Fiber Joe nu med protein

Photobucket

Har du smagt Fiber Active smoothien fra Joe & the Juice? Den er lavet med avocado, æbler og citronsaft – smager rigtigt godt og er fuld af sundt fedt fra avocadoen. Men der mangler lidt protein, for at den for mig, kan virke mættende i længere tid. Jeg har derfor eksperimenteret og fundet en version, jeg synes godt om – den indeholder ikke kun protein men også flere kostfibre. Du skal bruge:

70 g avocado, 3 dl æblemost, 100 g mager kvark, 10 g valleprotein, 1 spsk havregryn, 1 tsk knuste hørfrø, 2 spsk citronsaft og lidt revet ubehandlet citronskal og 4 isterninger. 

Blend det hele til en passende konsistens. Portionen er stor – lander sammenlagt på 403 kalorier fordelt på 31% fedt, 21% protein og 47% kulhydrat. Kan passende deles og bruges som mellemmåltid eller nup det hele som måltidserstatning.

Photobucket

Follow

Hvordan har du det med kosttilskud?

Photobucket

Forrige uge så jeg programmet The Food Hospital på britiske Channel 4 – I programmet søger de, med hjælp fra en hold af læger og kostvejledere at sammensætte en kost, der kan afhjælpe fysiske og psykiske lidelser som f.eks eksem, migræne, depression og tarmproblemer.

I det pågældende afsnit handlede det blandt andet om kosttilskud – konklusion var, at folk der tager kosttilskud, ofte er folk, der allerede spiser en sund varieret kost og slet ikke har behov for tilskuddene. At personer der spiser usundt kunne være meget bedre tjent med dem. Jeg spiser selv fiskeolie, magnesium og en multivitamin, men da overvejet lidt siden, om det muligvis er spild af penge. Hvad med jer – tager I kosttilskud og i så fald hvilke?

Første serie af programmerne er desværre slut, men man kan på hjemmesiden se nogle klip – og lur mig, om det ikke snart kommer i dansk TV. Desværre går det lidt hurtigt og kan derfor have en tendens til at blive en smule overfladisk, men spændende under alle omstændigheder.

Hjemme hos mig – 1.søndag i advent

PhotobucketDet er altså lidt svært at komme i julestemning, med det efterår vi har haft, og en sol der stadig stråler fra en skyfri himmel. Jeg kiggede lige tilbage og så, at sidste år var der tilgengæld julestemning på bloggen.

Jeg har ellers gjort hvad jeg kunne, for at komme i højtidshumør og været til det lokale marked, som vist er kandidat til titlen verdens mindste julemarked.

Photobucket

Der er da heldigvis tid endnu til at få gravet stemningen frem – måske de her tørrede frugter jeg har fået foræret, hjembragt fra Bateel i Dubai (med læderetui !) kan hjælpe på vej?

Photobucket

 

To stk salat med broccoli

Photobucket

Synes du også, at stilken på broccoli er en kedelig fætter, så er der råd her. For jeg har endelig fundet en god måde at bruge den på – Det er spild at smide den ud, men omvendt ikke det lækreste at tygge på. Her har jeg dampet broccolien i buketter sammen med stilken, som jeg har skåret i stykker på ca 5 cm. Buketterne blev brugt til den første salat på billedet med en dressing som denne og drysset med ristede sesamfrø.

Til den anden salat brugte jeg et mandolinjern. Stilken blev skåret i fine tynde skiver og lagt i et fad – pres citron og evt lidt olivenolie over. Jeg dryssede også med chiliflager, oliven og lidt høvlet parmesan. Det smager helt utroligt godt – hvis jeg selv skal sige det 🙂 Har I mon andre gode tips og måder til at reducere madspild på?

Photobucket

Follow

Gæsteblogger – Pudderdåse Katja om sit vægttab

Pudderdåse Katja

Seneste forskning viser, at der kan være behov for at revidere de officielle kostråd. I øjeblikket er der en arbejdsgruppe på sagen – og resultatet skulle komme i løbet af efteråret 2012. Hvordan rådene præcist bliver udformede eller kommunikerede, er det for tidligt at spå om, men mon ikke der kommer mere fokus på en nedjustering af de hurtige kulhydrater og et forholdsmæssigt større indtag af protein og fedt?

I mellemtiden kan I her læse Pudderdåse Katja s gæsteblogindlæg, om et inspirerende vægttab, ved netop at følge en kost med et højere proteindhold, mere fedt og flere langsomme kulhydrater. Jeg giver ordet til journalist og pudderdåse Katja Moikjær – den ene halvdel af den kritiske skønhedsblog Pudderdåserne.dk – Som jeg i øvrigt synes, du skal kigge forbi, hvis du ikke kender den i forvejen 😉

(mere…)

Follow

Årstidens salater og tips til dressing

PhotobucketDet er fristende at købe færdiglavede dressinger, så man altid har en hurtig løsning i køleskabet. Men det er lige så nemt at bruge et rent syltetøjs- eller sennepsglas fylde ingredienserne i, låget på, ryst og klar til brug – Det kan holde sig ca 3-7 dage i køleskabet afhængigt af hvilke ingredienser du bruger. Hvis du bruger hvidløg, skal du bare være opmærksom på, at smagen ændrer sig – og ikke til det bedre!

Der bruges stivelse i de færdige dressinger, men et trick du kan bruge hjemme er, at tilsætte lidt Psyllium frø – frøene udvikler en slags gelatine, som kan jævne dressingen (Pas dog på med at overdosere – det tager lidt tid for frøene at optage vædsken). Jeg bruger selv gerne malede hørfrø, men det er der delte meninger om –  kan læse mere her.

Salat på denne årstid kan også være en udfordring, men her kommer mandolinjern og rivejern til undsætning. Jeg river blomkål, squash, selleri og gulerødder. Fennikel og diverse kål får en tur med mandolinjernet.

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Det der tæller…

Photobucket

Du har sikkert hørt det før, men jeg minder gerne om det igen. Det der tæller, for din sundhed og din vægt er, hvordan du spiser til hverdag. Undtagelserne er ikke det, vi bliver tykke eller usunde af. Det der skaber fundamentet er, hvad du spiser hver eneste dag. Men jeg er ikke fortaler for, at du spiser noget du ikke bryder dig om 80-90% af tiden. Prøv om du kan finde sundere og lettere alternativer, som du lige så gerne vil spise – det gør det hele lidt sjovere og nemmere i det lange løb og det er det der tæller.

Her har jeg fået havregrød lavet af 50g havregryn, salt og vand, 40 g banan, 20 g syltetøj, 5 g let ristede sesamfrø, 5 g hørfrø og 50 g mager kvark – Samlet lander denne morgenmad på 309 kalorier og en fordeling på 24% fedt, 20% protein og 56% kulhydrat.

En anden ting jeg gerne vil minde om er, at bloggen kan følges på Facebook, Google Friend Connect eller Bloglovin´ – Sidstnævnte er jeg personligt stor fan af. Jeg får opdateringer på alle mine favoritblogs på min Bloglovin´ konto og slipper for at klikke rundt, når der ikke er kommet nye indlæg. Der er også en mulighed for at give hjerter/likes – tak til jer der gør det (ja også på Facebook 😉 ) – for det betyder at andre finder vej til bloggen. Gennem listen af populære indlæg kan man desuden finde ideer til nye spændende blogs at følge fordelt på forskellige kategorier.

Photobucket

Dukan mig her og Dukan mig der

Photobucket

Så er den seneste slanke-trend vist for alvor slået i gennem. Jeg synes, jeg hører om Dukan-kuren fra alle kanter. Men det driver jo over igen, som det gør med alle de fikse hurtige slankekure. Nogle få tjener gode penge på dem, de færreste holder vægten og udsætter i værste fald helbredet.

Både The British Dietetic Association og de franske sundhedsmyndigheder advarer mod kuren og fremhæver de helbredsmæssige implikationer, der ligger i at spise så ensidigt. Desuden pointerer de, at der ikke er noget mirakel-halløj over kuren, men at den udelukkende er baseret på at indtage færre kalorier ved at udelukke bestemte fødevarer og satse ensidigt på andre. 

Men hvad er det, der gør at mange er villige til at sætte så meget over styr og vores sunde fornuft ud af funktion? Hurtige resultater vejer åbenbart tungere end noget andet. Også selv om de fleste godt ved, at man ikke kan leve af magre proteiner og light sodavand uden det vil få en betydning på sigt. Af kendte bivirkninger ved kuren kan nævnes forstoppelse, dårlig ånde og mangel på energi. De potentielle problemer på sigt og alvorligere sundhedsmæssige konsekvenser er der ingen, der kan udtale sig om endnu. Leverproblemer er i hvertfald ikke at udelukke, ved så højt et proteinindtag belastes lever og nyrer voldsomt.

At tabe sig hurtigt er en stor motivation for mange – Men i stedet bør alarmklokkerne ringe – en kur der lover hurtigt vægttab bør være en god grund til at holde sig langt væk. Ved hurtige vægttab er det primært vædske (lagret i glukogendepoter) der tabes i første omgang og vædsken vil komme på, når du spiser mere kulhydrat igen. Muskelmasse ryger der også meget af og det er en af de vigtigste grunde til at hurtigt vægttab ikke kan anbefales. Når du mister stor muskelmasse, vil du have sværere ved at holde din vægt fremover.

Men en kur som denne, er ikke kun usund for din krop. Jeg ser en masse andre problematikker så som; hvordan lærer du kroppen om mæthed og sult? Hvordan lærer du kroppens signaler at kende, når du undertrykker dem og fodrer den ensidigt? Hvad er det for signaler du sender dig selv og din krop krop ved at spise på denne måde?

Når alt dette så er sagt, så ser jeg også store udfordringer i at gøre maden spændende og velsmagende med de store begrænsninger – For ikke at nævne hvor svært det må være at få til at hænge sammen med et socialt liv, højtider og familie. Jeg synes, det er synd og skam, når der er så meget lækker sund mad, man kan spise og tabe sig af (eller holde vægten med) som giver mere energi, bedre humør og god ånde :-).

Hvorfor skal man ud i ekstremerne og spille russisk roulette med helbredet? Hvad siger du – kunne du hoppe på vognen tiltrods for alt?

Tærte med laks og spinat

Photobucket

Til denne tærte har jeg brugt frossen spinat – det er nemt at have i fryseren og giver krudt til mange retter. I fryseren har jeg også altid frossen fisk, så der er sunde alternativer der hurtigt kan tøes op. Jeg brugte et stykke dampet laks, optøet frossen spinat, hytteost, 1 æg og revet parmesan. Inspireret af denne tærte blev det til super sund og velsmagende aftensmad. En rest kan fint bruges til madpakken næste dag.

Til dejen brugte jeg en fuldkornsdej – men jeg synes faktisk en mandelbund er bedre: Brug 150 g fuldkornsmel, 100 g mandler malet til mel, 1 æg og mælk til dejen hænger godt sammen – Æltes og rulles til en kugle som hviler i køleskabet 1 time. Tænd ovnen på 180c og bages 35-40 minutter med fyldet.

Højdepunkter fra det danske

Photobucket

Vasketøjet ordner jo ikke sig selv – så selv om jeg hellere ville sidde her og blogge, så er der tusinde ting, der også skal ordnes. Indlæggene og fotos står i kø, men det kræver at der er lidt tid og ro til at få det hele redigeret. I mellemtiden får I lige highlights fra min smuttur til Danmark. Mine dage i det danske bød blandt andet på en dejlig middag hos familien med en lækker Mortens-and plus rødkålsalat med friske figner, æbler og mandler som min kære søster stod for.

Photobucket

Det hurtige besøg indeholdt også et visit i de nye Torvehaller – dem har I sikkert hørt rigtigt meget om allerede, så jeg vil bare nøjes med at fremhæve ¨Smag¨  hvor jeg spiste frokost. Det er et spisested lige efter mit hoved – De laver mad som tager hensyn til det ernæringsmæssige samtidig med, at der smager godt. Priserne er rimelige og der er også noget for for glutenallergikere og vegetarer. Der er dog kun få siddepladser, men man kan tage salaterne eller sandwich med sig og der er flere filialer rundt om i København. Det er i hvertfald ikke sidste gang, at jeg kigger forbi, når jeg er i det danske www.smagnu.dk

Photobucket

Til bloggereventet fik vi alle et personligt smykke fra La Chance – jeg er rigtigt glad for mit og al den symbolik der ligger i det :¨Foreningen af det jordiske og det himmelske element siges, at bringe møntens ejermand økonomisk fremgang, godt helbred og lykke¨. Ja-tak siger jeg bare! 🙂

Kylling med butternut squash og stuffing

Photobucket

Aftensmaden den anden aften bestod af ovnstegt kylling – jeg putter ofte en halv øko citron og en masse fed hvidløg inden i – drysser med salt, peber og timian inden den steges hel i ovnen. Denne gang havde jeg lavet lidt ¨stuffing¨ af et par skiver brød – Opskriften var tæt på denne, men jeg udelod smørret. Til kyllingen fik vi butternut squash – også bagt i ovnen – De er bare skåret i skiver penslet med lidt olie og bagt på bagepapir. Det grønne element er en coleslaw af revet blomkål og squash med en dressing som denne

Der har været lidt stille på bloggen de sidste par dage, for jeg var på forlænget week-end i Danmark. Det var helt fantastisk, at det lige kunne lade sig gøre – jeg fik hilst på en masse søde bloggere til fest med Bloggers Delight netværket, besøgt ¨et par¨ butikker, set de nye Torvehaller, spist en masse god mad og hygget med min dejlige familie. – Heldige mig 😉 !

Photobucket

Hjemme hos mig uge 45

Photobucket

Hjemme hos mig er der jo kun 10 kilometer til den italienske grænse, så vi kører sydpå med jævne mellemrum og tanker op. Særligt parmesan er jeg glad for, for den er perfekt til at give smag, også selv om man ikke bruger så meget. Og se lige en smart pose der følger med, så man kan opbevare den rigtigt og den kan holde sig længe. Nogle gange så længe at skorperne bliver temmeligt tørre, men så man de efter tip fra Nigel Slater bruges til at give smag i grøntsagssupper f.eks minestrone – de koger bare med og skal fiskes ud inden man serverer.

Pasta spiser jeg også med glæde, så længe man ikke spiser sig mæt i dem, men har flest grøntsager på tallerkenen – disse her var særligt lækre fyldt med græskar.

Photobucket

Curry med citron af egen avl

Photobucket

Så fik vi taget hul på årets første citroner dyrket på terrassen – jeg var ret skeptisk, for sidste år blev de altså ikke særligt gode, men stenhårde og lignede noget, der var blevet glemt og aldrig vandet (?). Men jeg er så pavestolt af dem i år, for de kunne ikke være mere perfekte. Jeg bliver aldrig selvforsynende for har ikke grønne fingre eller nok tålmodighed (og nå ja, bor i lejlighed…) men så meget mere grund til at være glad når lidt lykkedes.

Citronen blev brugt til at give endnu mere smag til en god gang blomkåls-curry lavet med rødløg, gulerødder i tern, hvidløg, chili-flager, frisk ingefær, spidskommen, gurkemeje og koriander. Jeg spiste curry´en til frokost med et pitabrød, lidt græsk yoghurt og et par skiver kalkun.

Photobucket

Photobucket

Morgenmad med æbler, figner og dadler

Photobucket

 God formiddag til jer fra det meget regnvåde Ticino – vi er dog ikke vasket helt væk, som de oversvømmelser jeg lige har set billeder af fra Genova og Rom. Med umuligt vejr er det meget heldigt, at jeg har en masse at lave herhjemme. Håndværkerne blev færdige torsdag, men vi er ikke færdige endnu med at flytte møbler rundt og rydde helt op. Det ville være rart med lidt mere tålmodighed ind i mellem.

I dag fik jeg pandekager til morgenmad med kvark, mandler og hindbærsyltetøj. Ovenstående billede er fra i går hvor den stod på 60 g æble, 120 g kvark, 1 tørret figen, 20 g dadler og 14 hasselnødder. Samlet kalorieindhold på 305 kalorier og en energifordeling på 25% fedt, 19% protein og 56% kulhydrat. 

Julegaveideer 2011

Måske er det lidt tidligt at begynde at tænke på julegaveønsker, men skulle du være på forkant, så er her to stk kogebøger, jeg varmt kan anbefale. ¨Plenty¨ af Yotam Ottolenghi og ¨Veg Every Day¨ af Hugh Fearnley-Whittingstall. Jeg var lidt snedig og forærede dem til min kære mand i fødselsdagsgave med bagtanker om selv at kunne nyde godt af dem. Der er nu noget særligt ved kogebøger, når de er lækkert layoutet med flotte billeder der indbyder til at lave maden. Ingen af bøgerne er decideret slankemad, men da grøntsager er hovedpersonen er det klart det lettere og sundere køkken – I nogle opskrifter kan man måske regulere lidt, men inspirationen er helt i top – Hvis I ikke selv køber dem, kommer I nok alligevel til at se flere af opskrifterne her på bloggen.

Photobucket

Photobucket

Efterår på anden side af Alperne

På vejen tilbage fra vores week-end tur stoppede vi i Sion – hovedstaden i den schweiziske kanton Valais. Vi er kørt forbi rigtigt mange gange, men havde endelig mulighed for at at kigge os lidt omkring. Endte på Brasserie du Grand-Pont som havde logoet fra de franske Le Guide du Routard guidebøger i vinduet. Det er som oftest et tegn på et fint forhold mellem kvalitet og pris. Jeg fik en lækker salat efterfulgt af paccheri pasta med tomat/auberginer og store rejer.

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Et mandolinjern og en tur over Alperne

Nu har jeg brokket mig over min blender, men noget positivt kommer så her. Jeg er tilgengæld rigtigt glad for mit mandolinjern, det skærer, snitter og river på ingen tid. Der skal desuden ikke hives en hel maskine frem, som skal vaskes igen. Jeg bruger det til at lave kartofler og rodfrugter i fad, græskar kan skæres helt fint og bruges som lasagneplader – eller champignoner kan hurtigt skæres tyndt. Ellers kan rivejerndelen bare bruges til at rive effektivt til diverse råkost.

Week-enden bød på en tur til den fransktalende del af Schweiz. Så jeg spammer jer lige med lidt billeder, der blev snuppet med telefonen på vej over Sempione-passet. Smukke lærketræer og sjovt at se lidt sne allerede.

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket