Pandekager Peach Melba

Det var jo kun 3 dage på LCHF, men jeg nåede at savne frugt temmeligt meget – jeg elsker simpelthen kombinationen af syrlighed og naturlig sødme.

Morgenmaden her passer fint til en week-end eller fridag, når der er lidt mere luft i programmet og tid til at nyde morgenstunden. Til pandekagerne brugte jeg 1 æg, 30 g fuldkornshvedemel, 30 g mælk og en anelse bagepulver (de kan desuden smages til med kardemomme, kanel eller vanillepulver). Spist med 50 g frosne hindbær lunet i en gryde,  50 g fersken, et lille drys kokosmel, 40 g mager græsk yoghurt og 8 g ahorn sirup.

Samlet kalorieindhold på 306 kalorier – fordelt på 27% fedt, 22% protein og 51% kulhydrat

Follow

Eksamens-snack med røde linser

Det er eksamenstid for mange og der ryger sikkert alt muligt indenbords for at holde energien og motivationen oppe. Her et bud på en lidt sundere snack jeg fandt på denne inspirerende side og justerede en smule. Ideen med at bruge linser er rigtig god, fordi det giver flere fibre, mere protein og et mere stabilt blodsukker – du kan så sagtens putte lidt lækkert i for smagens skyld. Jeg har brugt mørk chokolade og lyse rosiner, men du kan også bruge chokoladelinser, mandler/nødder/rosiner med chokoladeovertræk eller andet sødt du ellers ville spise for meget af. Ved at blande det op, får du god energi og tilfredsstillet den søde tand uden at overspise af det søde.

Læg de røde linser i blød i ca 8 timer – hæld vandet fra i en si og bred linserne ud på bagepapir – strø evt med salt, kanel, kardemomme, vanille eller kakaopulver – Linserne tørrer i ovnen i 30 min ved ved ca 180° C. Lad dem køle helt ned inden du blander med hakkede eller hele mandler, nødder, kokosmel/flager, tørret frugt og lidt sødt guf. Linserne spist for sig selv, er måske ikke vildt spændende – men i en mundfuld med alt muligt godt er de rigtigt gode og knasende.

Kaloriemængden afhænger af hvad du blander med men til information indeholder 30 g tørrede linser lige over 100 kalorier hvoraf 30% er protein.

Follow

LCHF – 2-3.dag og ubehagelig afslutning

Det blev en kort flirt med LCHF for mit vedkommende. Jeg fornemmede allerede på 2.dagen at jeg havde det halv-dårligt, men da det skete nuppede jeg et par af sønnernes kiks og det gik over. Dagen efter tænkte jeg, at jeg ville undgå at tælle kalorier for at give kroppen mulighed for selv at regulere, så jeg spiste løs af LCHF – det gik godt indtil jeg kom tilbage fra en god gang træning. Jeg fik frokost, men blev ved med at være sulten, spiste mere LCHF men det hjalp ikke – Efter 1 time begyndte jeg at få det rigtigt skidt, svimmel, ør i hovedet og kunne ikke tænke klart – Mit blodtryk steg vildt og hjertet galoperede derud af – de ellers ufarlige ekstra hjerteslag jeg har, gik helt amok med 5-6 stk i minuttet. Jeg havde flimren for øjnene, hele kroppen rystede og jeg følte mig tæt på at besvime.

Da der var gået over en time på denne måde, uden det blev bedre, fik jeg mig slæbt op til min overbo, der ringede efter en ambulance. Jeg kan ikke huske så meget fra selve turen til hospitalet eller den første tid på skadestuen, men jeg kom da langsomt til mig selv igen og blev mere klar i hovedet. Efter et par timer var jeg stabil nok til at komme hjem igen, med besked på at blive tjekket af min egen læge i næste uge og undersøges yderligere for hypoglykæmi (for lavt blodsukker).

Så der bliver ikke mere LCHF eksperimentering fra min side – jeg beklager overfor jer, der havde glædet jer til at følge med, men det lader ikke til, at min krop fungerer godt uden kulhydrater og særligt ikke når jeg træner. Jeg vil i øvrigt opfordre til, at hvis andre ønsker at prøve LCHF af, at de langsomt og gradvist reducerer mængden af kulhydrater og særligt passer på ved træning og eller hårdt fysisk krævende arbejde. Hvis din krop trives på denne måde, kan jeg sagtens se fordele i forhold til mæthed og energi, men altså pas på og lyt til din krop undervejs.

Follow

LCHF – Første dag

Første dags erfaringer med en ændring i kosten til færre kulhydrater og mere fedt (Low Carb High Fat) kommer hermed. Det glæder mig, at I har lyst til at følge med i, hvordan det går.

Som nævnt har jeg været enormt sulten den sidste tid, og ingen mad i verden har kunnet ændre på det. I rigtig lang tid har jeg været glad for at spise på den måde, du finder her på bloggen, følt mig fint mæt, tilfreds og tabt mig støt. Der mangler kun et par kilo, som jeg havde regnet med at kunne ændres til muskler, men øget træning har i stedet givet mig en voldsom appetit, skubbet til det hele og ikke givet mig de resultater jeg gerne ville se.

Flere steder har jeg læst positivt om LCHF bla. til en bedre regulering af appetitten, så jeg tænkte, det kunne være en ide at prøve af. Jeg regner dog stadig mine kalorier ud, det ved jeg godt, at man ikke bør/behøver. Men jeg gør det, både fordi jeg er nysgerrig, men også fordi jeg er lidt nervøs for, at jeg ikke helt vil kunne administere det – særligt nødder og mandler. Så det er stadig 1400 kalorier jeg ¨leger¨ med, men de bliver måske lidt anderledes fordelt på dagen.

Nå men, hvordan gik det så….Overordnet så gik det rigtigt godt – Først vil jeg fremhæve, at jeg slet ikke havde hovedpine, som jeg ellers har haft, når jeg tidligere har skåret i kulhydraterne. Jeg havde masser af energi hele dagen også til træning og kørte ikke træt de sidste 15 minutter, som jeg normalt gør. Men jeg har dog været en smule svimmel eller ør knolden, som når man ikke kan samle tankerne helt – En enorm tørst har jeg også oplevet, hvilket er helt nyt for mig. Normalt er jeg aldrig tørstig og skal tvinge mig selv til at drikke.

Det har været lidt af en udfordring, at skulle spise så meget fedt – men omvendt  jeg er positivt overrasket over mæthed og over, at jeg ikke overskrider, hvad jeg normalt får af kalorier. Desuden har det været lidt sjovt, at sætte tænderne i helt andre sager, som jeg ikke har ¨kunnet¨ i lang tid f.eks et stort stykke parmesan.  En anden udfordring ligger i, at jeg ikke spiser rødt kød (okse, kalv og svinekød) og ikke har gjort det i snart 9 år, så det begrænser udvalget lidt, men med fisk, æg, ost og fjerkræ burde der være noget at variere med.

På intet tidspunkt var jeg rigtigt sulten- om aftenen var jeg tilgengæld behageligt træt og gik rimeligt tidligt i seng. Normalt er jeg aldrig træt om aftenen og ender tit med først at komme i seng langt over midnat, så det var også en ny oplevelse. Jeg sov som en sten, vågnede frisk og udhvilet 40 minutter FØR vækkeuret i morges.

Helt forberedt var jeg dog ikke – Så jeg havde ikke det vilde i huset til morgenmaden og frokosten – det resulterede i to lidt underlige eller halvkedelige måltider. Det er altså en god ide, at få købt ind før man starter og måske også huske at veje sig (!), hvis man gerne vil have noget at sammenligne med. Men alt i alt, er jeg foreløbigt positivt stemt og har masser af energi.

Her er hvad jeg fik i løbet af dagen:

Morgenmad – Hakkede mandler med fløde (Ups havde ikke fået købt ind – det vil jeg som sagt anbefale, at man får gjort inden man går i gang)

Frokost – Omelet med flødestuvet spinat, mozzarella og parmesan.

Aften  – Laks med rucolapesto og blomkåls-taboulleh med tomater

Mellemmåltider – Fløde i kaffen og 30 g mandler.

Vil du gerne vide mere om LCHF så Kig f.eks ind her dietdoctor.com eller hos Madbanditten på dansk

Disclaimer – Før en større ændring i kosten kan det være en god ide at rådføre dig med din læge, og eventuelt få foretaget et større sundhedstjek inden og under forløbet- Jeg skriver om mine egne erfaringer og de er jo ikke nødvendigvis evigt gyldige – DU kan have helt andre behov eller helbredsmæssige hensyn der gør sig gældende.

Follow

Hjemme hos mig – nu med sol og LCHF

Det har været et elendigt forår hernede og det bliver endnu værre, når jeg ser hvor flot et vejr i har haft i det danske. Heldigvis kiggede solen frem i går og i dag – alt tilgivet igen og jeg kan smide en masse billeder efter jer snuppet med telefonen på vandring og marked i Lugano.

Check lige størrelsen på spaghettien i kurven – hvordan mon den skal koges? Det bliver i hvertfald ikke til mig i den næste uges tid, for jeg flirter lidt med LCHF (Low Carb High Fat). Den seneste tid har jeg haft en vild og glubsk appetit, som muligvis skyldes at jeg har sat motionen op. Men det kan det ikke helt retfærdiggøres, så jeg vil prøve om færre kylhydrater og mere fedt vil kunne regulere sulten lidt bedre. Jeg forestiller mig, at det bliver en ny kategori af typen ¨Jeg tester…¨ hvor jeg giver mine erfaringer videre, når ugen er slut – altså, hvis der er stemning for det?

 

Follow

Omelet med hytteost og masser af grønt

På denne tid af året begynder damebladene, som oftest med deres superkure og røverhistorier. Jeg kan godt forstå, hvis man føler sig fristet, men husk det er desværre primært vædske, glykogendepoter og muskelmasse man taber på så kort tid. Realistisk set ligger det på 1/2 -1 kg om ugen, selvfølgelig lidt afhængigt af hvor meget man vejer. Men prøv lige at veje 1/2 kg af på køkkenvægten – det fylder faktisk ret meget. 

Til frokost den anden dag fik jeg en lækker omelet fyldt med hytteost og drysset med min nye gode ven ¨smoked paprika¨. Omeletten er lavet af 1 æg som jeg har pisket med en smule vand og stegt på en slip-let-pande. Når omeletten er næsten færdig lagde jeg 50 g hytteost på og foldede den på midten. Dertil spiste jeg salat med 50 g radiser, 150 g fint skåret agurk og 4-5 blade hakket mynte1 tsk olivenolie, urtesalt og lidt hvid balsamico-eddike. Tomaten på 150 g er også fint hakket og drysset med urtesalt og mørk balsamico-eddike – Spises med 70 g grov havrebolle.

Samlet kalorieindhold på 405 kalorier – fordelt på 30% fedt, 21% protein og 49% kulhydrat

Follow

Salat af blomkål, kikærter og æg

Det ser desværre lidt rodet ud på billedet, men det smager godt 😉 og kan nemt tages med i madpakken, da blomkålen holder sig fint. Først snittes blomkålen helt fint og vendes med kikærter, krydderurter, olivenolie, citronsaft og urtesalt – stilles køligt – i mens koger du æg og vasker salat. Spises med cherrytomater og artiskokker.

Jeg brugte: 150 fint snittet/eller hakket blomkål, en håndfuld krydderurter (f.eks persille og purløg), 115 g kogte kikærter, 4 g olivenolie, citronsaft, 1 æg, 65 g artiskokker*, 100 g cherrytomater og hovedsalat.

Samlet kalorieindhold 402 kalorier og en energifordeling på 30% fedt, 22% protein og 48% kulhydrat.

*) Når jeg bruger artiskokker i olie, så skyller jeg dem i en si, for jeg er ikke vild med smagen af olien de ligger i – og synes det er spild at fylde op med mad/kalorier, der ikke smager godt.

Follow

Retro-bær på bloggen

Ja ja..jeg er blevet mobbet herhjemme – jeg fik at vide, at de jordbær med chokolade var temmelig ¨retro¨. Hmmmm…men der kommer måske et tidspunkt, hvor de bliver smarte igen og jeg er bare på forkant? – Faktisk er jeg ligeglad, jeg går efter hvad jeg kan lide og hvis ingen andre vil have dem, så er der bare flere til mig!

Nem og let som snack eller dessert – jeg brugte 250 g jordbær som blev vaskede, tørrede og dyppet i 50 g mørk chokolade smeltet i vandbad. Lægges på bagepapir til chokoladen stivner. Fordi jordbær indeholder så få kalorier ender dette kun på 123 kalorier pr 100 g.  Skulle du have lyst til at lave dem med banan i stedet, så ligger der sørme et indlæg lige her 

Follow

Følg bloggen på Instagram

Bloggen er desværre blevet lidt forsømt på det seneste – det skyldes flere ting, hvoraf tid er en væsentlig faktor. Det tager sin tid at planlægge, købe ind, lave maden, tage billederne, beregne kalorierne, redigere billederne og skrive indlæggene – men det betyder jo ikke, at jeg ikke spiser. Så hvis du har lyst til at følge bloggen på en anden måde, så tager jeg jævnligt billeder og lægger på app´en Instagram under navnet Detskalsmageafnoget – jeg er vild med det – det er nemt, hurtigt og sjovt. Til dem der ikke har smart-phones kan man også følge på computeren nu www.instagrid.me/detskalsmageafnoget

Bruger I Instagram ? Hvem kan I anbefale at følge ?

Follow

Frokost med hindbær-dessert

I overskriften står der frokost, men jeg kunne egentligt lige så godt se dette måltid til aftensmad. Jeg fik 100 g kyllingebryst, 100 g kogte basmatiris med løg og peberfrugter krydret med garam masala, 150 g revet squash vendt med 1 tsk olivenolie, urtesalt og citronsaft – til dessert 100 g hindbær blendet med 70 g græsk yoghurt 0,2 % – evt lidt vanillepulver eller citronskal.

 I alt 394 kalorier fordelt på 22% fedt, 34% protein og 44% kulhydrat.

Follow

Husk lige at checke de gode links

I fanebladet ¨Gode links¨ øverst samler jeg inspirerende blogs jeg støder på – jeg deler dem også som oftest på bloggens Facebookside, så følg gerne med der.

Senest har jeg tilføjet disse tre, som alle fortjener mere end et kig forbi:

www.foodiesnfashion.blogspot.com

www.thejunkies.dk/healthjunkie

www.fit4livin.wordpress.com

Har I andre der bør tilføjes? Man må gerne anbefale sin egen blog 😉

Follow

Fem favoritter lige nu

Ny kategori her på bloggen – I får mine yndlings smagsgivere lige her og nu serveret under titlen ¨Fem favoritter¨. I perioder har jeg nogle ting, som bliver brugt mere end andet og madvarer, som bliver spist mere end andet. Lige for tiden er jeg vild med 1) vanille – jeg har derfor lavet vanillesukker ved at blende vanillestænger med lidt sukker – og efterfølgende tilsat lidt mere sukker. Det er nemt, men altså ikke så pænt – blev faktisk beskyldt for at have puttet peber på sønnens jordbær – men det smager dejligt og kan bruges i mange sammenhænge – ¨A little goes a long way.¨

2) Granatæblemelasse/sirup – først kunne jeg ikke rigtigt greje det, for det smager surt, sødt og bittert på samme tid – men nu har jeg efterhånden fået det brugt en del til dressinger, på græsk yoghurt og særligt i smoothies skaber det en fin syrlig balance, hvis man bruger banan.

3) Soumak giver også en fin syrlighed og kan bruges i alle retter, hvor du ellers ville bruge citron – jeg bruger det i hummus, til grillet kylling, fisk, risretter og grillede grøntsager.

4) Mmmm chillisauce – det burde nok være på en klassikerliste i stedet, for det bliver jeg aldrig træt af. Særligt disse to mærker er jeg vild med – Flasken til højre har en lækker sød smag og er tilsat ingefær – den kan fint bruges som dip til grøntsagstænger. Ellers er de generelt gode til marinader, i asiatiske supper eller som tilbehør til kalkun eller kylling.

5) Grovkornet sennep er favoritten for tiden – smager godt i dressinger og dips – Hjembragte en god én fra i Frankrig, som hverken er for mild eller for stærk.

Hvad er mon dine favoritter for tiden? Har du særlige cravings eller kun gengangere?

Follow

Chokolade-honning-hapsere

Så er der lidt til den søde tand – men som altid på den lettere og sundere måde. Jeg har brugt knækbrød smurt med honning, penslet med mørk smeltet chokolade og drysset med mandler. Perfekt eftermiddagssnack især hvis du spiser dem med lidt skyr eller fromage frais, så får du mere stabilt blodsukker og mæthed længere.

Jeg brugte 6 stykker knækbrød (i mellemtykkelse) smurt med 12 g honning (ca 1 tsk til hverandet stykke), læg knækbrødene sammen og brug en skarp brødkniv til at skære dem i 3 stykker. Pensl stykkerne på hver side med 50 g mørk chokolade smeltet i vandbad – drysses med 17 g hakkede mandler – lægges på et stykke bagepapir til chokoladen er størknet. Eksperimentér evt med at drysse dem kanel, kardemomme, vanille eller ingefær.

En haps vejer 15 g og indeholder 65 kalorier – fordelt på 32%  fedt, 8% protein og 60% kulhydrat.

Follow

Helt enkel frokost

Frokost i al sin enkelhed – jeg fik tunsalat lavet af 80 g tun blandet med 30 g mager fromage frais, 12 g light mayonnaise og en anelse stærk sennep (du kan evt tilsætte hakkede kapers, rødløg eller cornichoner), 70 g havrebolle, 150 g revet zucchini blandet med urtesalt og citron, 30 g af denne dressing, 80 g tomat, 15 g agurk, 20 g rød peberfrugt, salat og purløg.

Samlet kalorieindhold på 402 kalorier og en fordeling på 24% fedt, 32% protein og 44% kulhydrat

Follow

Bedste frokost i denne uge

Prøv lige at se, hvor meget og hvor godt man kan spise for under 400 kalorier. Jeg ved dog ikke, hvorfor billederne er uskarpe, men måske det hænger sammen med, at vi hernede har mørkt og gråt vejr, mens I hygger jer i solskin.

Men solskinnet findes da heldigvis i maden – Jeg fik 100 g kogt cous cous blandet med urtesalt, citron og med fint hakkede krydderurter f.eks bredbladet persille, purløg eller koriander. Spist med en håndfuld feldsalat og 50 g kyllinglår – toppet med tzatziki lavet af 70 g mager fromage frais og revet agurk – Allerøverst 8 g pesto fortyndet med lidt vand  (denne er lavet af ramsløg – men brug  bare en almindelig af slagsen) – til dessert fik jeg 100 g ananas og 150 g friske jordbær. I alt 397 kalorier fordelt på 24% fedt, 23% protein og 53% kulhydrat.

Follow