Spis (bare) brød til

Jeg synes, I skal suse ind forbi Gane&Gaffel og læse Emilies indlæg Om at være en brødpige – Det er ret sjov læsning, som jeg er sikker på, at mange der kan nikke genkendende til. Brød er også noget, jeg ret nødigt vil undvære – hverken det grove mørke, rugbrød eller det lyse.

Så her er en frokost, hvor jeg har indregnet hvidt brød. Hvis man ellers generelt spiser varieret og får en del fibre fra grøntsager, ser jeg heller ingen problemer der. Jeg fik 100 g kogte sorte bønner, 200 g fint revet blomkål, 50 g feldsalat,  30 g frisk-ost (du kan bruge mozzarella i stedet), 50 g hvidt brød, 30 g af denne dressing, drysset med røget paprikaSamlet kalorieindhold på 399 kalorier – fordelt på 25% fedt, 25% protein og 50% kulhydrat.

Follow

Hjemme hos mig – foråret er her

Indtil videre har det godt nok ikke været det mest overbevisende forår hernede sydpå. Men jeg fandt syrener på gåturen forleden, så det kan ikke benægtes, at foråret er i fuld flor. De minder mig om dejlige forårsdage i det danske, så jeg går gladeligt en omvej for at tage en snuser.

Det er klart min yndlings årstid – elsker når dagene bliver længere, alt bliver grønt og frodigt igen. Jeg spammer jer derfor lige med lidt stemningsbilleder af alt det grønne – Citatet nederst skulle være af Leonardo da Vinci og hænger på væggen hos min tandlæge (som jeg også lige var en tur forbi i sidste uge – argh!  ) ¨Detaljerne skaber perfektion og perfektion er ikke en detalje¨ – Ikke fordi jeg hylder perfektion som et mål i sig selv, men en god reminder på at alle de små ting, som vi går og bruger vores energi på, skaber det samlede billede. Dette gælder også for kosten og motionen – Start i det små og byg det op derfra.

Follow

2 x morgenmad med jordbær

Det er nok stadig lidt tidligt, men jeg kunne ikke lade være, da jeg faldt over økologiske spanske jordbær den anden dag. Det blev til to gange morgenmad – begge lige omkring 300 kalorier og med en fin energifordeling, der holder dig mæt længe. Kan du bedst lide sprød og knasende muesli, så vælg den første – kan du derimod bedre lide ¨Bircher-style¨ muesli så vælg nr.2 😉

Morgenmad nr. 1: 80 g jordbær, 8 g mandler, 100 g mager fromage frais*, 40 g muesli. Energifordeling på 27% fedt, 23% protein og 50% kulhydrat og i alt 303 kalorier.

Morgenmad nr. 2: 30 g muesli og 2 tsk hørfrø sat i blød natten over i 50 g æblemost, rørt dagen efter med 100 g mager fromage frais*, spist med 80 g jordbær og 7 g mandler. Energifordeling på 23% fedt, 23% protein og 54% kulhydrat og i alt 304 kalorier.

*kan erstattes med skyr, kvark eller mager græsk yoghurt

 

Follow

Alt for nemt – Hjemmelavet syltetøj uden sukker

Den anden dag glemte jeg en pakke frosne hindbær og brombær på køkkenbordet, så de blev tøet op. Held i uheld kan man sige, for det tvang mig til at finde noget at bruge dem til. Jeg kogte bærrene i en gryde og tilsatte lidt mælk med 1 tsk opløst maizenamel  – Det jævnede bærrene og jeg brugte dem som frugtgrød og som syltetøj de næste par dage til min morgenmad og mellemmåltider. (NB Hvis ikke det jævner nok så gentag med lidt mere opløst maizena)

Hindbær, jordbær, brombær, blåbær og kirsebær indeholder meget få kalorier (mellem 40-55 kalorier pr 100 g) og masser naturlig sødme –  jeg synes faktisk ikke det er nødvendigt at tilsætte sukker, men du kan bruge lidt vanillepulver, citronskal, appelsinskal, kanel, kardemomme eller ingefær til at fremhæve smagen.

 

Follow Me on Pinterest

Follow

Morgenmad på Hotel Guldsmeden

I København havde vi en enkel overnatning på Hotel Guldsmeden Carlton. Det fortjener et særskilt blogindlæg, for det var en rigtig fin oplevelse. Hotellet ligger på Vestrbrogade midt mellem Vesterbros Torv og Værnedamsvej, så der er masser af gode restauranter og lækre cafeer i kvarteret. Vores værelse lå i en nyere bygning i baggården, så selv om det er så centralt i byen, var der helt musestille om natten. God betjening,  fine værelser, behagelige senge og lækker morgenbuffet – Jeg ville gerne være blevet 😉

Follow

Her kunne DSB lære lidt…

I påsken fløj vi med Easyjet til Danmark og kørte med DBS på tværs af landet for at besøge familien. Det gjorde, at jeg fik mulighed for at sammenligne udvalget og menuerne begge steder. Som jeg allerede har skrevet i bloggens Facebookgruppe, så synes jeg virkelig at Easyjet er kommet godt efter nogle sundere og lettere valg på deres menukort – man kan få instant havregrød, to slags supper, morgenmadskiks og en sundere snackbox (se billedet nederst).

DSB´s togmenu er dog stadig et kedeligt bekendtskab. På hele deres menukort kunne jeg ikke finde eet eneste sundere eller lettere valg – ingen frugt eller grønt heller. Hvis man ovenikøbet ikke spiser kød, så er man rigtigt på den. Eneste positive jeg har at sige, er at deres kaffe er blevet bedre 😉 , men man kan desværre kun få minimælk til den. Det er jo et tosset sted at spare på kalorierne, hvis man samtidig kører slik, chips, kanelsnegle, og pølsehorn ned.

Hvad synes I ? Tager I bare madpakke med og er ligeglade? Vælger I de sundere alternativer, hvis de er der – eller er det anderledes, når man er på rejse? 

 

Follow

Langtidsholdbar salat

Vi bliver lidt i salat-temaet – denne gang med en salat som egner sig rigtigt godt til madpakken og holder sig fint et par dage i køleskabet. Opskriften er inspireret af Yotam Ottolenghis ¨Beetroot and celeriac slaw¨ nederst i artiklen lige her,  som jeg så har justeret en smule på. Selv om du måske ikke er så vild med smagen af selleri, rødkål eller rødbede hver for sig, så synes jeg faktisk, de tilsammen med denne dressing får en helt anden smag.

Du skal bruge :

250g groft revne rå rødbeder
250g groft reven knoldselleri
250g fintsnittet rødkål

Til dressingen: i en gryde varmes 3 spsk olivenolie med 3 spsk citronsaft, 2 spsk eddike (gerne sherryeddike eller æbleddike), 2 tsk honning og 1 tsk salt. Sørg for at salten er helt opløst, inden du hælder den varme dressing over salaten. Trækker i køleskabet i mindst 1 time inden den spises.

Inden servering pyntes med en håndfuld koriander og/eller bredbladet persille og 25 g ristede pinjekerner (eller mandler) friskkværnet peber og evt reven usprøjet citronskal. 100 g af den færdige salat indeholder 89 kalorier – med en energifordeling på 50% fedt, 10% protein og 40% kulhydrat.

NB. Jeg har også prøvet med 50/50 selleri og rødbede – uden rødkål og i stedet med groft revne gulerødder – det virker alt sammen fint og smager godt.

Follow Me on Pinterest

Follow

Overraskende god salat

Hemmeligheden ved denne salat er en grov sennep og en perfekt moden avocado. Jeg brugte 250 g blomkål fint snittet på mandolinjernet, 70 g moden avocado i tern, 50 g gul peberfrugt fint snittet, 10 g hakket bredbladet persille – dressingen er lavet af 4 g grov sennep (med sennepsfrø) rørt med citronsaft og drysset med chiliflager– Hvis avocadoen er fin moden, er der ikke brug for olie efter min mening.

Samlet kaloriemængde på 230 kalorier – fordelt på 46% fedt, 14% protein og 40% kulhydrat. Så det vil være godt at spise noget magert proteinholdigt til – eksempelvis kylling, fisk, rejer eller quorn.

Follow Me on Pinterest

Follow

Luftige gulerodsmuffins uden smør og olie

Stilheden fra min side er ovre og jeg er klar igen. Håber I alle har haft en god påske! Familiebesøg og ferie i det danske er lidt svært at kombinere med bloggen, må jeg konstatere. Opskriften her på lette lækre gulerodsmuffins lavede jeg inden vi tog på ferie – det bliver dog ikke sidste gang, for de smagte så godt og er fyldt med sunde sager som revne gulerødder, fuldkornsmel og havregryn.

Du skal bruge:

3 æg, 150 g ricotta-ost, 1 dl letmælk, 300 g fintrevne gulerødder, 25 g sukker, 15 g vanillesukker, 50 g rosiner, 100 g havregryn, 70 g fuldkornshvedemel, 20 g hakkede mandler, 1-2 tsk kanel (allehånde eller kardemomme smager også godt i lidt mindre mængder) og 2 tsk bagepulver.

Bland æggene gradvist med ricottaosten – tilsæt mælk og gulerødder. De tørre ingredienser blandes i en skål og blandes med de våde ingredienser. Kom 60 g dej i hver muffinform og bag kagerne midt i ovnen i ca. 15 min. ved 180-200°C

Opskriften giver knap 17 kager a 60 g og indeholder pr stk 98 kalorier fordelt på 28% fedt, 16% protein og 56% kulhydrat. Jeg har pyntet med 10 g rørt kokosmælk hvor vandet er hældt fra (se her) og 4 g mørk chokolade – hvilket giver yderligere 40 kalorier per kage. Jeg tror dog, jeg foretrækker dem uden topping – kokoshalløjet bliver lidt små-vammelt, men måske er det bare mig, der har ¨leget¨ for meget med den på det sidste.

Follow Me on Pinterest

Follow

Rigtig god påske til jer alle ♥

Håber I alle nyder påsken & hygger med familie og venner. Jeg trækker stikket her på bloggen de næste par dage tiltrods for, at jeg op til flere halvfærdige indlæg liggende – Der er gulerodsmuffins, lækker blomkålssalat med avocado og super delikat fiskeret klar i affyringsrampen.

Kig eventuelt i mellemtiden ind på bloggens Facebookside – jeg leger som noget nyt lidt med Instagram, så der kan man risikere at blive ramt af dagens måltider i billedform.

God påske!!

Follow

Hjemme hos mig – Grønnere uge

Denne flotte sag kom min tidligere nabo med den anden dag – tænk, at folk sender rare tanker, når de falder over sjovt grønt i supermarkedet. Vi havde et par dage forinden snakket om ¨kale¨, som ses på mange af engelsksprogede sundheds/veggeblogs, men er noget så simpelt som grønkål. Ikke så særligt eksotisk, men ikke til at opstøve hernede sydpå, så vi må ty til alternativer. Der er forår i luften og jeg har været i gang med at eksperimentere med grønt i smoothies – Foreløbigt resultat: frossen spinat og ananas fungerer godt skulle jeg hilse at sige, mens feld/lammesalat med banan er bestemt mindre godt.

Et lettere alternativ til frosting, flødeskum og smørcreme har jeg også haft gang i og det er ret så nemt. Man åbner en dåse/karton med kokosmælk og lader den stå natten over i køleskabet – Dagen efter kan man hælde vandet fra og piske kokos¨smørret¨ – se step-by-step-guide lige her. Det er ikke noget man skal spise løs af, men et lidt lettere og mælkefrit alternativ. Kokosmælk indeholder ca 175 kalorier pr 100g (tag dog højde for, at det bliver mere energitæt, når væden hældes fra) Til en sammenligning er der 734 kalorier i 100 g smør og 358 kalorier i piskefløde.

Follow Me on Pinterest

Follow