Nye boller på suppen

Hvis bare dagen havde lidt flere timer, så ville jeg også få tid til bloggen. Puha, livet med en hundehvalp i huset er hektisk, og det føles, som jeg render rundt efter min egen hale præcis som hundebassen. Søvn bliver der ikke meget af og at veje og tælle kalorier bliver der slet ikke overskud til.

Det sidste er måske egentligt held i uheld, for jeg er blevet meget inspireret af et interview som Madbanditten Jane for nylig linkede til. Interviewet er med Jon Gabriel, og kan ses lige her eller ved at klikke på billedet nedenfor – det tager ca 1 time, men er det hele værd – Jeg har selv set det flere gange og anbefaler det til alle, der vil lytte. (NB – EDIT – INTERVIEWET LIGGER DER DESVÆRRE IKKE LÆNGERE)

Jon Gabriel har gennem sine egne vægttabserfaringer,  kombineret med en god indsigt i biologi/kemi og dermed kroppens instinktive reaktioner, fundet frem til en række ret interessante pointer. Når vi udsætter kroppen for slankekure, hård motion mm, så kan reaktionen være det modsatte – kroppen søger i stedet instinktivt at holde på de beskyttende lag, som var der tale om hungersnød. Han kalder det for, at vores fedtlagringsknap bliver tændt eller vores fedtprogrammering går i gang. Det er kroppens urinstinkt og et forsøg på at beskytte os mod sultedød. Så hvis vi tvinger kroppen til at tabe sig, vil kroppen vil svare igen med at kræve at tage på – måske ikke med det samme men på sigt. Hvis vi så oven i købet spiser meget forarbejdede produkter og tomme kulhydrater vil kroppen tro, at den har fået den næring den skal have, men i stedet for at føle os mætte, bliver vi ved med at proppe os eller have lyst til mere.

Løsningen er, ifølge Jon Gabriel, at skrue op for mere¨levende føde¨ dvs frugt og grøntsager, mere omega-3-olie og protein plus at skrue ned for de forarbejdede kulhydrater og sukker. Kroppen vil komme i balance, blive næret og vægten vil enten gå ned eller stabilisere sig, hvis man har nået sin idealvægt. Gabriel kombinerer den praktiske fysiske tilgang med et fokus på vores tankemønstre og gamle indgroede vaner eller uforløste traumer. Gennem visualisering kan man genskabe en følelse af sikkerhed, som kan være en stor hjælp og måske grundstenen for et varigt vægttab for mange. Visualiseringen kan også bruges til at kommunikere med kroppen og omprogrammere den.  Interviewet kommer vidt omkring og har mange flere gode pointer end jeg har nævnt her, så skynd jer ind og se det – det ligger der i sin fulde længde indtil d.6 oktober.

I den næste tid vil der på bloggen være indlæg med udgangspunkt i disse retningslinjer. Jeg tæller ikke kalorier for tiden, men laver stadig sund mad, som man vil tabe sig af eller kan vedligehole sin vægt med. Her er et par at de gode måltider, jeg har sat til livs i den senere tid, så I kan få en fornemmelse af, hvad der er i vente. Jeg lægger opskrifter på løbende og håber I stadig vil læse med!

Follow

En lækker salat og en heldig vinder

Det er ikke en hemmelighed, at det ikke kun er mig, der går op i maden herhjemme. Manden her i huset er endda bedre end mig i køkkenet, og forkælede familien med denne salat i week-enden. Inspirationen kom fra en opskrift af Angela Hartnett – men andebryst udskiftede han med røget gås, forårsløg med rødløg der havde ligget i hindbæreddike, brøndkarse med spinat – og oliemængden en anelse mindre. Det smagte virkeligt godt!

Og så har jeg fundet en vinder til deltagelse i eventet ¨Slip sukkeret – du behøver ikke at kæmpe¨ Tillykke til Natalie... som skrev følgende:

20. september 2012 Jeg vulle HELT klart tage nogle virkelig lækre karameller med, jeg eeelser dem – og kunne virkelig godt bruge sådan et her foredrag for jeg er seriøst sukkerafhængig, men tænker samtidig rigtig meget på sundhed, og får sygt dårlig samvittighed hvis jeg har spist for meget slik…. Og bumser Og jeg ville tage min (mindst ligeså sukkerafhængige) mor med. Jeg følger dig via bloglovin – you rock!

Jeg sender dig en mail, så jeg kan få jeres fulde navne – heldige jer, siger jeg bare!

Follow

Invitation til VIP arrangement

Hvordan har du det med slik? Er det noget du nyder en gang i mellem, eller føler du, at det styrer dig og tager overhånd?

Hvis det sidste er tilfældet, så har du her muligheden for at vinde to billetter til VIP-lanceringen af Umahro Cadogan og Lone Rasmusens nye bog ¨Slip slikket- du behøver ikke at kæmpe¨ – Eventet foregår tirsdag den 2. oktober kl. 19.00- 20.30, Kultorvet København K. Til arrangementet vil Umahro og Lone give deres råd til, hvordan du kan erstatte slikket med andre vaner, som din krop bliver gladere af. Umahro afslører, hvad dit yndlingsslik egentlig består af og Lone giver strategier for, hvad du gør, når det sorte hul i maven truer med at tage over. Deltagerne får alle en goodiebag (ikke at forveksle med en slikpose 😉 ) med hjem, plus der vil være prøvesmagning på et par af de sager, du kan finde i bogen samt et lille glas.

Alt du skal gøre er at lægge en kommentar og 1) fortælle hvilken slags slik du ville tage med hvis du vandt og hvem du ville invitere med samt 2) fortælle hvordan du følger bloggen her Facebook, Bloglovin eller RSS-feed. 

Du kan i øvrigt fordoble dine vinderchancer ved at stryge ind til mine søde naboer ganeoggaffel.dk og smide dit lod i puljen der også.

Sidste frist for deltagelse er søndag d.23/09 kl.22.

Follow

Høstfest i byen med masser af danske æbler

Det er lidt kort varsel, men jeg vil rigtigt gerne støtte op om dette event, som afholdes i dag onsdag d. 19 på Sankt Hans Torv på Nørrebro mellem 14-17. Eleverne fra Suhrs Madakademi ønsker at hylde det danske æble og inspirere til, at vi gør det til en større del af vores kost.

Hele eventets formål er at inspirere danskerne til at udnytte den frugt vi alle kan dyrke i vores baghave, og lade det være en større del af vores kost – fremfor den udenlandsk importerede snack, som æblet efterhånden er blevet nedgraderet til. Eventet kommer til at bestå af en række madboder, hvor der vil blive serveret retter baseret på elevernes fortolkning af det danske æbles potentiale.

Har du en favorit æblesort? Vælger du efter smag, størrelse eller udseende og kigger du på hvor æblet kommer fra? 

 

Follow

Lidt om hype og dagens morgenmad

Hvordan har du det med hypede sundhedsprodukter? Den slags som dukker op i en kortere periode, for så at forsvinde igen på mystisk vis igen. Personligt synes jeg det er sjovt at prøve nye sager af, men står lidt af når samme produkt dukker op alle vegne. Især står jeg af, når man for at kunne leve sundt, helst skal have en alenlang liste af ingredienser, som er dyre og svære af få fat i.

Goji-bær er vist et meget godt eksempel – udråbt til super food og hyldet pga sit høje indhold af antioxidanter og nu efterhånden ved at forsvinde igen. Jeg ¨faldt¨ dog over en pose i mit lokale supermarked og nysgerrigheden vandt. De er fine røde i farven, så man forventer en vis syrlighed. Men smagsmæssigt synes jeg ikke, de er noget særligt, lidt ala af lyse rosiner. Så jeg håber på den  sundhedmæssige bonus, men regner ikke med, at de lander i kurven en anden gang.

Her har jeg fået : 160 g mager græsk yoghurt, 160 g friske figner, 6 g hørfrøolie og 5 g goji-bær Samlet kalorieindhold på 303 kalorier – fordelt på 24% fedt, 24% protein og 52% kulhydrat.

Follow

Aha-oplevelser ved vægttab #2

Der var jo lidt flere aha-oplevelser der dukkede op. Skriv endelig jeres i kommentarfeltet og lur mig, om der ikke også kommer en version 3.

– At vægten kan stå bomstille i perioder også selv om man overholder sine kalorier og for kvinder kan vægten svinge i løbet af måneden alt efter ens cyklus.

– At vægten går op ved motion og styrketræning – Men at det er vædske, der bindes i muskler og øget blodmængde.

– At du vil opleve at folk siger; ¨Arj nu skal du heller ikke tabe dig mere¨ også selv om du er langt fra undervægtig – Måske er der en større angst i vores samfund for, at man bliver anorektiker end at vi vejer for meget. For der var aldrig nogen, der sagde til mig ¨Nu må du altså ikke blive tykkere¨

– At barmen af en eller anden grund taber sig alt for meget i forhold til andre steder på kroppen.

– At der er mange kalorier i müesli og det derfor egner sig bedst som drys sammen med et proteinholdigt mælkeprodukt eller sat i blød natten over, så det kan suge vædske til sig og fylde mere i maven..

– At jeg godt kan blive mæt af lidt havregryn lavet til grød, men at jeg bliver sulten igen efter kort tid, hvis der ikke også er noget protein og fedt til.

– At bananer ikke er så ¨slemme¨ som deres ry og faktisk fantastiske at at søde med i smoothies, kager og mueslibarer.

– At tømmermænd er svære at kombinere med at spise lettere og sundere.

– At dressing eller fedtstof er nødvendigt for at vi kan optage mineraler og vitaminer i salat og grøntsager.

– At knækbrød er et hit som erstatning for almindeligt brød og godt til et mellemmåltid.

– At min krop helt sikkert ikke forveksler sult og tørst, som der står i mange ugeblade. Men at det bestemt ikke skader at drikke mere vand og kan tage toppen af overdreven sult.

– At vi alle er forskellige og hvad der virker for mig, ikke nødvendigvis virker for dig – Men at det er helt sikkert, at hurtige kure ikke virker for nogen!

– At det også skal være sjovt, smage godt og livet skal leves – men at hygge ikke altid behøver at handle om at putte noget i munden.

Follow

Knækbrød som müesli

Nu vi er ved knækbrød, så vil jeg gerne slå et slag for den type brød. Det burde måske egentligt have været på aha-listen ved vægttab. Det er jo ikke fordi, der er så stor forskel på kalorieindholdet i almindeligt brød og knækbrød. Men knækbrød er så tynde og lette, at man får en del færre kalorier og alligevel følelsen af at have spist  ¨en mad¨. Vær dog opmærksom på, at de lækre gourmet-knækbrød man kan få med ost eller græskarkerner vejer noget mere og vær desuden opmærksom på, at det selvfølgelig også afhænger af hvad du putter på.

Her har jeg ikke fået noget på brødet, men i stedet brugt rug-knækbrød som müesli – Jeg fik 3 stykker knækbrød (i alt 36 g) brækket i mindre stykker med 100 g mager fromage frais, 12 g hakkede mandler og 12 g Dulce de leche karamelcreme. Jeg rører det hele godt rundt inden det spises.

I alt 303 kalorier med en fordeling på 21% fedt, 23% protein og 56% kulhydrat.

Follow

French Toast af knækbrød

Det lyder måske lidt underligt, men inspirationen til at lave arme riddere (hedder de vist  på dansk?) af knækbrød kom fra matzo brei. Jeg har prøvet at lave opskriften med de originale matzo-fladbrød, men synes ikke det smager af så meget – så her kom knækbrødet ind i billedet. Det giver også mere mening at få lidt flere fibre.

Du skal bruge 3 stk knækbrød (i alt 36 g) – Knæk dem i bite-size stykker, læg dem i en si og hæld hurtigt lidt koldt vand over. Pisk et æg og vend knækbrødstykkerne i ægget. Steges på en pande i 1 tsk smør (4 g) med masser af kanel, kardemomme, vanille, måske Stevia eller hvad du har i huset. Spises med 6 g ahornsirup, 40 g mager græsk yoghurt og 50 g melon/bær. Samlet 303 kalorier fordelt på 29% fedt, 20% protein og 51% kulhydrat.

Det kan jo også laves i en salt version, så jeg lurer lidt på hvad man kan spise til – hvad med stegte champignon, tomater og lidt revet ost ? – uhhmm!

 

Follow

Fem favoritter lige nu

Denne her kategori har jeg faktisk lidt forsømt. Det må jeg vist få gjort noget ved for favoritterne skifter lidt efter årstid og humør. Her er nogle af dem, jeg bruger og vender tilbage til for tiden:

Sesamolie – Giver en rigtig lækker smag til stir-fry grøntsager eller til marinering af kylling eller tofu. Der skal ikke så meget til og alligevel smager det godt i gennem.

Grillede ferskner – De kan bruges i salater med gedeost/feta eller som chutney-agtigt tilbehør til kalkun eller kylling – gerne med balsamicoeddike på. Halver fersknerne og skræl dem – lægges med den flade side ned på bagepapir, pensl med lidt olie og bag ved 180°C i 15-20 minutter.

Cremet balsamico – Konsistensen er cremet, men smagen er den samme. Kan nærmest bruges som en dressing i sig selv.

Hele tørrede tranebær – Det er første gang jeg er stødt på hele bær og ikke flade fiduser – Der er klart mere bid i de hele, lækre seje i det.

Maldonsalt Elsker de fine krystaller i Maldonsalt, særligt når man finder en lille pyramide af salt – En tomatsalat eller tomatmad smager, af en eller anden grund, bare bedre med denne type salt.

Har du nogle hit og favoritter du gerne vil dele?

Follow

Græsk salat med vandmelon

Synes du også, at vandmelon smager lidt af agurk? Ah ok, lidt sødere men lidt derhen af ikk?Det gør den jo oplagt til en græskinspireret salat. Jeg brugte fintsnittede rødløg som havde ligget æbleeddike – det gav et fint  syrligt pift til salaten.

Hvis du bruger: 300 g vandmelon, 60 g feta salattern 5%, snittet rødløg, 2 spsk æbleedikke, 50 g rugbrød smurt med 5 g pesto, 5 sorte oliven og masser af bredbladet persille – lander det samlet på 395 kalorier med en energifordeling på 26% fedt, 20% protein og 54% kulhydrat.

Follow

Aha-oplevelser under vægttab

Nu er det snart 2 år siden, at jeg lagde mine madvaner helt om. Min vægt svingede altid rigtigt meget før i tiden og  jeg kørte perioder med kure og andre med ¨spis-løs¨.  Jeg vendte op og ned på det hele ved at bruge www.madlog.dkbegyndte at veje og indtaste alle mine måltider. Det var en kæmpe øjenåbner for mig og vejen til mere normale spisevaner. I løbet af de to år har jeg fået en masse erfaringer og de vigtigste af dem, kan du læse her nedenfor:

– Hvor vigtigt det er ikke at sulte sig selv eller spise for ensidigt – det giver bagslag og man ender med at overspise på et senere tidspunkt.

-Hvor få kalorier der er i bær og melon i forhold til, hvor sødt og godt det smager.

-Hvor meget græskar som hokkaido og butternut squash mætter i forhold til hvor få kalorier de indeholder.

-Hvor mange kalorier der er i brød og særligt i tortilla, som jo bare virker latterligt tynde.

-Hvor utroligt mange kalorier der er i skæreost, pølser og patéer.

-Hvor meget protein mætter og stabiliserer blodsukkeret.

-Hvor vigtigt det er ikke at spise totalt fedtfattigt – da fedt er vigtigt for optagelsen af vitaminer, mineraler, for hjernen, hormoner og også mæthed.

-Hvor stor forskel der er på kalorieindholdet i sodavandsis versus flødeis.

-Hvor meget kylling, kalkun, skalddyr og hvid fisk man kan spise, uden det bon’er på kaloriekontoen.

-Hvor meget man kan ¨spare¨ ved at erstatte ris med revet dampet blomkål.

-At der er lige så mange kalorier i mørk som lys chokolade

-At fromage frais, kvark og Skyr kan erstatte smør i meget bagværk og i det hele taget mætter godt til morgenmad og mellemmåltider.

-At der faktisk er en del kalorier i sukkerfrit slik.

-At te med lakridsrod/smag kan tage toppen af den søde tand.

-At madtærter og pizza er de vildeste vilde kaloriebomber.

-At der er flere kalorier i fuldkornspasta end ¨almindelig¨ pasta.

-At kartofler ikke er så slemme som pasta og ris.

-At det ER UTROLIGT svært at smide de sidste par kilo.

Er der noget der overrasker dig, eller har du mon noget at tilføje til listen?

Follow