Gæsteblogger Marianne om vægttab og motion

Kære alle
Jeg hedder Marianne og har en mode- og livsstilsblog, hvor jeg hovedsageligt blogger om mode. Jeg er rigtig beæret over, at jeg har fået lov til at lave et gæsteindlæg her på Lise’s skønne blog, hvor jeg vil fortælle om, hvordan jeg i 2011 lagde mit liv om… Den 28. marts 2011 startede jeg mit nye liv. Et nyt liv med to mål:

1. Tabe mig minimum 10 kg
2. Begynde at træne

Jeg har tidligere været på al verdens slankekure, startet træning og stoppet med træning, så jeg vidste at denne gang måtte jeg bare gøre noget, som jeg kunne holde fast i og som kunne blive min nye livsstil. Jeg ville ikke hoppe på en eller anden kur, tabe mig lynhurtig og så risikere at kiloene sneg sig langsomt på i løbet af sommeren.

Kost
Efter at have læst utallige ugeblade gennem årene med råd om, hvordan man skal tabe sig, tror jeg at jeg har fanget essensen og dette er hvad jeg har gjort: Det første jeg gjorde var at melde mig til madlog.dk. Madlog.dk er en hjemmeside, hvor du kan lægge en profil ind med, hvor meget du ønsker at tabe dig pr uge og du får dit kaloriebehov pr dag. Samtidigt kan du taste ind, hvad du spiser hver dag og det har nok været den største øjenåbner for mig. Her kan du se, hvor mange kalorier de madvarer du propper i munden egentlig indeholder. Puha…jeg har fået nogle forskrækkelser!

Pasta, ris og til dels kartofler er nærmest skåret helt væk fra min aftensmad. Nu får jeg et stykke kød med salat eller grove grønsager til. Og ja, jeg bliver mæt. Kulhydrater får jeg fra grønsager og knækbrød og proteiner fra kød. Slik spiser jeg stort set kun i weekenden, selvom jeg har skejet ud en gang iblandt. Det vigtigste for mig, var ikke at blive fanatisk. Det skal stadig være plads til at kunne gå ud, et glas vin, en dessert eller et stykke chokolade. Jeg ved af erfaring, at hvis det bliver for surt, kan man ikke holde til det i længden.

Motion
Motion er et andet vigtigt element, når man skal tabe sig og det hører også under mit mål nummer 2, at begynde at træne. Jeg har i perioder løbet en del, men det er ikke en sport jeg kan lide. Jeg gør det af nødvendighed. Så jeg vidste, at jeg måtte finde noget som jeg synes var sjovt, lidt hårdt og som jeg var motiveret for.

Så jeg har startet med Power Plate. Power Plate anvender principperne fra accelerationstræning til at stimulere kroppens naturlige reaktion på vibrationer. Maskinen består af en plade, der vibrerer både lodret og vandret. Vibrationerne får kroppens muskler til at trække sig sammen mellem 25 og 50 gange pr. sekund. Træningsmaskinen er utrolig effektiv, og derfor anbefales det, at man kun træner 3-4 gange ugentligt i 15-25 minutter. Jeg træner 3 gange om ugen i 25-35 minutter og synes jeg har opnået resultater lynhurtig. Den første måned var jeg øm efter hver eneste træning, men det er jeg ikke mere. Men jeg har fået muskler, jeg er blevet strammet op og jeg er blevet stærkere. Jeg kan nærmest se ændringerne på min krop fra uge til uge.

Det bedste af det hele er, at jeg elsker det og er supermotiveret! Jeg får det nærmest dårligt, hvis jeg må undvære en træningstime. Målet er, at jeg på et tidspunkt kan kombinere Power Plate træning med et par løbeture om ugen.

I dag
Efter 10 måneder med min nye livsstil, er jeg ikke i tvivl om, at det fungerer. Jeg har indtil videre tabt mig 9 kilo, men har fået en hel del muskler, så det reelle fedttab er nok lidt højere. Der er stadig plads til slik i weekenderne og caféture med veninderne og træning er blevet en naturlig del af mit liv. Min krop ændrer sig stadig, jeg har fået flere muskler og jeg er blevet meget stærkere. Jeg løb for nyligt en 5 km tur uden problemer selv om jeg ikke havde løbet i mange måneder. Min bodyage er blevet 11 år yngre end min reelle alder og det i sig selv er en kæmpe motivationsfaktor.

Og det bedste af det hele, jeg har fået det så meget bedre med mig selv!

Kh
Marianne
www.cosmopolifashion.blogspot.com

Follow

Indisk-krydrede rejer

De fleste af ingredienserne har du set på bloggen før – Linserne er de samme som disse her, jeg har bare udskiftet oregano med garam masala, men alternativt kan du bruge en smule færdig curry-paste eller hvad du har af krydderier (f.eks spidskommen, karry eller koriander). Spinaten er dampet med lidt frisk revet ingefær – rejerne har ligget i en marinade af hvidløg, olivenolie og hvid balsamico.

Hvis du spiser 100 g kogte ris, 80 g rejer, 150 g spinat, 175 g linser, 1 tsk olivenolie (marinade af rejerne) lander det samlet på 395 kalorier og en fordeling på 21% fedt, 31% protein og 48% kulhydrat

Follow

Ugens bedste frokost

Frokosten her er endnu en gang inspireret af de Suveræne Super Succeser – Jeg har skåret lidt i oliemængden, erstattet creme fraiche med græsk yoghurt og brugt citronskal i salaten, men grund-ideen er den samme. Portionen er til to personer – eller til to dage:

Bønnerne stilles i blød natten over – koges i nyt saltet vand – Damp eller kog de grønne bønner som du nu synes de smager bedst.

Du skal bruge 210 g kogte bønner – 180 g dampede grønne bønner, 2 tsk olivenolie, 1 lille fed presset hvidløg, 2 spsk hvid balsamico, 1 spsk citronsaft, lidt revet citronskal, en håndfuld hakket bredbladet persille og salt/peber. Bare bland hele molevitten – Det kan ikke gå galt, men bliver klart bedre af at få lov til at samle smagen i køleskabet et par timer – men det går også uden 😉

Til tunsaucen brugte jeg en dåse drænet tun i olie (98 g), 15 g kapers og 100 g mager græsk yoghurt – blendes og smages til med peber (der er rigeligt med salt i tun og kapers, så pas på med at salte per automatik).

Hvis du spiser 60 g groft brød, 175 g bønnesalat og 100 g tunsauce lander det samlet på 403 kalorier med en fordeling på 22 % fedt, 29 % protein og 49 % kulhydrat.

Follow

Hvordan har du det med sukker og sødemidler?

Jeg kunne rigtigt godt tænke mig at høre, hvordan I har det med sukker, sødemidler og andre alternativer. Inspireret af denne blog kunne det være interessant hvordan stemningen er her blandt danske læsere. Personligt synes jeg ikke, de fleste kunstige sødemidler smager særligt godt. Derfor bruger jeg, som oftest, almindeligt sukker i mine opskrifter, men søger at begrænse mængden så meget som muligt. Jeg prøver desuden at finde naturlig sødme gennem frisk og tørret frugt, som giver os vitaminer, mineraler og fibre. Desuden bruger jeg smagsgivere som f.eks vanillekorn, kanel, citronskal, ingefær og kardemomme til at gøre smagen mere spændende og sukkermængden kan mindskes.

Ud over smagen, skal det ikke være en hemmelighed, at jeg ikke tror, at de kunstige sødemidler er en smart helbredsmæssig investering på sigt (men sådan har jeg det også med mikrobølgeovne 😉 Skepsis kombineret med smag gør at jeg holder mig væk – hvad med jer?

Hvordan har du det – bruger du almindeligt sukker, kunstige sødemidler, alternativer som Stevia og agave, frisk/tørret frugt eller slet ikke noget??

Follow

Super brunch idé

At kalde dem cupcakes er måske lige at strække den en smule – der er nok mere kop end kage, vil nogle mene. Men jeg synes faktisk, det er en ret fin ide, som jeg først så her på denne blog. Jeg luftede ideen om en lettere version på bloggens facebookside og Fie fra bloggen Flo´s Diner foreslog denne chewy løsning med banan. Det endelige resultatet blev en kombination som følger:

Bland 1 stor moset banan (130 g) med 10 g vanillesukker, 100 g fintvalsede havregryn, 100 g muesli uden sukker, 50 g kvark/fromage frais, 15 g hakkede mandler, 1 tsk kanel og 30 g tørrede tranebær. Samles til en kugle og stilles køligt i 1/2 time.

Jeg lavede dernæst 11 små kugler på 40 g – og pressede dem ned i hullerne på en smurt muffinbradepande – Bages i ovnen ved 180°C – i ca 15 minutter. Skallerne kan fyldes med græsk yoghurt eller salat af årstidens frugt – Tænker I også allerede på jordbær og melon til sommer?

Hvis du spiser to muesli¨kopper¨ med 50 g græsk yoghurt 0,2%, 60 g æble/appelsin og 7 g mandler lander det samlet på 299 kalorier med en fordeling på 19 % fedt, 17 % protein og 64 % kulhydrat.

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Follow

Verdens grimmeste suppe

Det er altså ikke altid, at æstetik og smag går hånd i hånd. Denne suppe er lavet af porrer, stegte champignoner, kogte grønne linser og hønsebouillon blendet med stavblenderen. Smager vildt godt, men ligner noget der er løgn eller flashback til de brune 1970´ere 😉 Jeg spiste den dog med stor fornøjelse med tynde skiver ristet brød gnedet med hvidløg og smurt med en let smøreost – pynt gerne med lidt porretoppe for at aflede opmærksomheden – spises yderligere med salat og denne dressing.

Follow

Marineret laks i ingefær

Har rigtigt glædet mig til at dele denne aftensmad med jer – Det er lidt fjollet, det ved jeg godt, men når noget er nemt, smager fantastisk, er sundt, mætter og ikke er en kaloriebombe, så kribler det i mig for at dele.

Jeg lavede mad til to og brugte en rest kogt bulgur – så hvis du ikke har det i huset 😉 så er det, det første du skal sørge for – mens bulguren koger kan du marinere laksestykkerne i 8 g revet ingefær, 5 spsk soyasauce, 1 fed presset hvidløg og lidt citronsaft.

Tabouleh´en er lavet af 280 g revet selleri (alternativt kan bruges blomkål), 130 g kogt bulgur og en håndfuld hakket persille – jeg brugte 3 spsk hvid balsamico til dressingen – (som jeg skrev på Facebooksiden er det min nye ven, smagen er mild og nem at justere) – Plus 2 tsk olivenolie.

Spinaten (en stor pose) blev skyllet grundigt og dernæst dampet i en gryde med marinaden fra fisken –  – simultant steges laksen på panden 4-5 minutter i en anelse olivenolie.

Hvis du spiser 100 g laks, 180 g selleri-tabouleh, 125 g spinat – lander det samlet på 395 kalorier og en fordeling på 36% fedt, 31% protein og 33% kulhydrat

Den vakse læser vil have lagt mærke til at ¨nogen på 8-år¨ har dækket bord 😉

Spises gerne med  Linghams chillisauce som også indeholder ingefær og hvidløg – uhms!

Follow

2 x morgenmad med tomt køleskab

Mandag morgen så der en anelse slunkent ud i vores køleskab. Hvorfor er det, at man kun køber ind til lørdag og søndag? Normalt bruger jeg jo næsten altid et surmælksprodukt som kvark, fromage frais eller græsk yoghurt til morgenmad, fordi det er en nem proteinkilde med lavt fedtindhold. Heldigvis var der fyldt op op med havregryn og andre tørre sager – Jeg lavede derfor denne havregrød med proteinpulver. Alternativt med mælk i huset, kan man lave morgenmueslien og blande mælken med proteinpulver.

1. Morgenmad – Grød af 50 g havregryn – dobbelt så meget vand – 1 knivspids salt- når grøden er kogt færdigt tilsættes 8 g proteinpulver og rør grundigt – Spises med 10 g mandler, 3 g hørfrø, 60 g klementin – Sammenlagt 308 kalorier og en fordeling på 23 % fedt, 21% protein og 56% kulhydrat

2. Morgenmad – 70 g letmælk rørt med 8 g proteinpulver, 50 g banan, 5 g tranebær, 3 g hørfrø, 10 g mandler 0g 30 g muesli uden tilsat sukker. Samlet kalorieindhold på 304 – fordelt på 24 % fedt, 21 % protein og 55 % kulhydrat

Follow

Det vidste du (måske) ikke?

Nu handler bloggen jo mest om, hvad jeg putter i munden, men ind i mellem kommer der lidt ¨hjemme fra mig¨ eller andet en anelse mere personligt. Når jeg selv læser blogs, synes jeg det er rart at fornemme personen bag – Det er en af de ting, der gør dette medie anderledes. Så her får du 10 ting om mig – stil gerne spørgsmål i kommentarfeltet, hvis der er noget, du brænder inde med.

1) Min vægt har yo-yo-svinget hele mit liv og ligget på alt mellem 60-90 kg. Jeg er 175 cm høj. Som jeg spiser nu, har jeg endelig fundet en god sund balance og en vægt jeg er tilfreds med.

2) Jeg er nok den eneste i hele verden, der ikke kan lide sushi (eller er jeg?).

3) Har ikke spist svine, kalve og oksekød de sidste 7 år – Jeg er ikke vegetar for  jeg spiser fisk, skaldyr og fjerkræ, men det røde kød siger mig ikke noget – eller rettere giver mig kvamle.

4) Vi flyttede fra Danmark i 1997 og har siden boet 3 år i Paris, 2 år i England, 2 år ved Genève og senest på 8. år ved Lugano.

5) Jeg anbefaler bogen www.elskdithjem.dk til alle der gider høre på det.

6) Vil rigtigt gerne lære, hvordan man kommer tidligere i seng – ender altid med at sidde for længe oppe og synes det er en kamp at komme op næste morgen. Tips modtages gerne!

7) Elsker instant kaffe med masser af mælk, men vil hellere undvære, hvis der ikke som minimum er letmælk.

8.) Jeg er ikke særlig impulsiv men overvejer alle muligheder først – nogle gange lidt for længe.

9) Jeg er mor til to store drenge på 8 og 11 år – gift med international irer som er vokset op i den fransktalende del af Schweiz.

10) Holder i øvrigt mest af forår og sommer…..men hvem gør ikke det?

Follow

God søndag – endnu bedre med pandekager

I har set dem før – jeg ved det! – Om søndagen er der lidt mere tid herhjemme og den står derfor ofte på pandekager til morgenmaden. Faktisk er det manden i huset, der er den allerbedste – hans hemmelighed er (først afsløret for ganske nylig) at piske æggehviderne med lidt salt eller en smule sukker – det holder bedre på det luftige skum.

Hvis du bruger opskriften herfra  og spiser 100 g pandekage med 100 g mager kvark/skyr/fromage frais, 7 g fint malede hasselnødder, 1 tsk ahornsirup og et drys kanel giver det samlet 297 kalorier fordelt på 25% fedt, 29% protein og 46% kulhydrat.

Follow

Et stk italiensk trick afsløret

Har du mon nogensinde spist grøntsagsretter i Italien, og undret dig over, hvor den særlige gode smag kom fra og haft svært ved at genskabe den hjemme i eget køkken? Altså ud over at frugt og grønt ofte smager af sol og sommer, så har de andre små tricks i ærmet – Her løftes sløret for et af dem- nemlig små saltede ansjoser i olie! Dem, som de fleste ikke bryder sig om på pizzaer! Jeg er faktisk heller ikke særlig vild med dem hverken i Salade niçoise eller på min pizza, men der sker noget helt andet, når 2-3 smeltes i en spsk olivenolie og tilsættes 1-2 fed presset hvidløg. Pas endelig på det ikke brænder på – blandingen skal stege ved ret svag varme. Bruges til dampet broccoli, spinat, blomkål, bladbeder, squash eller grønne bønner. Vend de dampede grøntsager i blandingen – der skal ikke så meget til at give maksimum smag. Jeg var selv skeptisk første gang, men totalt overbevist nu – Giv det en chance og læg gerne en kommentar hvis du afprøver.

Grøntsager tilberedt på denne måde egner sig i øvrigt rigtigt godt til pasta med et drys parmesan og evt lidt chili i flager.

Follow

Lun salat med svampe og gedeost

Salaten her er inspireret af de Suveræne Super Succeser, som jeg var så heldig at få i advents/decembergave. Rigtig meget mad for få kalorier, så hvis du har en stor appetit, er det en god mættende ret, der kan bruges enten til frokost eller aftensmad.

Til svampesalaten brugte jeg 250 g brune champignoner i skiver og ristede på panden. Bedste måde er at tørstege dem på en slip-let pande, når de har afgivet al vædsken tilsættes 1 tsk olivenolie – de steger nu fint og får farve. Tilsæt 1 fed presset hvidløg, 1/2 tsk tørret salvie – dernæst 100 g snittet savoykål – 2 tsk citronsaft og en anelse revet citronskal og lad det hele stege et par minutter mere. Smag til med salt og friskkværnet peber – Anrettes med 20 g blød gedeost og julesalatblade. 

På tallerkenen er hele svampeportionen- Dertil spiste jeg 150 g af gårsdagens linsebolognese – 1 clementin og 1 stk knækbrød – Samlet kalorieindhold på 395 kalorier – med en fordeling på 30% fedt, 23% protein og 47% kulhydrat

Follow

Bliv rig og sund i 2012

Tænk hvis jeg kunne love jer rigdom i 2012 – Hernede sydpå spiser de masser af linser til nytår, da den runde form skulle minde om mønter og dermed symbolisere velstand i året der kommer. De spiser linserne med en pølse lavet af grisetæer/skank, men den vælger jeg nu at springe let og elegant over. I stedet kan linser bruges i mange retter. De skal i modsætning til bønner og kikærter ikke stå i blød natten over, men bare skylles og koges ca 30 minutter – så den del er nem. Hvis du vil gøre det endnu nemmere, så kog dem med en bouillonterning og frys i mindre portioner – så kan de altid hurtigt tøes op til salater, supper eller gryderetter.

Jeg bruger linser som erstatning for kød i bolognese (også de yngste i familien spiser det med glæde), som fyld i minestrone, i postejer og blendede i supper giver de en god cremet konsistens.

Bolognese med linser:

250 g grønne linser koges med en bouillonterning – I mens laves tomatsaucen af 2 fint hakkede løg (140 g) og 2 fed hvidløg steges i en spsk olivenolie (evt hvad du måtte have af grønsager hakket fint f.eks gulerødder, selleri, champignon) 700 g tomatsauce fra flaske, (friske eller flåede tomater fra dåse kan også bruges), 1 spsk tomatkoncentrat, masser af oregano, salt og peber – Saucen simrer indtil linserne er klar ca 20 minutter fra de koger – blandes sammen og simrer lidt mere. Portionen er stor, men rester kan bruges til frokost eller i en lasagne.

Edit – Nu med kalorieberegning og energifordeling 😉

Hvis du spiser 100 g kogt fuldkornspasta med 250 g linse-bolognese, 15 g revet parmesan/pecorino skulle det efter mine beregninger lande på 403 kalorier – med en fordeling på 20 % fedt, 23 % protein og 57 % kulhydrat.

Follow

Nytårsforsæt – Vær god ved dig selv!

Med nytåret følger ofte dårlig samvittighed over alt det, der er blevet indtaget af gode sager i december, crashkure og en masse umulige nytårsforsætter. Fint nok, at der skrues lidt ned for sukker og fedtet i julemængderne og igen vænne sig til at spise lidt mindre portioner.

Men det bedste nytårsfortsæt må være at være god ved dig selv og din krop. Ikke byde den sultekure, ensidige diæter eller overdreven motion på tom mave. Hvis du gerne vil tabe dig så gør det på en nænsom måde. Vælg en morgenmad, frokost og aftensmad i kategorierne. Der vil stadig være 300 kalorier tilbage til mellemmåltider eller de kan spares op til lidt vin i week-ender eller noget lækkert som denne lette chokoladepudding.

Jeg justerede opskriften lidt og oversatte de amerikanske mål med 40 g mørk chokolade smeltet i en gryde tilsat 4 spsk maizenamel, 3 spsk sukker og 2 spsk kakao tilsæt gradvist 6 dl minimælk mens der piskes. Lad massen koge ca 1 minut og lad det køle af. Indeholder pr 100 g spist med 7 g skumfidus og 5 g mørk chokolade i alt 153 kalorier.

 

Follow

Nytårshilsen til jer

Rigtigt godt nytår til jer alle – Håber I er kommet godt ind i det nye år. Stilheden på bloggen skyldes ferie, sne og ski. Hjemme igen med masser af vasketøj mens tankerne går mod Les Diablerets og særligt den 7 km lange kælkebakke – fart på, røde kinder og ditto næser.

I øvrigt var det også en lidt sjov oplevelse at få skibukserne på igen. Vægten er den samme, måske endda en anelse mere end sidste år ved samme tid. Tilgengæld sidder bukserne løsere. Et rigtigt godt eksempel på, at man ikke skal stirre sig blind på badevægten. I takt med at muskler erstatter fedt gennem træning, vil det ikke nødvendigvis kunne ses på vægten. Men det vil kunne mærkes på tøjet, da muskler vejer mere end fedt men fylder mindre.

Nederst i billederækken et eksempel på en let frokost på ferien med salat og suppe med linser, champignoner og blomkål (spist med brød til ) – så var der plads til lidt mere til morgen og aften – Man får jo også rørt sig på ski og ondt i muskler, man ikke vidste var der 😉

Follow