Pandekager Peach Melba

Det var jo kun 3 dage på LCHF, men jeg nåede at savne frugt temmeligt meget – jeg elsker simpelthen kombinationen af syrlighed og naturlig sødme.

Morgenmaden her passer fint til en week-end eller fridag, når der er lidt mere luft i programmet og tid til at nyde morgenstunden. Til pandekagerne brugte jeg 1 æg, 30 g fuldkornshvedemel, 30 g mælk og en anelse bagepulver (de kan desuden smages til med kardemomme, kanel eller vanillepulver). Spist med 50 g frosne hindbær lunet i en gryde,  50 g fersken, et lille drys kokosmel, 40 g mager græsk yoghurt og 8 g ahorn sirup.

Samlet kalorieindhold på 306 kalorier – fordelt på 27% fedt, 22% protein og 51% kulhydrat

Follow

Eksamens-snack med røde linser

Det er eksamenstid for mange og der ryger sikkert alt muligt indenbords for at holde energien og motivationen oppe. Her et bud på en lidt sundere snack jeg fandt på denne inspirerende side og justerede en smule. Ideen med at bruge linser er rigtig god, fordi det giver flere fibre, mere protein og et mere stabilt blodsukker – du kan så sagtens putte lidt lækkert i for smagens skyld. Jeg har brugt mørk chokolade og lyse rosiner, men du kan også bruge chokoladelinser, mandler/nødder/rosiner med chokoladeovertræk eller andet sødt du ellers ville spise for meget af. Ved at blande det op, får du god energi og tilfredsstillet den søde tand uden at overspise af det søde.

Læg de røde linser i blød i ca 8 timer – hæld vandet fra i en si og bred linserne ud på bagepapir – strø evt med salt, kanel, kardemomme, vanille eller kakaopulver – Linserne tørrer i ovnen i 30 min ved ved ca 180° C. Lad dem køle helt ned inden du blander med hakkede eller hele mandler, nødder, kokosmel/flager, tørret frugt og lidt sødt guf. Linserne spist for sig selv, er måske ikke vildt spændende – men i en mundfuld med alt muligt godt er de rigtigt gode og knasende.

Kaloriemængden afhænger af hvad du blander med men til information indeholder 30 g tørrede linser lige over 100 kalorier hvoraf 30% er protein.

Follow

LCHF – 2-3.dag og ubehagelig afslutning

Det blev en kort flirt med LCHF for mit vedkommende. Jeg fornemmede allerede på 2.dagen at jeg havde det halv-dårligt, men da det skete nuppede jeg et par af sønnernes kiks og det gik over. Dagen efter tænkte jeg, at jeg ville undgå at tælle kalorier for at give kroppen mulighed for selv at regulere, så jeg spiste løs af LCHF – det gik godt indtil jeg kom tilbage fra en god gang træning. Jeg fik frokost, men blev ved med at være sulten, spiste mere LCHF men det hjalp ikke – Efter 1 time begyndte jeg at få det rigtigt skidt, svimmel, ør i hovedet og kunne ikke tænke klart – Mit blodtryk steg vildt og hjertet galoperede derud af – de ellers ufarlige ekstra hjerteslag jeg har, gik helt amok med 5-6 stk i minuttet. Jeg havde flimren for øjnene, hele kroppen rystede og jeg følte mig tæt på at besvime.

Da der var gået over en time på denne måde, uden det blev bedre, fik jeg mig slæbt op til min overbo, der ringede efter en ambulance. Jeg kan ikke huske så meget fra selve turen til hospitalet eller den første tid på skadestuen, men jeg kom da langsomt til mig selv igen og blev mere klar i hovedet. Efter et par timer var jeg stabil nok til at komme hjem igen, med besked på at blive tjekket af min egen læge i næste uge og undersøges yderligere for hypoglykæmi (for lavt blodsukker).

Så der bliver ikke mere LCHF eksperimentering fra min side – jeg beklager overfor jer, der havde glædet jer til at følge med, men det lader ikke til, at min krop fungerer godt uden kulhydrater og særligt ikke når jeg træner. Jeg vil i øvrigt opfordre til, at hvis andre ønsker at prøve LCHF af, at de langsomt og gradvist reducerer mængden af kulhydrater og særligt passer på ved træning og eller hårdt fysisk krævende arbejde. Hvis din krop trives på denne måde, kan jeg sagtens se fordele i forhold til mæthed og energi, men altså pas på og lyt til din krop undervejs.

Follow

LCHF – Første dag

Første dags erfaringer med en ændring i kosten til færre kulhydrater og mere fedt (Low Carb High Fat) kommer hermed. Det glæder mig, at I har lyst til at følge med i, hvordan det går.

Som nævnt har jeg været enormt sulten den sidste tid, og ingen mad i verden har kunnet ændre på det. I rigtig lang tid har jeg været glad for at spise på den måde, du finder her på bloggen, følt mig fint mæt, tilfreds og tabt mig støt. Der mangler kun et par kilo, som jeg havde regnet med at kunne ændres til muskler, men øget træning har i stedet givet mig en voldsom appetit, skubbet til det hele og ikke givet mig de resultater jeg gerne ville se.

Flere steder har jeg læst positivt om LCHF bla. til en bedre regulering af appetitten, så jeg tænkte, det kunne være en ide at prøve af. Jeg regner dog stadig mine kalorier ud, det ved jeg godt, at man ikke bør/behøver. Men jeg gør det, både fordi jeg er nysgerrig, men også fordi jeg er lidt nervøs for, at jeg ikke helt vil kunne administere det – særligt nødder og mandler. Så det er stadig 1400 kalorier jeg ¨leger¨ med, men de bliver måske lidt anderledes fordelt på dagen.

Nå men, hvordan gik det så….Overordnet så gik det rigtigt godt – Først vil jeg fremhæve, at jeg slet ikke havde hovedpine, som jeg ellers har haft, når jeg tidligere har skåret i kulhydraterne. Jeg havde masser af energi hele dagen også til træning og kørte ikke træt de sidste 15 minutter, som jeg normalt gør. Men jeg har dog været en smule svimmel eller ør knolden, som når man ikke kan samle tankerne helt – En enorm tørst har jeg også oplevet, hvilket er helt nyt for mig. Normalt er jeg aldrig tørstig og skal tvinge mig selv til at drikke.

Det har været lidt af en udfordring, at skulle spise så meget fedt – men omvendt  jeg er positivt overrasket over mæthed og over, at jeg ikke overskrider, hvad jeg normalt får af kalorier. Desuden har det været lidt sjovt, at sætte tænderne i helt andre sager, som jeg ikke har ¨kunnet¨ i lang tid f.eks et stort stykke parmesan.  En anden udfordring ligger i, at jeg ikke spiser rødt kød (okse, kalv og svinekød) og ikke har gjort det i snart 9 år, så det begrænser udvalget lidt, men med fisk, æg, ost og fjerkræ burde der være noget at variere med.

På intet tidspunkt var jeg rigtigt sulten- om aftenen var jeg tilgengæld behageligt træt og gik rimeligt tidligt i seng. Normalt er jeg aldrig træt om aftenen og ender tit med først at komme i seng langt over midnat, så det var også en ny oplevelse. Jeg sov som en sten, vågnede frisk og udhvilet 40 minutter FØR vækkeuret i morges.

Helt forberedt var jeg dog ikke – Så jeg havde ikke det vilde i huset til morgenmaden og frokosten – det resulterede i to lidt underlige eller halvkedelige måltider. Det er altså en god ide, at få købt ind før man starter og måske også huske at veje sig (!), hvis man gerne vil have noget at sammenligne med. Men alt i alt, er jeg foreløbigt positivt stemt og har masser af energi.

Her er hvad jeg fik i løbet af dagen:

Morgenmad – Hakkede mandler med fløde (Ups havde ikke fået købt ind – det vil jeg som sagt anbefale, at man får gjort inden man går i gang)

Frokost – Omelet med flødestuvet spinat, mozzarella og parmesan.

Aften  – Laks med rucolapesto og blomkåls-taboulleh med tomater

Mellemmåltider – Fløde i kaffen og 30 g mandler.

Vil du gerne vide mere om LCHF så Kig f.eks ind her dietdoctor.com eller hos Madbanditten på dansk

Disclaimer – Før en større ændring i kosten kan det være en god ide at rådføre dig med din læge, og eventuelt få foretaget et større sundhedstjek inden og under forløbet- Jeg skriver om mine egne erfaringer og de er jo ikke nødvendigvis evigt gyldige – DU kan have helt andre behov eller helbredsmæssige hensyn der gør sig gældende.

Follow

Hjemme hos mig – nu med sol og LCHF

Det har været et elendigt forår hernede og det bliver endnu værre, når jeg ser hvor flot et vejr i har haft i det danske. Heldigvis kiggede solen frem i går og i dag – alt tilgivet igen og jeg kan smide en masse billeder efter jer snuppet med telefonen på vandring og marked i Lugano.

Check lige størrelsen på spaghettien i kurven – hvordan mon den skal koges? Det bliver i hvertfald ikke til mig i den næste uges tid, for jeg flirter lidt med LCHF (Low Carb High Fat). Den seneste tid har jeg haft en vild og glubsk appetit, som muligvis skyldes at jeg har sat motionen op. Men det kan det ikke helt retfærdiggøres, så jeg vil prøve om færre kylhydrater og mere fedt vil kunne regulere sulten lidt bedre. Jeg forestiller mig, at det bliver en ny kategori af typen ¨Jeg tester…¨ hvor jeg giver mine erfaringer videre, når ugen er slut – altså, hvis der er stemning for det?

 

Follow