Lækkersulten?

Photobucket

Er du lækkersulten, så kunne dette være en en god løsning – Jeg brugte 50 g banan skåret i skiver, 50 g mager græsk yoghurt, 1 tsk ahornsirup blandet med 1 tsk kakao og (lidt varmt vand for at opløse kakaoen) og 5 hakkede hasselnødder. Samlet 144 kalorier og en næsten optimal fordeling på 25% fedt, 21% protein og 55% kulhydrat.

Vi får håndværkere i huset i denne uge, som skal dele vores stue med en skillevæg – De laver bogreoler, garderobeskabe og en masse andet nu de er i gang. Det bliver helt sikkert godt, når de er færdige. Men indtil da bliver der nok lidt stille fra min side, bare så I er advarede 🙂

Hjemme hos mig

Photobucket

Hjemme hos mig har vi fejret tidlig bryllupsdag – den rigtige dag er på mandag, men det passede bedre at spise frokost sammen i dag, mens nogen var i skole. Det er ikke så tit vi går ud uden børn – så når det sker, plejer vi at finde et rigtigt godt sted. Denne gang blev det Principe Leopoldo som ligger med den fineste udsigt over sø og Lugano. Hvis man gerne vil afprøve de lidt dyrere restauranter, kan det være et godt tip at gøre det ved frokosttid, da priserne oftest er mere rimelige. Jeg fik to gange fisk – helleflynder til hovedret med artiskokker og en carpaccio til forret af ¨cernio¨- ved desværre ikke hvad den hedder på dansk – Men vanvittigt godt smagte det! Tror dog ikke, jeg nogensinde vænner mig til alle de folk, der vimser om een på de fancy steder 🙂

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Det er en ommer

Photobucket

For to måneder siden købte jeg denne mixer – Den var super flot, knuste is og frossen frugt på nul tid – ja selv hørfrøkerner kunne den ondulere. Ingen klager skal lyde for dens effektivitet, men efter ganke kort tid begyndte der at samle sig rester, af mine smoothies, steder som ikke kunne rengøres. Jeg overvejede en periode, om jeg kunne leve med at den var lettere nusset.  Men så fik den det endelige dødsstød i dag, da hele bunden faldt ud med iceblend over alt til følge. Så nu er den afleveret pænt tilbage og sendt til producenten – jeg er spændt på at høre, hvad de har at sige og tænker at jeg må i gang med at lede efter en ny.

Er derfor meget modtagelig for gode forslag – den skal have en god motor og skarpt blad, være nem at gøre ren, ikke vanvittig dyr og eller alt for grim – faktisk helst pæn. Sig endelig til, hvis du er stødt på een mixer, som opfylder mine ganske rimelige krav 🙂

Man kan også bare…

Photobucket

Man kan også bare springe det sidste led over til pæretærten og man får en fin let frugtdessert med smag af vin og krydderier. Jeg vil ikke anbefale at bruge den bedste rødvin til projektet, da smagen alligevel bliver overdøvet af kanel, stjerneanis og vanille – bare brug en billig sag eller en reste-sjat. Du kan også krydre med nelliker, citronskal og allehånde. Kog pærerne i vinen med mørk farin og krydderier i 10-12 minutter, vendes og koger yderligere 10-12 minutter (afhængig af størrelsen). Køles lidt af inden de spises.

Status på blog, kost og vægt

Bloggen fylder snart et år og dermed en god anledning til at gøre sig lidt tanker. Det hele startede med en kostomlægning i efteråret 2010. Et farvel til yoyo-kure og goddag til regelmæssige og ordentligt sammensatte måltider. Små ændringer, som over tid gjorde en stor forskel for mit generelle velbefindende og energiniveau. Mest af alt handler bloggen derfor om at give disse erfaringer videre; At man godt kan spise sundt, let og lækkert. Og ja – det indebar at veje maden og kigge på kalorieindholdet og energifordeling, for der er kæmpe forskel på, om du spiser dig mæt i pizza, pasta eller kalkun med årstidens grønt og rodfrugter (se billedet).

Mest af alt ønsker jeg at give videre, at sultekure er uholdbart – det er usundt for din krop, for dit selvværd og i bedste fald uden virkning. Hvis du gerne vil tabe dig, så gør det gradvist – Lav småjusteringer og gør plads til det, du kan lide bare i mindre mængder eller sammensat på en lidt anden måde. Det er det eneste, der holder på længere sigt!

Eftersom jeg ikke længere arbejder på at tabe mig, har mit personlige fokus flyttet sig lidt. Jeg koncentrerer mig nu mest om at indarbejde motion og bygge muskler på samme gradvise måde. Vægten står stille, men kiloene ændrer sig langsomt til muskler og fordeler sig anderledes. 

Bloggen kan således bruges på forskellige måder alt efter, om du ønsker at tabe dig, vedligeholde din vægt eller bare holde lidt øje med hvad du spiser i hverdagen – Du kan vælge at følge alle måltiderne og du vil tabe dig på en skånsom måde. Eller du kan vælge nogle retter ud og bruge dem til at skære lidt ned og vedligeholde din vægt – Eller til at spise mindre og sundere i ugens løb og dermed få mulighed for at give den mere gas i week-enderne.