Spis (bare) brød til

Jeg synes, I skal suse ind forbi Gane&Gaffel og læse Emilies indlæg Om at være en brødpige – Det er ret sjov læsning, som jeg er sikker på, at mange der kan nikke genkendende til. Brød er også noget, jeg ret nødigt vil undvære – hverken det grove mørke, rugbrød eller det lyse.

Så her er en frokost, hvor jeg har indregnet hvidt brød. Hvis man ellers generelt spiser varieret og får en del fibre fra grøntsager, ser jeg heller ingen problemer der. Jeg fik 100 g kogte sorte bønner, 200 g fint revet blomkål, 50 g feldsalat,  30 g frisk-ost (du kan bruge mozzarella i stedet), 50 g hvidt brød, 30 g af denne dressing, drysset med røget paprikaSamlet kalorieindhold på 399 kalorier – fordelt på 25% fedt, 25% protein og 50% kulhydrat.

Follow

Hjemme hos mig – foråret er her

Indtil videre har det godt nok ikke været det mest overbevisende forår hernede sydpå. Men jeg fandt syrener på gåturen forleden, så det kan ikke benægtes, at foråret er i fuld flor. De minder mig om dejlige forårsdage i det danske, så jeg går gladeligt en omvej for at tage en snuser.

Det er klart min yndlings årstid – elsker når dagene bliver længere, alt bliver grønt og frodigt igen. Jeg spammer jer derfor lige med lidt stemningsbilleder af alt det grønne – Citatet nederst skulle være af Leonardo da Vinci og hænger på væggen hos min tandlæge (som jeg også lige var en tur forbi i sidste uge – argh!  ) ¨Detaljerne skaber perfektion og perfektion er ikke en detalje¨ – Ikke fordi jeg hylder perfektion som et mål i sig selv, men en god reminder på at alle de små ting, som vi går og bruger vores energi på, skaber det samlede billede. Dette gælder også for kosten og motionen – Start i det små og byg det op derfra.

Follow

2 x morgenmad med jordbær

Det er nok stadig lidt tidligt, men jeg kunne ikke lade være, da jeg faldt over økologiske spanske jordbær den anden dag. Det blev til to gange morgenmad – begge lige omkring 300 kalorier og med en fin energifordeling, der holder dig mæt længe. Kan du bedst lide sprød og knasende muesli, så vælg den første – kan du derimod bedre lide ¨Bircher-style¨ muesli så vælg nr.2 😉

Morgenmad nr. 1: 80 g jordbær, 8 g mandler, 100 g mager fromage frais*, 40 g muesli. Energifordeling på 27% fedt, 23% protein og 50% kulhydrat og i alt 303 kalorier.

Morgenmad nr. 2: 30 g muesli og 2 tsk hørfrø sat i blød natten over i 50 g æblemost, rørt dagen efter med 100 g mager fromage frais*, spist med 80 g jordbær og 7 g mandler. Energifordeling på 23% fedt, 23% protein og 54% kulhydrat og i alt 304 kalorier.

*kan erstattes med skyr, kvark eller mager græsk yoghurt

 

Follow

Alt for nemt – Hjemmelavet syltetøj uden sukker

Den anden dag glemte jeg en pakke frosne hindbær og brombær på køkkenbordet, så de blev tøet op. Held i uheld kan man sige, for det tvang mig til at finde noget at bruge dem til. Jeg kogte bærrene i en gryde og tilsatte lidt mælk med 1 tsk opløst maizenamel  – Det jævnede bærrene og jeg brugte dem som frugtgrød og som syltetøj de næste par dage til min morgenmad og mellemmåltider. (NB Hvis ikke det jævner nok så gentag med lidt mere opløst maizena)

Hindbær, jordbær, brombær, blåbær og kirsebær indeholder meget få kalorier (mellem 40-55 kalorier pr 100 g) og masser naturlig sødme –  jeg synes faktisk ikke det er nødvendigt at tilsætte sukker, men du kan bruge lidt vanillepulver, citronskal, appelsinskal, kanel, kardemomme eller ingefær til at fremhæve smagen.

 

Follow Me on Pinterest

Follow

Morgenmad på Hotel Guldsmeden

I København havde vi en enkel overnatning på Hotel Guldsmeden Carlton. Det fortjener et særskilt blogindlæg, for det var en rigtig fin oplevelse. Hotellet ligger på Vestrbrogade midt mellem Vesterbros Torv og Værnedamsvej, så der er masser af gode restauranter og lækre cafeer i kvarteret. Vores værelse lå i en nyere bygning i baggården, så selv om det er så centralt i byen, var der helt musestille om natten. God betjening,  fine værelser, behagelige senge og lækker morgenbuffet – Jeg ville gerne være blevet 😉

Follow