Hjemme hos mig – Lugano ❤

Lugano har en helt særlig plads i mit hjerte og det tiltrods for, at byen ikke er videre stor, kulturliv og shopping hurtigt er overset. Men sådan en dag som i dag, hvor solen skinner (og dem er der mange af ) så kan man kun blive i godt humør af at trave de små gader og stræder tynde. Tjek lige salamier der hænger til pynt – de passer muligvis i størrelsen til brødet længere nede 😉

Follow

Snack med Bailey´s

Som barn fik jeg altid lov til at putte Baileys´s på isen på besøg hos min morfar. Jeg ved ikke, om det er det, eller de efterfølgende gode studenterminder og sjove ferier i Irland, hvor der kom ekstra whiskey i – der gør, at jeg stadig er vild med stadset. Det skal dog siges, at jeg drikker en del mindre af det nu,  så den flaske jeg fik i gave i starten af december står nærmest urørt i køleskabet. Og der stod den i dag, da jeg fik lyst til lidt lækkert.

Det blev derfor til 100 g mager græsk yoghurt Total 0,2% rørt med vanillekorn og 8 g hakkede hasselnødder, 10 g Bailey´s og 8 g mørk chokolade – sammenlagt 178 kalorier og en fordeling på 41% fedt, 26% protein og 33% kulhydrat. Havde jeg valgt vanilleis i stedet, kunne jeg have fået 100 g – og intet andet for samme mængde kalorier. Her får jeg lidt mere mæthed grundet proteiner og det gode fedt fra nødderne plus mere smag.

Follow

Artiskokker er gudespise

Det er nu sæson for de små fine nye artiskokker – der er lidt arbejde i at tilberede eller spise dem, men helt sikkert al tiden og besværet værd. De kan enten koges i letsaltet vand og spises med en vinaigrette med hvidløg. Ellers pilles de yderste blade af til man kommer ind til hjertet – og de skæres i kvarter og steges i lidt olivenolie på panden og spises drysset med salt og friskkværnet peber.

Her fik jeg broccoli, artiskokker – rester fra kyllingeretten – med lidt ekstra grillet peberfrugt. Det er ikke altid jeg tæller kalorier, men så er min tommelfingerregel – ca 100 g kulhydrat (kogt ris, pasta, kartofler, bulgur, quinoa, couscous) med ca 100 g magert protein (kylling, fisk, rejer, skaldyr, quorn, kalkun, bønner, linser), 1 tsk fedtstof (olivenolie, smør) og grøntsager ¨for resten af pengene¨. Det lander som oftest omkring 400 kalorier.

Follow

Tahindressingen slår til igen

Tahindressingen fra sidste indlæg kan også bruges til dampet broccoli. Det var denne opskrift fra  Yotam Ottolenghi her, som gav inspirationen. Broccolien får endnu mere smag, hvis du som ham griller den først på en grillpande – men smager også fint bare dampet, drysset med ristede sesamfrø og sumak. Sumak giver en syrlig smag og kan købes i forretninger med mellemøstlige specialiteter.

Follow

Rødbedesalat med tahindressing

Kan I mon opstøve kogte rødbeder i vacuumposer i jeres supermarkeder? (kan ofte fåes i LIDL fortæller pålidelig kilde..) For så er de rigtigt velegnede til denne salat. Alternativt kan man koge dem selv, men det får jeg af en eller anden grund aldrig selv gjort.

Dagens frokost er lavet af 150 g kogte rødbeder skåret tyndt på mandolinjern, lidt blandet salat, 70 g frisk ost (alternativt mozzarella 10%), 30 g grovtoast og 40 g dressing med tahin* – Samlet kalorieindhold på 340 kalorier med en fordeling på 34% fedt, 33% protein og 33% kulhydrat. Normalt søger jeg at ramme cirka 400 kalorier, så her er der plads til en frugt til dessert  😉

*Til tahindressingen brugte jeg: 40 g tahin (sesampuré ) røres med 3 spsk citronsaft, 60 g mager yoghurt, salt, (evt et fed hviløg) og 4 spsk vand. Dressingen kan holde sig 2-3 dage i køleskabet og egner sig godt til alle former for dampede kolde grøntsager f.eks broccoli og blomkål. 

Follow
Older posts