Tak til Adele, Maroon 5 og de italienske flødeboller

Helt ideel morgenmad

Hvad er der så særligt ved dette billede, spørger du nok – Enhver kan da bikse en gang havregrød sammen! Men netop i denne sammensætning får din krop en optimal sammensætning af fedt, protein og kulhydrat. Ikke noget med kun havregryn med minimælk, men det gode fedt, magert protein og langsomme kulhydrater som din krop har brug for. Samtidig er der sparet på kalorierne, så du vil kunne tabe dig eller vedligeholde din vægt.

Jeg lavede havregrød af 50 g havregryn med vand og tilsatte 2 spsk letmælk mod slutningen så den bliver lidt mere cremet, dertil 55 g revet pære, 4 g hakkede mandler, 2 g kokosmel, 3 g hakkede græskarkerner, en klat mager kvark/skyr/fromage frais på  50 g og et drys kanel.

Samlet kalorieindhold på 307 kalorier og garanteret Duracell-energi 😉 Fordelt helt optimalt på 25% fedt, 20% protein og 55% kulhydrat. 

7 kommentarer

  • Det ser godt ud 🙂
    Se min RAW havregrød: http://smagsloejer.wordpress.com/2011/09/18/raw-havregrod/

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • detskalsmageafnoget

      Rigtig fin blog I har – grøden minder lidt om den måde de laver muesli på her i Schweiz – der sættes grynene over aftenen i forvejen og blandes med revet æble når det skal spises. Og ja – yoghurt også….se jeg bliver aldrig rigtig rawfoodie! 😉

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Normalt spiser jeg havregryn med en kokus-rosin-solsikkeblanding til morgenmad. Hvis vægten så stiger lidt for meget er det et godt fif at lave den sædvanlige havregryn om til havregrød. Dels fjerner man mælken, men man spiser også betydeligt mindre grød end gryn. Dvs. færre kalorier og samme mæthedsfornemmelse.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • detskalsmageafnoget

      Det er nemlig et godt trick!

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Og … så er der et eller andet med kanel og mæthedsfornemmelse. Måske er det blodsukkeret, der egentligt er i spil, men jeg synes at kunne huske et eller andet forskning, der kæder kanel sammen med blodsukkerregulering. Kender du noget til det?

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • detskalsmageafnoget

      Det har jeg også læst et sted – jeg spekulerer bare på, om man ikke skal op i nogle store mængder før det spiller ind. Men det giver i hvertfald en tilfredshed af smagsløgene og det skal heller ikke undervurderes.

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • […] har fundet denne opskrift hos “Det skal smage af noget“, mine beregninger er dog en smule anderledes: Protein: 17% | Kulhydrat: 59% | Fedt: 24% […]

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Tak til Adele, Maroon 5 og de italienske flødeboller