Indkøbsseddel til et sundere og lettere liv

Kroppen i bevægelse

Læste I mon om de nye forskningsresultater, der blev kørt frem i medierne, der på sigt skulle kunne overflødiggøre motion? Altså indtil videre, er der kun lavet forsøg på mus, så du kan roligt snøre skoene, for der går mindst 10 år endnu. Desuden giver det jo på ingen måde mening. Medicinen vil muligvis kunne sætte forbrændningen op, men hvad med alle de andre positive gevinster der er ved motion? Hvordan skulle man kunne få en stærk og tonet krop på denne måde og mon velværet ved at bruge sin krop, også vil kunne komme i pilleform?

Folk der kender mig, vil nok undre sig lidt, for det er faktisk først i de senere år, at jeg rigtigt har fundet kærligheden til frivillig bevægelse. Jeg tror, det hænger sammen med, at motion i mine yngre dage var forbundet med sidestik og indbyrdes konkurrence. Det er først lykkedes mig ret sent at finde noget, som jeg har det sjovt med, og hvor jeg ikke behøver at hoste lungerne op.

Jeg dur ikke til motion på hold, for jeg skal følge min egen rytme og gå frem efter mit eget tempo – dansehalløj og koreografiske serier er jeg alt for ukoordineret til 😉 Altså det er helt sikkert sjovt at se på – det er jeg ikke i tvivl om. En stor løber bliver jeg heller aldrig, det er for surt og mine knæ kan i øvrigt ikke holde til det. Heldigvis har jeg fundet glæden ved stepmaskiner og crosstrainer med musik i ørerne, så der får den hele armen. Kombineret med gåture, yoga og et styrketræningsprogram sammensat af mit fitnesscenter. Programmet skifter ca hveranden måned, eller efter hvor ofte man dukker op. Jeg får en underskrift hver gang, og når sedlen er udfyldt, får man sammensat et nyt træningsprogram.

Jeg er af den faste overbevisning, at man må finde noget, man kan se det positive i for at holde ved – ellers er det dømt på forhånd. Jeg tror ikke, vi skal lede efter medicin der kan erstatte motion, men i stedet lede efter måder, hvor bevægelse bliver sjovt og givende.

Har du fundet motion du synes er sjovt eller har glæde af – Er det en sur pligt eller alternativt slet ikke ? 

Follow

14 kommentarer

  • Ninette

    Jeg er 18 år og elsker at træne, men føler ikke altid jeg har tiden til det. Når jeg endelig får taget mig sammen og afsat tid til det, foregår det, ligesom dig, på en crosstrainer med musik i ørene og efterfølgende styrketræning. Desuden dyrker jeg også yoga og flow yoga, som jeg er helt vild med :–) Og herhjemme står jeg hver anden dag et kvarters tid med en “powerhoop” eller “tung/tonende hulahopring” om man vil ;–) Så står jeg som regel og ser lidt Friends samtidig – så får jeg i hvert fald gjort det længere tid end hvis jeg bare står i mine egne tanker…

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • detskalsmageafnoget

      Det lyder som man ikke skal sidde ved siden af dig og se TV 😉 Jeg har nu også brug for musikken til at holde tempoet med.

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Hvor har du dog ret! Jeg er også helt sikker på, at medicin på ingen måde vil kunne erstatte fysisk motion. Jeg har i laaaaang tid hadet motion – jeg synes, at folkeskolerne er alt for dårlige til at gøre motion attraktivt. Fodbold, høvdingebold og hockey er det størstedelen af mine idrætstimer er gået med, og er man ikke et bold-menneske er det på ingen måde positivt. Heldigvis er jeg for nyligt gået hen og blevet virkelig glad for holdene i fitnesscenteret – måske lidt FOR glad. For mig fungerer det vildt godt med at være på et hold med andre, lave noget koreografi, der kan gøre det hele lidt sjovere og hele tiden være sammen med en professionel instruktør! 🙂 Motion er rart.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • detskalsmageafnoget

      Vi er jo alle forskellige, så odds´ne er hårde når man skal undervise en hel klasse, men jeg har ihvertfald heller ikke gode minder fra folkeskolens idrætstimer – puhaaaa det fik mig vaccineret mange år frem.

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Stella

    Jeg løber. Startede sidste vinter med målet om et ½marathon, og vil løbe et igen i år. Den støre drøm er et marathon, men der er lang vej igen, nok et par år, før jeg tør tage udfordringen. Jeg løber 2-3 gange i ugen helst. Dårlige undskyldninger for at blive hjemme? Dem er der masser af, og ofte alt for mange. Den dejlige sofa er svær at komme fra. Når det er på denne her årstid, kræver det lidt ekstra vilje.
    Men det er som Nike siger det: Just do it.
    For at holde mig selv i gang, og blive ved med at have en grund til at komme ud af døren, melder jeg mig til forskellige løb.
    Når jeg kommer hjem efter et løb, er jeg vokset en lille centimeter. Lidt gladere, og stolt de dage sofaen ikke vinder.
    Når motion bliver en vane, kommer glæden. Glæder mig til at komme af sted. Er glad, og ikke mindst fri, når jeg er af sted, og glad når jeg kommer hjem.
    Løbet er mit frirum.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • detskalsmageafnoget

      Dine sidste tre sætninger er bare så rammende 🙂 Sejt med 1/2 marathon!

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Heidi Kokborg

    Er helt enig i, at piller nok aldrig vil kunne erstatte motion 🙂
    Jeg træner i et fitnesscenter, hvor jeg prøver at variere min træning så meget som muligt, så jeg ikke kører død i det. Men jeg er blevet rigtig glad for spinning, og jeg glæder mig faktisk til timerne 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • detskalsmageafnoget

      Ja det er nok en vigtig faktor at variere det lidt – det er også godt for kroppen ikke at træne ensidigt

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Jeg hader ellers også motion af et godt hjerte. Lige med undtagelse af gåture, men det er altså ikke så hyggeligt når det er -15 grader udenfor.

    Jeg er dog begyndt at sjippe. Bare 3*1 minut om dagen, og det giver altså virkelig noget. Jeg ved ikke om jeg har tabt mig, men jeg kan mærke at min kondition gradvist bliver bedre, og jeg føler mig efterhånden helt lasket hvis ikke jeg får det gjort.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • detskalsmageafnoget

      Der er nemlig en stor tilfredstillelse i at se egne fremskridt 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Jeg elsker motion. Det er dog også noget jeg har tillært mig.

    For cirkus halvandet år siden begyndte jeg at løbe. Og så løb jeg lidt mere. Og sådan fortsatte det. Op og ned i længere tid(rimede jeg lige der??). Nå. Men nu har jeg løbet seriøst i et halvt år, og har taget det store spring. Jeg skal løbe Nykredit Copenhagen Marathon d. 20. maj. Det bliver fedt. Jeg glæder mig allerede.
    God aften. 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • detskalsmageafnoget

      Hvor sej til både at skrive og løbe 😉 Jeg ved godt du skrev løbe, men jeg ser Cykel-myggen-Egon for mig – måske skal jeg bare gå i seng.

      Men altså et godt eksempel på at man kan komme langt med ¨små skridt¨

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Carla

    Jeg købte sidste år, et fitness medlemsskab, og siden da har jeg været der 3 gange – spild af penge og dumt af mig ikke at bruge kortet nu hvor jeg har muligheden. Jeg har desværre ikke motivationen.. Jeg vil gerne have en mere tonet krop, og komme i god form – og faktisk også bare komme i kontakt med min krop… Den skal ikke bare være en ting der bare sidder fast og dingler på mit hovede. Den skal være en del af mig. Og jeg vil gerne lære den at kende og blive gode venner med den. Jeg har de Seneste år været streng mod den. Sultet mig selv, overspist, arbejdet alt for meget foran en computerskærm (av mine skuldre)… Det skal altså gerne være slut nu!!!!
    Jeg må gribe chancen (og løbeskoene) og tage i centeret i denne uge!!!!
    Jeg er kun 19 og håber at motivationen kommer med årene

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Heidi

    Jo tak, jeg var ellers i en god stime! ind til bachelor aflevering der var i Januar og Julen gjorde sit indtog. Spinning timer stod den på og elskede bare at være afsted, nu var jeg afsted her igår og det var bare fantastisk at lave noget igen…

    Der inden sneen faldt og jeg blev ramt stress over opgave, da var jeg begyndt at løbe, det en fed konkurrence med sig selv og jeg var så glad da jeg opdagede jeg kunne (udelukkende med formen fra spinning timerne) kunne løbe HELE 3 km ud i en køre. Når sneen smelter og skoven ikke længere er en skøjte bane, så skal jeg helt klart igang igen med at løbe!

    Har et mål om at kunne løbe 10 km engang i løbet af år 2012.

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Indkøbsseddel til et sundere og lettere liv