Roskilde Festival – Maden har fået et løft

Festivaler har vist aldrig rigtigt været mig, selv om jeg gjorde et par ihærdige forsøg i de yngre dage. Jeg holder nok lidt for meget af min seng, at kunne komme på et rent toilet og synes, at musik helst skal kunne skrues ned. Men de madoplevelser er venter på Roskilde Festival 2012, kan jeg godt være temmelig misundelig på. Jeg er endvidere ret imponeret over det øgede fokus på kvalitet, bæredygtighed og økologi der er kommet på det seneste – læs om den samlede madpolitik for festivalen her.

Der er desuden udviklet en smart applikation, så man nemmere kan finde frem til de boder og madoplevelser der passer til den enkeltes pengepung, smagsløg og i en passende afstand. Jeg ville selv gerne kigge forbi vegetarmadboden Den Gyldne Bønne, som dette år har fået særlig assistance af den suveræne kogebogsforfatter Tina Scheftelovitz  – det kan kun blive godt!

Få mad-app´en APPetizer og se en komplet oversigt over alle boder, deres sortiment, og hvor man finder dem på årets festival. Sms RF FOOD til 1204 Du kan også tage en quiz og finde frem til hvilken festival-madtype du måtte være.

Find andre spændende madarrangementer lige her på festivalens eventliste. Af særlige madrelaterede events på Roskilde vil jeg fremhæve:

GRØD workshop – drengene fra GRØD på Jægersborggade inviterer til grød-workshop lørdag formiddag. Her får du som festivaldeltager selv muligheden for at lave din egen grød fra bunden af. Kom forbi og bliv en del af samlebåndet – vals kornet, kog grøden og tilsæt selv den ønskede topping! Lørdag kl. 11-14.00 ved Dommertårnet, Gloria. Pris 20 kr. GRØD på Facebook

 Skal du på Roskilde Festivalen i år? Læg gerne en kommentar og skriv hvad du har tænkt at prøve af på madfronten.

Fotomateriale venligst udlånt af Roskilde Festival – Billede 1 Fotograf Jens Dige Rockphoto, Billede 2 Uffe Frandsen, Billede 3 Marie Joensen.

Follow

Fantastiske ærteblinis

I dag var vi til frokost hos min søde moster – hun diskede op med alle mulige lækre sager på terrassen under en varm dansk sol. Til forret havde hun lavet de her fine grønne blinis med ærter. Det mest overraskende var, at opskriften var kalorielet fra De Danske Vægtkonsulenter – så hermed er tippet givet videre til lune sommeraftener, fester og frokoster. Blinis´ne kan toppes med laks, rogn, rejer, røget ørred eller andet røget fisk.

Find opskriften lige her www.vaegtkonsulenterne.dk/ærteblinis

Follow

Kombucha i Danmark?

Jeg har tidligere efterlyst gennem bloggens Facebook gruppe, men prøver da lige her hvor flere jo læser med. Er der mon nogle, der har set Kombucha til salg i Danmark? Jeg er efterhånden blevet ret glad for denne drik lavet af gæret urtete – Umiddelbart lyder det måske ikke så lækkert, men tro mig – det har en delikat smag, indeholder relativt få kalorier, er godt for fordøjelsen og slukker tørsten. Jeg drikker mest almindeligt postevand, men ind i mellem er det dejligt med noget lidt mere festligt – særligt hvis man ikke drikker så meget øl eller vin og slet ingen almindelig sodavand.

Læg gerne en kommentar, hvis du har set det i Danmark eller hold øje med Kombucha på ferie i udlandet denne sommer. – Så er tippet givet videre. Det er dette mærke jeg normalt køber i Schweiz www.carpediem.com og den klassiske smag jeg foretrækker.

Follow

I feriestemning

Ja, jeg holder ferie for tiden – havde egentligt taget computeren med og regnet med, at der skulle blogges, men sådan er det ikke blevet. Jeg nyder i stedet den danske natur, familien, Skt Hans, nye jordbær og kartofler. Det er fantatstisk at være i landet på denne tid af året med lange lyse dage og friskhed i luften.

Gad vide om I ikke også, så småt, er klar til ferie derude – har I spændende rejseplaner?

Follow

Kylling med ingefær, hvidløg og soya

Ingefær, hvidløg og soya er en klassiker – De tre ingredienser blev kaldt den kinesiske ¨treenighed¨ i et madprogram den anden dag og det kan jeg sådan set godt forstå, for de tre spiller fint sammen og giver fantastisk smag – Lidt chili kan også tilsættes, hvis man er til det.

Skær kyllingebryst i mindre stykker og stil i køleskabet med presset hvidløg, lidt frisk revet ingefær og soyasauce – Hold igen med soyasaucen, det skal ikke søppe i marinade. Steges på en meget varm slip-let-pande i en anelse olivenolie, når kyllingen har fået farve tilsættes de fint snittede zucchini og steger med. Til salaten har jeg snittet fennikel og skrællet agurk über-fint på mandolinjernet og blandet med cherrytomater – hæld hvid balsamico (eller en anden mild eddike) og urtesalt over. Spises med kogte ris og avocado.

Her har jeg fået 100 g kyllingebryst, 100 g kogte ris, 80 g zucchini, 100 g fennikel, 80 g cherrytomater, 35 g avocado, 50 g agurk, 1 tsk olivenolie og hvid balsamico-eddike. Spises med koriander eller andet frisk grønt drys. Samlet kalorieindhold på 397 kalorier – fordelt på 28% fedt, 30% protein og 42% kulhydrat

Follow

Brød med god energifordeling

Som jeg har nævnt før, så har jeg været i gang med en større bagekavalkade – min fryser er nu fyldt til randen med skiveskåret brød. Målet var at finde frem til et brød, der kunne bruges både til morgen, frokost, mellemmåltid eller som et måltid i sig selv. Det krævede lidt mere protein og fedt, færre kulhydrater end det vanlige brød. De ¨hemmelige ingredienser¨ jeg fandt frem til er røde linser og æg, som giver ekstra protein. Linserne kan smages, skal det nok lige tilføjes, men jeg synes bedre om smagen af dem end surt rugbrød – og man kan nu sagtens bruge det med noget sødt på f.eks skiver af jordbær og banan – mums!

Du skal bruge: 100 g røde linser (stillet i blød i ca 8 timer- hæld derefter vandet fra), 30 g hakkede mandler, 30 g hakkede hasselnødder, 60 g hørfrø, 50 g havregryn, 300 g fuldkornshvedemel, 1 æg, ca 1 tsk salt og 4 dl vand – et drys sesamfrø.

Bland de tørre ingredienser og tilsæt ved omrøring de våde – hældes i en sandkage/rugbrødsform drys med sesamfrø – Jeg bruger bagepapir i formen, så er det nemmere at få brødet ud og man behøver ikke smøre den. Bages i ved 150°C i ca 1 time og 15 minutter – køler helt af inden det skæres og spises.

En skive brød på 60 g indeholder ca 135 kalorier med en fordeling på 25% fedt, 17% protein og 58% kulhydrat.

Jeg overvejer allerede hvordan brødet kan varieres måske ved at bruge andre melsorter eller tilsætte en moset banan, kokosmel og tranebær – Eller i en anden grøft med revet gulerod, fetastykker og middelhavskrydderier.

Follow

Rabarberkompot smager godt!

Tjek lige hvor jeg rimer – men fakta er, at det smager godt! Desværre skal der som oftest bruges en del sukker i rabarber for at kompensere for syrligheden. Jeg har dog fundet frem til, at blander man med anden frugt f.eks æbler, pærer eller jordbær, kan man bruge den naturlige sødme derfra og skære ned på sukkeret. Alternativt kan Stevia bruges – jeg har ellers været lidt loren ved smagen (og særligt eftersmagen) af Stevia, men i kombinationen med frugt, synes jeg faktisk det virker helt godt.

Jeg vaskede rabarberstænglerne grundigt – skar dem i stykker på ca 2 cm og kogte dem i vand, der lige knap dækkede i ca 10 minutter. Moses evt med en gaffel eller et ¨kartoffelmos-jern¨ alt efter hvilken konsistens man ønsker. Smag til med Stevia, sukker, honning eller en blanding. Spises afkølet med skyr, kvark, mager græsk yoghurt eller kokosmælk drysset med din yndlingsmysli eller lidt ristede nødder eller mandler. 

NB – Hvis man synes, at kompotten er blevet for tynd og man ikke ønsker grød-konsistens, kan man tage stykkerne fra og jævne med kartoffelmel og vand.

 

Follow

Elsker Instagram

Jeg ved det… jeg har sagt det før, men jeg er altså blevet ret bidt af Instagram. Det er så nemt lige at nuppe et billede med telefonen og lægge et fint filter på. Desuden er det inspirerende at følge andres billeder af lækker mad, flot natur og skæve vinkler af hverdagen – Ved at bruge # symbolet foran nøgleord kan man finde arkiver med billeder med samme nøgleord – super smart! Find mig ved at søge på @detskalsmageafnoget

Follow

Lidt spørgsmål og svar

Så har jeg samlet lidt sammen af spørgsmål, jeg støder på til mig og bloggen – Har du andre, så fyr gerne løs i kommentarfeltet:

1) Spiser du altid som på bloggen – bliver du ikke træt af det? Jeg spiser ikke altid som her på bloggen, men i så stor en udstrækning, at det kan lade sig gøre. Man kan dog også godt møde mig med en italiensk is eller en croissant, men 80-90% af tiden er jeg tro mod principperne her på bloggen. Og nej, jeg bliver ikke træt af det, for sæsonerne skifter og da jeg baserer meget på frugt og grønt, er der hele tiden noget nyt at vælge i mellem.

2) Er det ikke begrænsende at tælle kalorier? For mig har det faktisk været lige det modsatte – tidligere spiste jeg enten for meget eller for lidt. Nu ved jeg, at jeg får hvad jeg skal have. Det er lidt som da man var lille og fik lommepenge, jeg kan godt blive lidt nærrig med hvad jeg vil bruge mine kalorier på  – det skal smage godt, give god energi og mætte.

3) Hvad har du altid i køleskabet og køkkenskabe? I mit køleskab kan man næsten altid finde et magert mælkeprodukt med højt proteinindhold enten kvark eller græsk yoghurt helst i store bøtter (bruges til morgenmad, dressinger, dips eller i bagværk), gulerødder og årstidens grønt & krydderurter i grøntskuffen, let mayonnaise, diverse chilisaucer og letmælk til kaffen – i køkkenskufferne er der altid mandler og havregryn plus årstidens frugt i skålen.

4) Er du tilfreds med din krop? Jeg er vist så tæt på at være tilfreds, jeg nogensinde har været. Der er stadig ¨room for improvement¨ af fitness-muskel-slagsen. Men det giver en god følelse at have en stærk krop, og at føle at man tager vare på sig selv. Det handler ikke kun om at tabe sig – men også om at styrke og nære kroppen.

5) Spiser dine børn som her på bloggen eller laver du noget andet til dem? De er heldigvis ikke kræsne og prøver det meste, men jeg sørger for, at der altid er noget de kan lide og som passer til at de stadig vokser f.eks får de lidt mere fedt, pasta, kød, mysli end jeg gør.

6) Hvor meget tid bruger du på bloggen og tjener du på den? Jeg bruger nok i gennemsnit 2 timer om dagen på bloggen, nogle dage mere – Der ligger en del arbejde i at afprøve opskrifter, tage billeder, redigere billederne, udregne kalorie- og energifordeling, skrive indlæg og svare på kommentarer. Desværre tjener jeg stadig ikke ret meget på bloggen, men jeg håber det kommer med tiden.

7) Er det dyrt at spise på denne måde? Det synes jeg ikke – hvis man går efter sæsonens råvarer, så kommer man langt. Der er meget få færdigvarer på bloggen og ikke ret meget kød. Hvis man desuden skærer ned på kantinemad, slikket, kagerne, chips, is og sodavand, så er det lige før det er billigt. 

8 ) Savner du Danmark? Der har klart været flest gode oplevelser forbundet med at bo i udlandet, men det har også til tider været hårdt. Efterhånden som tiden går, savner jeg rigtigt meget at kunne bruge min uddannelse, så der trækker Danmark meget. Men allerøverst på listen står selvfølgelig savnet af familien.

9) Har du nogle yndlings madblogs? Jeg læser mange blogs efterhånden, men bliver altid inspireret af 

www.thekitchn.com

www.smarterfitterdaily.posterous.com

www.healthfulpursuit.com

10) Hvad er din bedste madoplevelse? Der er to oplevelser der skiller sig ud – Jeg spiste en helt uforglemmelig middag på Molskroen for en del år siden, da Wassim Hallal stadig stod ved roret. Den anden oplevelse er fra Fiesole i Toscana. Et lille typisk italiensk trattoria som serverede de mest fantastiske små forretter – det sted har jeg aldrig glemt. Skulle du komme forbi, må du gerne melde tilbage, om det stadig er lige så godt www.ristorantetullio.it

Follow

Mere morgenmad og lidt om selv at bage sit eget brød

Istedet for at skære ned på mine kulhydrater, er jeg nu gået lidt i den anden grøft – Ud over frugt, så sørger jeg for at få lidt grovere og langsommere energi fra f.eks rugbrød. Mit problem er så bare, at jeg ikke er helt vild med den lidt sure smag rugbrød kan have, så jeg har været i gang med selv at bage. Resulatet er efterhånden helt godt, hvis jeg selv skal sige det – der er masser af kerner og fibre i – ret nemt at lave og  helt uden surdej;-) Jeg skal lige have finpudset opskriften i dag, så skulle den komme her på bloggen i løbet af ugen. Hvis I selv har fundet verdens bedste (og nemmeste) opskrift på groft brød, så må du meget gerne sende den på emailen eller lægge den her i kommentarfeltet.

Dagens morgenmad – 1 skive rugbrød (50g) med frø og hele kerner, 55 g hytteost, frugtsalat af 40 g banan, 40 g kiwi og 40 g fersken med 10 g røde linser og 3 g kokos = 302 kalorier fordelt på 24% fedt, 18% protein og 58% kulhydrat.

Follow