Kom med en tur på indkøb

Her i Schweiz har vi et supermarked, som er lidt anderledes end de andre – skulle du komme på disse kanter kan Manor klart anbefales. Jeg snuppede lidt billeder med telefonen i dag, så jeg kan bevise min påstand. Der er bageri, delikatesse, frisk fisk, ost og kød – plus et stort flot udvalg af lokale produkter plus frugt og grønt. Der er i øvrigt altid smagsprøver, men skulle du være mere sulten er der en self-service restaurant med lige så friske og lækre retter.

Follow

En dag uden mælkeprodukter

Jeg spiser rigtigt mange mælkeprodukter i hverdagen; hytteost, kvark, græsk yoghurt, feta-light, parmesan, letmælk i kaffen, smøreost og frisk-ost. Det er gode proteinkilder, som giver mig mæthed og jeg trives jeg fint med det. Der er dog et par af jer, som har skrevet, at I godt kunne tænke jer nogle ideer til måltider uden brug af mælkeprodukter, så jeg har prøvet at sammensætte en dag. Som altid er morgenmad på maksimum 300 kalorier, frokost og aftensmad på hver især 400 kalorier. Dertil kommer mellemmåltider i alt på 300 kalorier. 

Morgenmad: 1 æg, 1 skive knækbrød, peberfrugt, 30 g havregryn, 50 g hindbær, 80 g rismælk (brugt i kaffe og på havregryn).
Mellemmåltid: 50 g Hummus – 100 g gulerod. 
Frokost: 55 g fuldkornstortilla, 100 g kyllingebryst, 10g pesto, 100 g tomater, 200 g bagt fennikelknold.  
Mellemmåltid: 100 g fersken, 1 stk knækbrød, 4 g mandelsmør.  
Aftensmad: 150 g Quornstykker, 100 g kogte ris, 300 g wokgrøntsager, 4 g sesamolie – hvidløg og krydderier.  
Aftensnack: 12 g mandler 

Sammenlagt for hele dagen I alt 1400 kalorier fordelt på 29% fedt, 24% protein og 47% kulhydrat

Lad mig endelig høre om det er noget, I vil se mere af, eller om der er andre udfordringer I vil give mig?

Uden at være ekspert så forestiller jeg mig, at det vil være en god ide at tage et kalktilskud, hvis du slet ikke spiser mælkeprodukter, men rådfør dig med din egen læge eller en diætist.

Follow

Alternativ slankekur

Den knivskarpe læser vil straks spotte det, og dem af jer, der følger med på instagram ved allerede, at der er noget nyt der fylder rigtigt meget i hverdagen herhjemme. Jeg er så træt-så træt men også fjolle-glad, som man kun kan være, når man får en lille ny hundehvalp i huset. Er du vimmer det er hårdt arbejde og en ret effektiv slankekur. Det som måtte have sneget sig på i ferien er i hvertfald røget af igen, jeg er ¨på gaden¨ i tide og utide – og har stort set ikke tid at at lave mad eller spise den.

Og så havde jeg i øvrigt forsvoret, at jeg aldrig nogensinde ville vise kæledyr på bloggen – jaja jeg er vist allerede solgt! 😉

Follow

I ugens løb har jeg spist…

Der er lidt travlt herhjemme for tiden, så jeg får ikke rigtigt eksperimenteret med nye opskrifter eller kalorieberegninger. Men jeg følger rimeligt samme principper som altid, så jeg har alligevel taget billeder af lidt af, hvad jeg har sat til livs.

Så velkommen til billedbog på bloggen!

Follow

Vil du med til fødselsdag?

Sponsoreret indlæg

Boede jeg i Danmark, så ved I, hvor I kunne finde mig bag en fyldt indkøbsvogn på torsdag. Irma fylder nemlig 126 år i overmorgen d.23 august og dagen fejres med nogle helt utroligt gode tilbud. Der vil være masser Irma-piger i gaderne, hjerter og pyntede butikker. I anledningen af fødselsdagen er Irmas fine retro-hjerte fra 1970´erne blevet støvet af og hentet frem. Budskabet om smil, hjertevarme og overskud går aldrig af mode i min verden.

Irma har altid haft en særlig plads i mit hjerte og det varmer, at dette bliver første sponsorerede indlæg* på bloggen. For mig repræsenterer Irma kvalitet, lækre varer, æstetik og den lille luksus i hverdagen. Da jeg voksede op i forstads Danmark i 1970-80´erne var udvalget af udenlandske og specialvarer ret begrænset. Det var faktisk kun Irma, der var på forkant. At der så duftede fantastisk af friskkværnet kaffe, når man kom ind i butikken, gjorde oplevelsen endnu mere unik!

Som en del af fødseldagsfestivitas er der rigtigt gode muligheder for at få fyldt op med kvalitetsvarer på hylderne og i fryseren. Der skulle være købt mange varer hjem og butikkerne vil få nye forsyninger flere gange i løbet af dagen. Desuden har Irma udvidet åbningstiderne torsdag d. 23. august fra klokken 8.00 – 21.00. Nogle af tilbuddene gælder kun på dagen og andre hele ugen – så vær endelig opmærksom på det.

Jeg har valgt lidt ud af de sager, som jeg ville gå efter. Hvad ville du fylde op med, hvis du har muligheden for at få god kvalitet til en billig pris? Tjek tilbudsavisen lige her for inspiration

Økologiske frosne bær bør man altid have i fryseren til morgenmad som her bananspilt med skyr/fromage frais og mandler, til lette kager eller gode smoothies med masser af protein.

Tun i olie eller vand  Jeg benytter altid tilbud på tun til at få fyldt op i skabet – Det er godt at have i forråd – kan bruges i en lækker Salade nicoise, en enkel let tunsalat eller bønnesalat med tunFrosne rejer er også en fantastisk kilde til magert protein og godt altid at have et par poser i fryseren. De kan bruges til disse nemme lækre ærteblinis eller til et pletskud

Figner og  dadler har jeg også altid i huset til lækker morgenmad eller til at søde med i pandekager eller til snackboxen.

Tusindfryd uden parfume – Jeg er så misundelig på, at I kan få så mange gode produkter i Danmark, der tager hensyn til både miljø og hud – Hernede i Schweiz har jeg svært ved at finde vaskemiddel uden parfume.

Kaffe – er jo kaffe og jeg ELSKER kaffe! Kan ikke leve uden og så er der ikke mere at sige til den sag!

* Sponsoreret indlæg er et indlæg, jeg er blevet betalt for at skrive. Jeg skriver dog kun om varer og mærker, som jeg kan stå 100% inde for, og når jeg har mulighed for at give min ærlige mening til kende. 

Follow

Magnum med jordbær

På en eller anden måde så synes jeg ikke rigtigt, at jeg har fået is, hvis det ¨kun¨ er en sodavandsis. Derfor måtte jeg straks afprøve denne version, som ældste-sønnen havde fundet på Nestlés applikation med desserter. Den er klart at foretrække fremfor en almindelig Magnum, man får virkelig dækket den søde tand men med færre kalorier.

Brug til 4 ispinde 400 g friske eller frosne jordbær (andre bær kan helt sikkert også bruges) som du maser i gennem en si  – I opskriften koger du 8 spsk vand med 40 g sukker – Det vælger jeg at udelade eller udskifte med Stevia  og tilsætter vandet direkte til de mosede bær. Hæld bærmassen i isforme og frys i mindst 5 timer – Tag de fire is ud af fryseren og pensl/smør/dyp med 100 g mørk chokolade* som du har varmet i et vandbad. Læg dem tilbage i fryseren på bagepapir i mindst 20 minutter.

En is indeholder således 175 kalorier fordelt på 40% fedt, 5% protein og 55% kulhydrat.

*)  NB – Det er lidt mindre end originalopskriften og dermed lidt mindre end på billedet – bare så I ved det!

Follow

Billig müeslibar med 4 ingredienser

Det bliver ikke enklere og billigere – müeslibar lige klar til eftermiddags-snack efter skole eller arbejde. Det har taget lidt tid at finde den rette smag og konsistens. Jeg er nemlig ikke så vild med, når bananer smager for sødt igennem og har derfor her brugt citronsaft for at give syrlig balance.

Du skal bruge 2 modne bananer (ca 280g) , saften af en halv citron, 150 g halv-kedelig müesli og 20 g  hakkede mandler.

Mos bananerne, bland med de hakkede mandler, citronsaft og müslien. Læg massen på et stykke bagepair, flades ud til ca 1 cm tykkelse med en gaffel og bages midt i ovnen 20 minutter ved 180°C. Køles helt af inden du skærer ud – gerne med en pizza-slicer.

Portionen giver 9 barer på 50 g. En bar indeholder 98 kalorier fordelt på 20% fedt, 11% protein og 69% kulhydrat.

 

Follow

Få max ud af din müesli

Det er egentligt lidt underligt, at der aldrig har været et indlæg om Bircher-müesli på bloggen. Jeg bor jo i Schweiz and all… Men hvis jeg skal være helt ærlig, så vil jeg oftest hellere spise müesli drysset på min morgenmad eller som grød. Men her i sommervarmen kan det faktisk være helt lækkert, og der er jo en del fordele, der taler for at sætte gryn i blød natten over. Kroppen har nemmere ved at fordøje korn og gryn der har stået i blød, plus du optager nemmere vitaminer og mineraler. Endvidere så mætter det mere, når det har suget vædske til sig – du får mere mad for færre kalorier eller du kan kan nøjes med mindre og alligevel føle dig mæt. 

Fremgangsmåde: Aftenen før sættes mandler, havregryn eller müesli (uden sukker) i blød i vand med citronsaft og stilles i køleskabet. Dagen efter blandes det med revet æble og mager fromage frais (mager græsk yoghurt eller skyr) – smages evt til med kanel, revet citronskal eller vanillepulver og spises med friske bær eller andet frugt. Kan sødes med Stevia, hvis du vil have det sødere.

Jeg brugte til en person:  45g havregryn sat i blød i 1 dl vand og saften af 1/2 citron (mindre kan muligvis gøre det)8 g hakkede mandler og et lille drys hørfrø. Stilles koldt til næste morgen, hvor der tilsættes 60g mager fromage frais, 50 g revet æble og 50g brombær/jordbær.

Samlet kalorieindhold for denne portion er 299 kalorier fordelt på 23% fedt, 18% protein og 59% kulhydrat.

Follow

Blærede boghandlere og konverterede kirker

Når vejret ikke altid er optimalt på ferien, ender man måske med at opdage helt andre ting. Jeg opdagede på vores tur hvor geniale boghandlere kan være – mange steder i Irland er der bløde stole, mulighed for at købe kaffe og lidt at spise, mens man browser gennem bøgerne eller benytter deres gratis wifi. Til børn er der oftest også læseplads og det er helt helt i orden, at de bladrer og hygger sig. Billerne nedenfor er fra Bookstor og Poets Corner i Kinsale – Anbefaler også på det varmeste Whyte Books i Schull. I de større byer har Waterstones et fantastisk udvalg og som oftest også coffee shops i deres store butikker.

En anden opdagelse var, hvordan man flere steder har renoveret og indrettet gamle kirker til restauranter eller cafeer – bestemt smukke omgivelser at nyde sin kaffe eller mad i! Billederne her er fra The Church Restaurant i Skibbereen og Chez Hans i Cashel

Follow

Best of Ireland 2012

Så kan jeg efterhånden se bunden af vasketøjskurven – der er nok at se til, når man kommer hjem fra lang ferie. Vi kørte gennem Frankrig, England og Wales og sejlede til Irland for lidt over tre uger siden. Første stop var Dublin med en afstikker til New Grange – derefter kørte vi nordpå til Belfast og Giant´s Causeway. Tilbage igen til Dublin og sydpå til West Cork – Først ved Union Hall og derefter til Ahakista – På tilbagevejen stoppede vi et par dage i den fine havneby Kinsale med en afstikker til Blarney.

Vejret var desværre ikke helt med os. Selv for irske forhold var det en ret våd sommer. Tilgengæld var jeg så positivt overrasket over så meget andet. Men kan måske nok mærke at krisen kradser, men folk er som altid imødekommende og klar med joke eller et hurtigt pingpong-svar. Jeg har rejst i Irland for en del år siden, men det er ret tydeligt, at der de senere år kommet et større fokus på lokale råvarer, gode oste, lækre brød, friske fisk og økologisk grønt. Kvaliteten på de måltider vi fik var helt i top alle steder, men hvis man vil være helt sikker, kan man gå efter ¨Bridgestone Best in Ireland¨.

Dækfirmaet Bridgestone har nemlig sat det i system i stil med Michelin-guidebøgerne. Leder du efter en god restaurant, fiskehandler, pub, bager, hotel eller kaffebar, så gå efter de steder med ¨Bridgestone Best in Ireland 2012¨ på facaden www.bestofbridgestone.com Man behøver måske ikke engang at købe guidebøgerne, for deres skilte er så store, at de ses tydeligt på lang afstand.

Follow