Gæsteblogger: Kosten hos zoneterapeuten

Vi er mange der søger efter sundhed, energi, velvære og en ideel kropsvægt – vejene dertil er utallige, og man kan ind i mellem nå at blive rigtigt forvirret. Der er ingen endegyldige svar som passer på alle. Løsningen må være at mærke efter, hvordan kroppen reagerer. En sådan tilgang kan du finde her hos gæsteblogger zoneterapeut Bente , som jeg hermed giver ordet til:

…………….

Når jeg modtager klienter i min klinik, er der mange, der tror, at det kun handler om fødder. Men zoneterapi handler om mere end den behandling og afbalancering, jeg giver gennem fødderne. Det handler også om måske at være villig til at ændre livsstil og kostvaner. Jeg spørger ind til, hvad mine klienter spiser og beder dem føre en kostdagbog over et par dage. Under de første par besøg, har vi så en dialog omkring kost, og hvad kosten betyder for helbredet. Der kan være mange indgangsvinkler til sund kost. Skal man spise stenalderkost? Mad efter diverse kostguru’er? Efter sundhedsstyrelsens anbefalinger? Efter proteinkuren? Efter sin blodtype? Osv. osv.

I min klinik har jeg valgt at tage udgangspunkt i syre-basebalancen. Det er nemlig sådan, at hvis du gennem årene spiser en overvægt af syredannende kost, så vil kroppen begynde at ophobe syren, og det kan give symptomer som hovedpine, muskel- og ledsmerter, infektioner, bindevævssygdomme, gigt, hormonelle problemer, oppustethed og andre ting. Langt de fleste spiser en overvægt af syre-baseret mad, og en ændring af fordelingen på tallerkenen til 80% base og 20% syre kan gøre underværker for din fysiske tilstand.

Og hvilke fødevarer er så henholdsvis base- og syredannende?

Syredannende fødevarer: Næsten alle kornsorter og kornprodukter, ærter, majs, tørrede bælgplanter, linser, bønner, kikærter, nogle nødder, de fleste oste, smør, fedt og olie, alt kød og fisk, sukker og alkohol.

Basedannende fødevarer: Næsten alle frugter og grøntsager, tofu, mælkeprodukter, hørfrø, hirse, tang, gedeost, grønne juicer, grøn te, urtete, rosiner, kokosnødder og dansk vand.

Udover at tænke på, hvad du spiser, er det også vigtigt, at kroppens udrenseorganer er i balance. Kroppen kan udskille syre via lunger, nyrer, hud, tarme og livmoderen. Det giver altså rigtig god mening at lave åndedrætsøvelser (yoga, meditation) og dyrke motion. Du skal drikke rigeligt vand til nyrerne, og du skal behandle din hud ordentligt. Det er ikke lige meget, hvilke cremer huden påsmøres. Eller hvilke syntetiske stoffer, du går klædt i. Huden skal kunne ånde. Og har du et arbejde, hvor hænderne ofte kommer i kontakt med rengøringsmidler eller andre kemikalier, så er det på med handskerne. Tarmene beskyttes via den kost, du spiser, og samtidigt er det vigtigt, at gå regelmæssigt på toilettet! Og til sidst for kvinderne – din menstruationscyklus kan sige noget om den kost, du spiser. Ofte kan en kostændring gøre en uregelmæssig cyklus regelmæssig!

Hvis du starter en kostændring i forhold til syre-base balancen, skal du først skrive ned, hvordan du har det. Er du oppustet, har hovedpine, nattesved, søvnproblemer, humørsvingninger eller allergi? Hvor længe kan du kan holde vejret, og hvor ofte du trækker vejret på 1 minut? Din vægt, energiniveau? Brug evt. en skala fra 1-5. Spis 80% base og 20% syre ved alle måltider i mindst 6-8 uger og registrer igen på skalaen, hvordan du har det. Du vil blive overrasket!

Det er aldrig nemt at lave radikale ændringer. Start eventuelt i faser. Først væk med overflødigt sukker, og herefter mindre brød, ost og kød. Søg inspiration til lækre opskrifter i bøger og på nettet. Lad være med at veje og måle alt for meget – se på tallerkenen til alle måltider!

Og lad så zoneterapeuten tage sig af arbejdet på dine fødder.

Med venlig hilsen

Bente Rasmussen
FDZ Zoneterapeut
www.b-zone.dk

 

Follow

November i billeder

Puhaaa jeg synes godt nok, at november har været usædvanlig tung at danse med i år. Det har krævet særlige evner at få vendt det hele og set med positive briller. Eller også er det bare mig, der hvert år glemmer, hvor lidt jeg faktisk holder af efteråret. Jeg har altså seriøst gjort mig umage i år og forsøgt at finde de positive elementer ved årstiden frem – særligt på madfronten. Glæder mig til december og det til trods for, at jeg slet ikke er i julemood eller har så meget som overvejet en gave endnu.

1. Æble crumble med mandler og fromage frais rørt med kakao 2. Pandekager med pære hasselnødder og græsk yoghurt. 3. Melanzane alla Parmagiana 4. Masser af lammesalat 5. Banan og fromage frais rørt med kakao og proteinpulver 5. Bredbladet persille brugt som salat spist med frittata og græskar bagt i tern i ovnen med frisk ost.

 

Follow

Hjemmespa-formiddag

Her til formiddag havde jeg egentlig sat tid af til at træne, men kom aldrig afsted, for energien var der bare ikke. I stedet lavede jeg hjemmespa, og det kan varmt anbefales. Vi har generelt alle så travlt, at vi ofte glemmer de små ting, der giver velvære og selvforkælelse i hverdagen. Ofte er vi alt for hårde ved os selv og stiller høje krav, så det er en god øvelse at give sig selv positiv opmærksomhed i handling. Når man slukker for telefonen og computeren, kommer ideerne desuden væltende og man får faktisk ladet rigtigt op. Her er opskriften til fri afbenyttelse:

– Lav en stor kande te og find de sunde snacks frem – Forestil dig, at du gør det klart til en, du holder af.
– Tænd evt stearinlys, brug musik og fyld rummet med en rar duft (som du ikke får høfeber af)
– Find de lækreste tykke håndklæder og badekåben frem.
– Lad vandet løbe i brus eller bad og giv den gas med skum eller badeolie.
– Og så er der ellers frit slag – ansigtsmaske, hårkur eller ordne fusser
– Ude af badet er der dømt fede cremer, fødderne oppe og chill.

Efterfølgende læste jeg denne artikel, hvor professor Berit Lillienthal Heitmann anbefaler ¨Kærlighed som kosttilskud¨ – Min første tanke var, at omsorgen for os selv kunne være et godt sted at starte.

Follow

De gode links fortsætter

Efterhånden har blogs overtaget min læsning af kogebøger – der kommer hele tiden nye til listen – Så husk at kigge ind i fanebladet Gode links øverst. Senest har jeg tilføjet tre dejlige og inspirerende blogs:

Kig ind hos Maria som driver bloggen  www.vanloseblues.blogspot.dk Hun laver gode sunde madplaner og generelt lækker mad med masser af grønt. Hun slår også sine folder på Instagram, så følg hende endelig også der.

Elenore er ¨Organic gardener, Raw Food/Natural Nutrition coach and Green gourmet chef¨,  så bloggen www.earthsprout.com er fyldt med raw opskrifter og inspiration til at bruge lokale friske grøntsager (gerne af egen avl 😉 )

Josephine blogger på engelsk, men hun er dansk og studerer ernæring & sundhed. Hun har en stor interesse i mad, sundhed, livsnyderi og den store kunst at få det hele til at gå op, hvilket tydeligt ses i de flotte billeder og lækre opskrifter på bloggen  www.atastylovestory.com

 

Har I mon andre jeg bare skal kigge forbi og tilføje til listen?

Follow

Salat der mætter

I søndags fik jeg denne meget mættende salat til frokost og var først sulten igen til aftensmaden – Oftest har jeg brug for et mellemmåltid eller en snack om eftermiddagen, men det var ikke nødvendigt her.

Jeg fik 110 g kalkunbryst stegt i 1 tsk olivenolie med oregano, chiliflager og urtesalt – spist på 50 g salat, 20 g parmesan i flager, masser af grillet squash, 1 tsk olivenolie og lidt citronsaft. som dressing – og 50 g groft ristet brød gnedet med hvidløg.

 

Follow