Skulle I komme forbi Colmar i Alsace….

Men kan jo aldrig vide, om jeres veje skulle krydse Alsace – i sidste rejseindlæg var der sågar en læser, der boede lige ved siden af destinationen. På vores tur til julemarkederne i Alsace hørte jeg dansk talt flere steder, så der må jo komme nogle 😉

Skulle I komme på de kanter, kan jeg i hvertfald varmt anbefale Brasserie Le Théâtre, hvor vi spiste frokost – Stedet ligger centralt og er gennemført indrettet. Maden er tradionelt alsasisk med franske klassikere. Jeg fik deres frokostmenu til 13,90 EUR  – et helt utroligt godt tilbud!  (gælder dog kun fra mandag-fredag). To små valgfrie forretter, en hovedret og kaffe – Jeg valgte porrer i vinaigrette, en portion revet selleri med cremet dressing – efterfulgt af brandade (fiske/kartoffelmos) med laks, tomater og squash dertil en karrykrydret sauce.

Vi fandt restauranten på madanmelder og guidebogsforfatter Pudlowskis blog www.gillespudlowski.com Pladsbetilling kan i øvrigt anbefales – eller kom tidligt.

Follow

En blid start efter julesul

Så er juledagene efterhånden lagt bag os, og det gør ikke mig egentlig ikke noget, at maden igen kan blive en smule lettere. Jeg har haft det helskidt i dag efter gårsdagens julefrokost og dertilhørende drikkevarer. Ved ikke om det er fordi, jeg ikke er vant til det eller alderen der trykker, men jeg kan slet ikke holde til det.

Derfor tre eksempler på salater som stille og roligt kan få een på ret kurs igen 1.Revet kogt rødebede med lammesalat 2. Coleslaw af broccoli og squash og 3. Revet knoldselleri med æble, persille og lyse rosiner inspireret af denne opskrift.

Hvordan har du klaret juledagene Har du/din krop kunnet holde til det?

 

Follow

Hilsen og stor tak til jer

Jeg ønsker jer en rigtig dejlig jul og takker alle jer, der læser med og lægger kommmentarer på bloggen. At få jeres feed-back giver endnu mere lyst til at blogge, så spørg endelig løs, brug Facebooksiden, smid jeres egne links og gode ideer til sundere lækker mad.

PS. Synes I også (som min ældste søn), at Jomfru Maria ligner Bob Marley? 😉

Follow

Husk nu jule-morgenmad

Husk at få noget ordentligt indenbords i disse dage sidste dage inden jul. Mange er tilbøjelige til at springe morgenmaden over, når man måske skal have lidt mere at spise senere på dagen. Men det er en dårlig strategi for man har mindre energi til alt, der skal nåes og sandsynligheden for, at man overspiser senere er temmelig stor. Prøv evt i stedet denne morgenmad hvor jeg har skruet kalorieindholdet ned til 200 kalorier, men uden at give tab på næring, mæthed og stabilt blodsukker.

Brug 120 g mager kvark, 5 g mandler, 5 g græskarkerner, 1 tsk syltetøj, 70 g appelsin og et drys kanel. Lander sammenlagt på 202 kalorier og en fordeling på 25 % fedt, 31 % protein og 41 % kulhydrat.

I øvrigt ser det ikke ud til, det bliver hvid jul her hos os – men man kunne jo køre et lille smut op i bjergene og kaste med en snebold eller få de ski indviet i år.

Follow

Risotto, kalkun og squash

Måske man bare skal gå i blog-vinter-hi – for en slanke/sundhedsblog har lidt trange kår i disse dage og svært ved at hamle op med diverse heavy-duty-julemad og lækkert bagværk. Men jeg holder nu fast i, at det er en god ting at få smidt lidt lettere retter ind i mellem som for eksempel denne aftensmad.

Vi fik kalkunbryst og risotto lavet med gulerødder og porre i små tern, masser timian, hønsebouillon tilsættes gradvist og inden servering røres revet parmesanost og citronsaft i. Dertil squash skåret meget tyndt på mandolinjern og vendt på panden i olivenolie og lidt hvidløg. Serveres med masser af friskkværnet peber og citronsaft.

Hvis du per person beregner 90 g kalkunbryst, 50 g tørrede risottoris, 1 tsk olivenolie, 10 g parmesanost, 25 g gulerod, 30 g porre, hønsebouillon fra terning  og 100 g squash lander det samlet på 407 kalorier – fordelt på 24% fedt, 29% protein og 47% kulhydrat.

Follow
Older posts