Skulle I komme forbi Colmar i Alsace….

Men kan jo aldrig vide, om jeres veje skulle krydse Alsace – i sidste rejseindlæg var der sågar en læser, der boede lige ved siden af destinationen. På vores tur til julemarkederne i Alsace hørte jeg dansk talt flere steder, så der må jo komme nogle 😉

Skulle I komme på de kanter, kan jeg i hvertfald varmt anbefale Brasserie Le Théâtre, hvor vi spiste frokost – Stedet ligger centralt og er gennemført indrettet. Maden er tradionelt alsasisk med franske klassikere. Jeg fik deres frokostmenu til 13,90 EUR  – et helt utroligt godt tilbud!  (gælder dog kun fra mandag-fredag). To små valgfrie forretter, en hovedret og kaffe – Jeg valgte porrer i vinaigrette, en portion revet selleri med cremet dressing – efterfulgt af brandade (fiske/kartoffelmos) med laks, tomater og squash dertil en karrykrydret sauce.

Vi fandt restauranten på madanmelder og guidebogsforfatter Pudlowskis blog www.gillespudlowski.com Pladsbetilling kan i øvrigt anbefales – eller kom tidligt.

Follow

En blid start efter julesul

Så er juledagene efterhånden lagt bag os, og det gør ikke mig egentlig ikke noget, at maden igen kan blive en smule lettere. Jeg har haft det helskidt i dag efter gårsdagens julefrokost og dertilhørende drikkevarer. Ved ikke om det er fordi, jeg ikke er vant til det eller alderen der trykker, men jeg kan slet ikke holde til det.

Derfor tre eksempler på salater som stille og roligt kan få een på ret kurs igen 1.Revet kogt rødebede med lammesalat 2. Coleslaw af broccoli og squash og 3. Revet knoldselleri med æble, persille og lyse rosiner inspireret af denne opskrift.

Hvordan har du klaret juledagene Har du/din krop kunnet holde til det?

 

Follow

Hilsen og stor tak til jer

Jeg ønsker jer en rigtig dejlig jul og takker alle jer, der læser med og lægger kommmentarer på bloggen. At få jeres feed-back giver endnu mere lyst til at blogge, så spørg endelig løs, brug Facebooksiden, smid jeres egne links og gode ideer til sundere lækker mad.

PS. Synes I også (som min ældste søn), at Jomfru Maria ligner Bob Marley? 😉

Follow

Husk nu jule-morgenmad

Husk at få noget ordentligt indenbords i disse dage sidste dage inden jul. Mange er tilbøjelige til at springe morgenmaden over, når man måske skal have lidt mere at spise senere på dagen. Men det er en dårlig strategi for man har mindre energi til alt, der skal nåes og sandsynligheden for, at man overspiser senere er temmelig stor. Prøv evt i stedet denne morgenmad hvor jeg har skruet kalorieindholdet ned til 200 kalorier, men uden at give tab på næring, mæthed og stabilt blodsukker.

Brug 120 g mager kvark, 5 g mandler, 5 g græskarkerner, 1 tsk syltetøj, 70 g appelsin og et drys kanel. Lander sammenlagt på 202 kalorier og en fordeling på 25 % fedt, 31 % protein og 41 % kulhydrat.

I øvrigt ser det ikke ud til, det bliver hvid jul her hos os – men man kunne jo køre et lille smut op i bjergene og kaste med en snebold eller få de ski indviet i år.

Follow

Risotto, kalkun og squash

Måske man bare skal gå i blog-vinter-hi – for en slanke/sundhedsblog har lidt trange kår i disse dage og svært ved at hamle op med diverse heavy-duty-julemad og lækkert bagværk. Men jeg holder nu fast i, at det er en god ting at få smidt lidt lettere retter ind i mellem som for eksempel denne aftensmad.

Vi fik kalkunbryst og risotto lavet med gulerødder og porre i små tern, masser timian, hønsebouillon tilsættes gradvist og inden servering røres revet parmesanost og citronsaft i. Dertil squash skåret meget tyndt på mandolinjern og vendt på panden i olivenolie og lidt hvidløg. Serveres med masser af friskkværnet peber og citronsaft.

Hvis du per person beregner 90 g kalkunbryst, 50 g tørrede risottoris, 1 tsk olivenolie, 10 g parmesanost, 25 g gulerod, 30 g porre, hønsebouillon fra terning  og 100 g squash lander det samlet på 407 kalorier – fordelt på 24% fedt, 29% protein og 47% kulhydrat.

Follow

Juleguf på den lidt lettere måde

Der er flere af jer, der har efterlyst lettere og sundere julesødt. Det er ikke en nem opgave, for det meste på denne tid af året er energi i meget kompakt form. Men hvis du ellers spiser fornuftigt ved dagens måltider, kan der godt blive plads til julegodter. Her på bloggen lander alle måltider mellem 3-400 kalorier, så der er plads til mellemmåltider på ca 300 kalorier og de fleste vil stadig kunne tabe sig.

Du kan spise ca 25 g chokolademandler for 115 kalorier og 20 g konfekt for 103 kalorier – alternativt 10 pebernødder og 4 brunkager – og dertil et lille glas gløgg (uden rosiner/mandler). Velvidende at der så ikke er andre mellemmåltider den dag og, at det ikke giver samme mæthed eller stabile blodsukker. Men personligt synes jeg, det er det værd ind i mellem. Andre dage foretrækker jeg noget med lidt mere næring i og som mætter bedre.

F.eks disse kugler af æblemos, dadler, figner, malede og hakkede mandler, havregryn, græskarkerner og tranebær – Der er ingen præcis opskrift – jeg bruger hvad der er i gemmerne og drysser kanel, ingefær, kardemomme og allehånde med løs hånd – med lidt fastere greb får de også en anelse stødte nelliker. Jeg synes det bliver for sødt kun med dadler og figner, så æblemosen giver lidt syrligt modspil.

Kig endvidere på disse blogs for flere ideer til lidt sundere juleknas og læg gerne links eller dine egne opskrifter i kommentarfeltet, hvis du har andre gode ideer.

www.janeryberg.blogspot.com

www.flosdiner.dk

www.chocolatecoveredkatie.com

www.veganmisjonen.blogspot.com

Follow

Hjemme hos mig – Uge 49

I sidste uge tog vi på en lille smuttur til Alsace i Frankrig – Der var helligdag i vores katolske verden torsdag, så det var oplagt at tage forbi julemarkederne lidt længere nordpå. Alsace kan ¨det-der-med-julestemning¨, så der valfartes til området i hele december. Massevis i busser fra Italien og andre steder hvor julestemning er lig med discokugler og blå blinklys. I Alsace er det hele en hel del mere autentisk eller måske alligevel med en tendens til det kitschede 😉 Men altså, over-dose af jul og man skal også være forberedt på selvsamme af menneskemængde. Vi boede i Riquewihr, som helt sikkert kan anbefales. Var også forbi Colmar, som er den del større og hvor vi også tidligere har overnattet. Begge byer er som flere andre i regionen omdannede til julemarkeder i december og meget idylliske, særligt når det bliver mørkt og alle lysene tændes.

Det er dog ikke lutter idyl det hele – Alsace er indehaver af en kedelig 2. plads i Frankrig, når det gælder antallet af overvægtige. Det kan man nu godt forstå, hvis man kigger lidt på det regionale køkken og deres fantastiske udbud af kager og bagværk. Vi faldt over denne bog i en boghandel – som omslaget vil vidne om, er det nok et lidt svært projekt at tabe sig på den lokale kost – så er I advarede!  Men julestemningen er i top og for et par dage er det skønt!

Advarsel – kig ikke videre hvis du er lækkersulten 😉  (mere…)

Follow

Smoothie med kaffe og kakao

Efter rigtigt mange prøvesmagninger har jeg fundet frem til den helt rigtige smoothie – Jeg bruger frosne bananer, fordi de giver en god konsistens og underligt nok forsvinder en del af banansmagen, når de har været frosne. Bananer, som er ved at blive for modne, kan bruges på denne måde – skæres i mindre stykker, fryses og du har til næste gang.

Du skal bruge 85 g frossen banan, 2 dl mælk, 2 tsk kakao, 1 tsk instant kaffepulver, 1 tsk hakkede hasselnødder, 20 g valleproteinpulver og et drys vanillekorn – alle ingredienser blendes til en ensartet konsistens. Tilsæt derefter  5-7 isterninger og blend videre. Sidste del er vigtig for konsistensen. Der sker et-eller-andet mellem isterningerne og valleproteinet, der gør den ekstra cremet med denne fremgangsmåde.

Smoothien indeholder 92 kalorier per 100 g med en fordeling på 24% fedt, 35% protein og 41% kulhydrat. Portionen her giver 316 g.

Follow

Hjemme hos mig – ugen der gik

Den kommer jo snigende den jul – man mærker det særligt ved, at man ikke har tid til alt det, man ellers gerne ville. Men stemningen er da heldigvis ved at indfinde sig. Godt hjulpet på vej af decemberpakke fra familien i Danmark med den suveræne super sællert og fint pynt til træet.

Det hjælper jo også, når man nærmest falder over Bethlehem på gåturen – Så kan man nok prøve at se bort fra den blå himmel, palmerne og de blomstrende buske 😉

Photobucket

Follow

Dagens grove salater

Salaterne bliver lidt grovere herjemme som sæsonen ændrer sig og det bliver koldere ude. Her har jeg fået en coleslaw med hvidkål, blomkål, fennikel og gulerod – lavet på mandolinjernet (I siger til, når I ikke gider at høre om det mere ikk? 😉 ) en dressing af græsk yoghurt, sennep, vineddike og urtesalt. Salat nummer to er lavet med kogte bønner, perlebyg, frisk koriander og avocado – en smule olivenolie og masser af citron. Begge salater har desuden fået et drys chiliflager, men det kan udelades.

 

Follow

Flere juleønsker 2011

Ditte Fisher skåle, Global knive og Le Creuset støbejernsgryde

Køkkenting må også gerne være pæne at se på. Så her kommer lidt ideer til hårde praktiske pakker, som det vil være en fryd at bruge hver eneste dag. Der er ret store forskelle mellem minimum og maksimumpriser, så alle kan være med. Fælles for dem alle er, at jeg ikke står i vejen for, at de flytter ind i mit køkken.

Smuk skål med guldprikker fra Rikke Jakobsen, Arne Jakobsen bogstavkopper, smørholder med trælåg og luksus brødrister

Silikone tærteform, Eva Trio decilitermål, Juice/saftpresser og Le Creuset dejfad

Billeder lånt fra fra Corfixen.dkIllums Bolighus og H.W. Larsen 

Follow

Kalkun med safranris

Photobucket

Glædelig 2. søndag i advent til jer – Hermed en lille let ret, der kan skabe balance i alle de æbleskiver, I sikkert får guflet. Kalkunbryst skåret i tern og marineret i revet løg, lidt yoghurt, citronsaft, 1 fed hvidløg, oregano og spidskommen – stilles tilbage i køleskabet i minimum 1/2 time. Steges i olivenolie på panden. Spises med ris kogt med safran og efterfølgende tilsat udblødte berberisbær (Bærrene har en fin syrlig smag – fåes i de fleste etniske butikker) Squash-spaghettien er inspireret af denne blog, som altid giver mig ideer at arbejde videre med. Den er lavet på mandolinjernet og vendt med olivenolie, citron og urtesalt.

Hvis du spiser 120 g kalkunbryst, 120 g kogte ris og 100 g squash – og regner med 2 tsk olivenolie (en til stegning og en squash´en) Lander det samlet på 402 kalorier og en fordeling på 28% fedt, 30% protein og 42% kulhydrat.

Photobucket

Follow

Julefrokoster og andre fristelser

Photobucket
Vi ved jo godt, at det er noget sludder at julen ¨varer lige til påske¨, men den varer da i hvertfald det meste af december. Julemåneden er som oftest fyldt med fester, frokoster, gløgg & æbleskiver, så kan der altså sagtens snige sig en del på, som kan blive toppet op mellem jul og nytår. Her er mine råd til, hvordan man kan vedligeholde sin vægt i december, så man ikke ryger ud i at blive fristet af hurtigkure i januar. Pick and choose mellem dem – man behøver bestemt ikke følge dem alle.

  • Sæt din motion eller træning lidt op i december – Eller brug evt noget af frokostpausen på at gå en tur og tag trapperne – selv de små ting gør en stor forskel
  • Drik gløgg´en men spis ikke mandlerne og rosinerne
  • Begræns mængden af brød du spiser til julefrokosten – Ikke kun det hvide brød, men også rugbrød er ret energitæt, så skær det evt ud i kvarter.
  • Smag lidt på det hele – men tag ikke enorme portioner.
  • Fyld mest på af rejer, røget laks, æg, sild og det ikke-forarbejdede kød.
  • Undlad at bruge smør, fedt og mayonnaise eller begræns det.
  • Lav selv rødkålen når du kan og spis masser af den – brug frugt og frugtsaft og en god vineddike.
  • Erstat øl med mineralvand og drik snapsen til – eller en vand med brus mellem hver øl.
  • Pebernødder og brunekager ser kedelige og uskyldige ud, men er kaloriebomber.
  • Erstat noget af julekonfekten med sunde havregrynskugler med kaffesmag eller mandelessens.
  • Hvis du selv laver kartoffelsalat eller lignende sager med hvide dressinger – brug mager græsk yoghurt, citron, sennep og lidt light mayonnaise – som dressingen her.
  • Spar lidt på kalorierne de dage du skal noget særligt – men sørg for at få noget at spise ellers kan det nemt ende galt.
  • Hvis du selv skal holde julefrokost eller have mad med –  så prøv dette Pletskud med rejer, hvid fisk og blomkål – eller lav en lækker light coleslaw eller rødkålsalat med gulerødder og nødder.
  • Man må gerne levne 🙂 men også helt bestemt nyde de sager, man sætter stor pris på.

Har I mon andre gode råd og ideer til at komme lettere i gennem december?