (med hvidløg måske 🙂 hej mormor!).

Helt ideel morgenmad

Hvad er der så særligt ved dette billede, spørger du nok – Enhver kan da bikse en gang havregrød sammen! Men netop i denne sammensætning får din krop en optimal sammensætning af fedt, protein og kulhydrat. Ikke noget med kun havregryn med minimælk, men det gode fedt, magert protein og langsomme kulhydrater som din krop har brug for. Samtidig er der sparet på kalorierne, så du vil kunne tabe dig eller vedligeholde din vægt.

Jeg lavede havregrød af 50 g havregryn med vand og tilsatte 2 spsk letmælk mod slutningen så den bliver lidt mere cremet, dertil 55 g revet pære, 4 g hakkede mandler, 2 g kokosmel, 3 g hakkede græskarkerner, en klat mager kvark/skyr/fromage frais på  50 g og et drys kanel.

Samlet kalorieindhold på 307 kalorier og garanteret Duracell-energi 😉 Fordelt helt optimalt på 25% fedt, 20% protein og 55% kulhydrat. 

Tak til Adele, Maroon 5 og de italienske flødeboller

Var det ikke for god letfordøjelig musik i ørerne, så kom jeg aldrig afsted til fitness. Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg ikke er den store sportsfreak. Men med musikken er det, som fødderne bevæger sig af sig selv og finder rytmen. Jeg er også ret vild med de positive ændringer jeg ser – min krop bliver stærkere og jeg kan se musklerne er blevet mere definerede. Der er stadig ¨problem-områder¨ der arbejdes på 😉 men det kommer jo nok. Nå ja…. det hjælper også, at kunne gå derhen på under 5 minutter, og at udsigten er som på billederne ovenfor – det sætter jeg også gevaldigt pris på (og ser ikke altid så forpustet ud som på billedet! 🙂 )

Har du fundet en sport eller måde at få rørt dig på, som du holder ved og kan du se/mærke en forskel?

Muffins for sjov

Da vi var i London i sommerferien, blev vi lokket i M&Ms fælden – Et kæmpe nyt stormagasin i flere etager kun med merchandise; plastikdims og chokoladeknapper. Det var godt nok tosset, og vi slap jo heller ikke derfra uden at have købt nogle dyre nøgleringe og chokoladelinser i alternative farver. De sidste blev brugt for nylig til at pynte disse muffins. Jeg brugte havrekagedejen og tilsatte kakao. Det er stadigvæk overvejende sundt med en god energifordeling plus en smule sjov på – som særligt de yngste i familien sætter pris på.  (mere…)

Iceblend, milkshake eller efterårs-smoothie

I en lang periode har jeg bakset med at lave en hjemmeversion til jer af de lækre iceblends, som fåes hos Baresso og Starbucks – Jeg må skuffe jer med, at det desværre ikke rigtigt er lykkedes. Smagen kan jeg godt komme i nærheden af, men konsistensen bliver bare ikke helt den samme. I stedet gik jeg så i gang med at lave en version, som faktisk har en fin energifordeling og indeholder en masse gode sager – som oven i hatten mætter og giver dig stabilt blodsukker. Selvfølgelig smager den også godt! Uden brug af sukker men med masser af protein og det gode fedt fra mandler.

(mere…)

De der auberginer

Auberginer

Gentager lige mig selv her, men hvis I ikke har prøvet auberginer lavet på denne måde, så er det bare at komme i gang. De smager så lækkert, mætter godt og indeholder et minimum af kalorier. Spis med en cremet dip lavet af mager græsk yoghurt eller kvark og du får også en masse proteiner med i købet.

Lækreste auberginer opskrift

Skru op for ovnen på 180-200°c – vask og skær auberginerne i gennem på langs – uden at skære i gennem skindet. Salt og læg dem med skindsiden op til ovnen er varm. Dup auberginerne tørre og pensl med olivenolie. Skær hvidløg i tynde skiver og stik dem ned mellem skiverne. Sørg for, at hvidløgene ikke stikker op. Krydr med dien yndlingskrydderier.

Bages i ovnen i til de er godt gennembagte ca 40-50 min. Spis dem kolde eller varme som forret, tilbehør eller som et måltid i sig selv. 

Æbletærte på den sunde måde


For nylig var der en læser, der efterlyste en lettere og sundere æbletærte. Udover bagte æbler i ovnen (som de fleste kender) og æblecrumble, så var jeg lidt på bar bund. Men så kom jeg i tanke om en opskrift på spinattærte med mandelbund, som jeg længe har villet prøve af og arbejdede lidt videre med bunden.
Jeg brugte 150 g fuldkornsmel, 100 g mandler malet til mel, 1 æg, 1 spsk honning, 1 tsk kanel og mælk til dejen hænger godt sammen – Æltes og rulles til en kugle som hviler i køleskabet 1 time. I mellemtiden laves en kagecreme af 1 æg, 1 spsk sukker, 1,5 dl mælk, 2 tsk maizenamel og vanillepulver/stang – Røres sammen og varmes i gennem i en lille gryde til det får en fin konsistens – pas på det ikke brænder på.

Dejen rulles ud og lægges i en smurt tærteform – Cremen lægges på og derefter 500g æbler i skiver (næste gang skræller jeg dem – men dovenskaben vandt denne gang…) Sættes midt i ovnen i ca 30-35 min ved 180°C – Tærten kan spises som den er, eller du kan lave et mix af 1 dl æblejuice med lidt gelatine/husblas (følg instruks på pakning) som hældes over tærten der stilles koldt.

Tærten indeholder lidt over 150 kalorier pr 100g ( nb baseret på vægten inden den kom i ovnen) med en energifordeling 31% fedt, 13% protein og 56% kulhydrat.

Efterårssalat

PhotobucketDenne salat ser ikke ud af så meget, men smager virkligt lækkert – Jeg blev inspireret af disse blomkålsris som giver mere mæthed for færre kalorier. Det er ret smart at rive blomkål og dampe/hælde kogende vand over – det giver en anderledes konsistens og nye muligheder. Til salaten har jeg dog brugt det groftrevne blomkål råt med revne gulerødder og ristede sesamfrø – Salaten bliver mættende og blomkålen bliver nemmere og lækker at spise rå på denne måde.

Dressingen laves af 50g graesk yoghurt 2%, 1 tsk light mayonnaise, 1 tsk olivenolie, 1 spsk citronsaft, 30ml vand og smages til med lidt dijonsennep.