Vind et mandolinjern x 2

Indkøbsseddel til et sundere og lettere liv

Det behøver ikke være dyrt at spise sundere og lettere. Hvis du går efter årstidens frugt/grøntsager og primært køber varer, som ikke allerede er meget forarbejdede, så er der faktisk en del at spare. Nedenfor ses en liste over de sager, der som oftest er at finde på min indkøbsseddel – Kom endelig gerne med dine tilføjelser!

Årstidens frugt og grøntsager – tjek linket her saesonforgodsmag.dk
Krydderurter (bredbladet persille, purløg, koriander, basilikum mm)
Knækbrød, Grov pita og rugbrød
Let smøreost, light feta, smøre-gedeost
Parmesan eller pecorino
Mælkeprodukter som kvark, fromage frais, Skyr, mager græsk yoghurt
Kærne/skummet/mini/letmælk
Fisk, kylling, kalkun, rejer og skaldyr
Æg
Ris, pasta, couscous, bulgur (gerne som fuldkornsprodukter)
Tomatpassata eller flåede tomater
Mandler og nødder
Muesli uden sukker
Havregryn
Linser, bønner og kikærter
Tørret frugt
Olivenolie
Valleproteinpulver (til smoothies og grød)
Hørfrø eller HUSK til fordøjelsen

Hele året: Løg, hvidløg, Champignoner, gulerødder og frossen frugt/bær, frosne grøntsager f.eks spinat (gerne stuvet) og grønne bønner.

Smagsgivere: Hvid balsamico, kapers, Dijon-sennep, ansjoser i olie, currypastes, chiliflager, light mayonnaise, bouillonterninger, ingefær, diverse krydderier, citron (saft og skal).

Smagsgivere til det søde: citroner (saft og skal), kanel, vanillepulver, ægte kakaopulver, kardemomme og ingefær.

Follow

10 kommentarer

  • Hej! 🙂
    Hvor finder du skummet/minimælk i Lugano? Jeg har ledt og ledt, men synes den mindste procent fedt er 2,5? På forhånd mange tak!
    //Bianca

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • detskalsmageafnoget

      Det gør jeg heller ikke – Lige det var tilpasset danske forhold – Jeg drikker selv kun kærnemælk og letmælk 😉

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Ah okay! Tak ellers 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Ida

    Hvad er det for noget valleproteinpulver, du køber?
    Tak for god blog
    Ida

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • detskalsmageafnoget

      I Danmark købte jeg det i en helsekost – Amino Complex Valleprotein fra Naturdrogeriet – Hernede køber jeg fra mærket Sponser.ch i en sportsforretning

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Anne

    Har også lige et spørgsmål mht. det der valleprotein. Har nemlig også noget, som jeg bruger i smoothie ol. for at lave det til et helt lille måltid. Men hvor meget skal man egentlig have?
    Hvis man spiser A38, eller drikker en smoothie, hvor meget bør man så tilsætte, for at det bliver til et “ægte” måltid, ved du det? 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • detskalsmageafnoget

      Jeg bruger som regel omkring 10-12g til et måltid/i grød eller smoothie – Der er dog ret delte meninger om, hvor meget protein vi har brug for. Men der er tilgengæld efterhånden enighed om, at protein giver mæthed og dermed gør det nemmere at holde en kur eller nøjes med færre kalorier. Hvis du vil følge godt med i din energifordeling/proteinindtag kan du bruge en side som http://www.madlog.dk – så får du helt præcist hvor meget du har indtaget.

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Anne

    Og putter du det også i grød? Jeg spiser ruggrød hver morgen (lavet på vand), med en lille sjat mælk på toppen, for at køle den lidt. Men bør man også tilsætte protein til det?

    Arbejder på at spise mere protein end jeg plejer (plejer ikke at spise ret meget kød osv.) da jeg træner næsten hver dag + gerne vil til at spise lidt mindre, og derfor har brug for at være mere mæt 🙂

    Håber du gider svare på alle mine spørgsmål 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • detskalsmageafnoget

      Jeg bruger det nemlig i grød, for at det ikke skal blive kulhydrat alene – husk også lidt fedtstof – det er vigtigt for vores hjerne/ celler og for optagelsen af vitaminer/mineraler.

      Ideer til mere protein: skyr, kvark, fromage frais/blanc, mager græsk yoghurt, tofu, bønner, linser, hytteost, æg, fisk, kylling, skaldyr, kalkun, quorn og fisk.

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • anne

      Tak for alle dine svar 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Vind et mandolinjern x 2