Gæsteblogger: Kosten hos zoneterapeuten

Vi er mange der søger efter sundhed, energi, velvære og en ideel kropsvægt – vejene dertil er utallige, og man kan ind i mellem nå at blive rigtigt forvirret. Der er ingen endegyldige svar som passer på alle. Løsningen må være at mærke efter, hvordan kroppen reagerer. En sådan tilgang kan du finde her hos gæsteblogger zoneterapeut Bente , som jeg hermed giver ordet til:

…………….

Når jeg modtager klienter i min klinik, er der mange, der tror, at det kun handler om fødder. Men zoneterapi handler om mere end den behandling og afbalancering, jeg giver gennem fødderne. Det handler også om måske at være villig til at ændre livsstil og kostvaner. Jeg spørger ind til, hvad mine klienter spiser og beder dem føre en kostdagbog over et par dage. Under de første par besøg, har vi så en dialog omkring kost, og hvad kosten betyder for helbredet. Der kan være mange indgangsvinkler til sund kost. Skal man spise stenalderkost? Mad efter diverse kostguru’er? Efter sundhedsstyrelsens anbefalinger? Efter proteinkuren? Efter sin blodtype? Osv. osv.

I min klinik har jeg valgt at tage udgangspunkt i syre-basebalancen. Det er nemlig sådan, at hvis du gennem årene spiser en overvægt af syredannende kost, så vil kroppen begynde at ophobe syren, og det kan give symptomer som hovedpine, muskel- og ledsmerter, infektioner, bindevævssygdomme, gigt, hormonelle problemer, oppustethed og andre ting. Langt de fleste spiser en overvægt af syre-baseret mad, og en ændring af fordelingen på tallerkenen til 80% base og 20% syre kan gøre underværker for din fysiske tilstand.

Og hvilke fødevarer er så henholdsvis base- og syredannende?

Syredannende fødevarer: Næsten alle kornsorter og kornprodukter, ærter, majs, tørrede bælgplanter, linser, bønner, kikærter, nogle nødder, de fleste oste, smør, fedt og olie, alt kød og fisk, sukker og alkohol.

Basedannende fødevarer: Næsten alle frugter og grøntsager, tofu, mælkeprodukter, hørfrø, hirse, tang, gedeost, grønne juicer, grøn te, urtete, rosiner, kokosnødder og dansk vand.

Udover at tænke på, hvad du spiser, er det også vigtigt, at kroppens udrenseorganer er i balance. Kroppen kan udskille syre via lunger, nyrer, hud, tarme og livmoderen. Det giver altså rigtig god mening at lave åndedrætsøvelser (yoga, meditation) og dyrke motion. Du skal drikke rigeligt vand til nyrerne, og du skal behandle din hud ordentligt. Det er ikke lige meget, hvilke cremer huden påsmøres. Eller hvilke syntetiske stoffer, du går klædt i. Huden skal kunne ånde. Og har du et arbejde, hvor hænderne ofte kommer i kontakt med rengøringsmidler eller andre kemikalier, så er det på med handskerne. Tarmene beskyttes via den kost, du spiser, og samtidigt er det vigtigt, at gå regelmæssigt på toilettet! Og til sidst for kvinderne – din menstruationscyklus kan sige noget om den kost, du spiser. Ofte kan en kostændring gøre en uregelmæssig cyklus regelmæssig!

Hvis du starter en kostændring i forhold til syre-base balancen, skal du først skrive ned, hvordan du har det. Er du oppustet, har hovedpine, nattesved, søvnproblemer, humørsvingninger eller allergi? Hvor længe kan du kan holde vejret, og hvor ofte du trækker vejret på 1 minut? Din vægt, energiniveau? Brug evt. en skala fra 1-5. Spis 80% base og 20% syre ved alle måltider i mindst 6-8 uger og registrer igen på skalaen, hvordan du har det. Du vil blive overrasket!

Det er aldrig nemt at lave radikale ændringer. Start eventuelt i faser. Først væk med overflødigt sukker, og herefter mindre brød, ost og kød. Søg inspiration til lækre opskrifter i bøger og på nettet. Lad være med at veje og måle alt for meget – se på tallerkenen til alle måltider!

Og lad så zoneterapeuten tage sig af arbejdet på dine fødder.

Med venlig hilsen

Bente Rasmussen
FDZ Zoneterapeut
www.b-zone.dk

 

Follow

November i billeder

Puhaaa jeg synes godt nok, at november har været usædvanlig tung at danse med i år. Det har krævet særlige evner at få vendt det hele og set med positive briller. Eller også er det bare mig, der hvert år glemmer, hvor lidt jeg faktisk holder af efteråret. Jeg har altså seriøst gjort mig umage i år og forsøgt at finde de positive elementer ved årstiden frem – særligt på madfronten. Glæder mig til december og det til trods for, at jeg slet ikke er i julemood eller har så meget som overvejet en gave endnu.

1. Æble crumble med mandler og fromage frais rørt med kakao 2. Pandekager med pære hasselnødder og græsk yoghurt. 3. Melanzane alla Parmagiana 4. Masser af lammesalat 5. Banan og fromage frais rørt med kakao og proteinpulver 5. Bredbladet persille brugt som salat spist med frittata og græskar bagt i tern i ovnen med frisk ost.

 

Follow

Hjemmespa-formiddag

Her til formiddag havde jeg egentlig sat tid af til at træne, men kom aldrig afsted, for energien var der bare ikke. I stedet lavede jeg hjemmespa, og det kan varmt anbefales. Vi har generelt alle så travlt, at vi ofte glemmer de små ting, der giver velvære og selvforkælelse i hverdagen. Ofte er vi alt for hårde ved os selv og stiller høje krav, så det er en god øvelse at give sig selv positiv opmærksomhed i handling. Når man slukker for telefonen og computeren, kommer ideerne desuden væltende og man får faktisk ladet rigtigt op. Her er opskriften til fri afbenyttelse:

– Lav en stor kande te og find de sunde snacks frem – Forestil dig, at du gør det klart til en, du holder af.
– Tænd evt stearinlys, brug musik og fyld rummet med en rar duft (som du ikke får høfeber af)
– Find de lækreste tykke håndklæder og badekåben frem.
– Lad vandet løbe i brus eller bad og giv den gas med skum eller badeolie.
– Og så er der ellers frit slag – ansigtsmaske, hårkur eller ordne fusser
– Ude af badet er der dømt fede cremer, fødderne oppe og chill.

Efterfølgende læste jeg denne artikel, hvor professor Berit Lillienthal Heitmann anbefaler ¨Kærlighed som kosttilskud¨ – Min første tanke var, at omsorgen for os selv kunne være et godt sted at starte.

Follow

De gode links fortsætter

Efterhånden har blogs overtaget min læsning af kogebøger – der kommer hele tiden nye til listen – Så husk at kigge ind i fanebladet Gode links øverst. Senest har jeg tilføjet tre dejlige og inspirerende blogs:

Kig ind hos Maria som driver bloggen  www.vanloseblues.blogspot.dk Hun laver gode sunde madplaner og generelt lækker mad med masser af grønt. Hun slår også sine folder på Instagram, så følg hende endelig også der.

Elenore er ¨Organic gardener, Raw Food/Natural Nutrition coach and Green gourmet chef¨,  så bloggen www.earthsprout.com er fyldt med raw opskrifter og inspiration til at bruge lokale friske grøntsager (gerne af egen avl 😉 )

Josephine blogger på engelsk, men hun er dansk og studerer ernæring & sundhed. Hun har en stor interesse i mad, sundhed, livsnyderi og den store kunst at få det hele til at gå op, hvilket tydeligt ses i de flotte billeder og lækre opskrifter på bloggen  www.atastylovestory.com

 

Har I mon andre jeg bare skal kigge forbi og tilføje til listen?

Follow

Salat der mætter

I søndags fik jeg denne meget mættende salat til frokost og var først sulten igen til aftensmaden – Oftest har jeg brug for et mellemmåltid eller en snack om eftermiddagen, men det var ikke nødvendigt her.

Jeg fik 110 g kalkunbryst stegt i 1 tsk olivenolie med oregano, chiliflager og urtesalt – spist på 50 g salat, 20 g parmesan i flager, masser af grillet squash, 1 tsk olivenolie og lidt citronsaft. som dressing – og 50 g groft ristet brød gnedet med hvidløg.

 

Follow

Quinotto….eller bare quinoa med champignon

Det her er den nemmeste version af risotto, du kan komme i nærheden af – der skal ikke røres konstant, du får en hel del mere protein fra quinoa og reducerer tomme kalorier fra ris ved at fylde med lækre ristede champignon. Alt det grønne du tilsætter er bare bonus oven i for din sundhed.

Inspirationen kom fra denne opskrift af Nigel Slater . Han bruger dog bulgur i stedet og blandede svampe. I min version brugte jeg 500 g champignon som jeg tørstegte på en slip-let pande – det synes jeg fungerer bedst, hvis man vil havde dem lækkert stegt.

Når det meste vædske er fordampet tilsætter man lidt fedtstof, enten olivenolie, smør eller en blanding – og steger svampene færdigt med 3 fed hvidløg (jeg presser dem ikke, men knuser dem kun for en lidt mildere smag), et par kviste timian og to salvieblade. Overfør evt svampene til en gryde nu, hvis din pande ikke er dyb nok og tilsæt den skyllede quinoa. Jeg brugte 2 dl quinoa og 4 dl grøntsagsbouillon (men jeg tror, jeg vil bruge en anelse mindre vædske næste gang.) Koger 15 minutter ved svag varme og inden servering tilsætter du en håndfuld grønt efter eget valg – det kan være spinat, hakket bredbladet persille, klippet purløg, brødkarse eller koriander. Portionen her er til 4 personer som tilbehør til fx kylling eller 2 personer som ret i sig selv med salat til.

Her har jeg spist en frittata med ost og blandet salat til, men det kan spises som det er eller bruges næste dag i madpakken. Der er i øvrigt ikke noget, der holder een tilbage for at tilsætte lidt ristede pinjekerner eller en håndfuld revet parmesan – det regner jeg med at gøre næste gang.

Follow

Smuttur til Valpolicella og Verona

I sidste uge havde vi egentligt planlagt en tur til svigerfamilien ved Genève, men da de meldte afbud måtte vi finde et alternativ til at fylde drengenes ferie. Ferien var i forvejen blevet noget amputeret af, at de insisterede på, at ville ud og ¨trick og treat´e¨ til Halloween.

Men en af fordelene ved at bo her i Ticino er, at man kan komme hurtigt sydpå. Således kan man herfra komme til Verona, Genova, Torino eller Parma på lidt over 2  timer, hvis altså trafikken omkring Milano tillader. Valget denne gang faldt på Verona og omkring liggende vindistrikt Valpolicella. Vi fik købt lidt vin og olivenolie fra San Cassiano – Og mulighed for at kigge nærmere på presningen af olivenolien, som de i år havde vundet en flot præmie for.

I Verona havde vi desværre ikke så lang tid, men jeg anbefaler, at I tjekker Mariannes fine guide til Verona , skulle I komme på de kanter. Det er en dejlig by med masser af historie, kultur, shopping og stemning. Der er i øvrigt åbent for næste års billetsalg i arenaen. En eller anden dag kunne jeg nu godt tænke mig at komme til en koncert i verdens 3. største amfiteater.

 

Follow

Focaccia uden mel

Den anden dag stod jeg med et kogt blomkålshoved, som jeg ikke havde fået spist. Vi havde fået ostefondue dagen før, og jeg troede det ville fungere godt med blomkål til i stedet for de store mængder brød, man normalt får skovlet ind. Men det duede slet ikke – osten skilte, da den kom i nærkontakt med blomkålen og blev underligt chewy. Jeg endte med at spiste mig mæt i salaten i stedet og blomkålen endte i køleskabet. I stedet blev den dagen efter til en slags focaccia som et mix mellem Jane Madbandits blomkålspizza og proteinpastaen fra den anden dag.

Jeg brugte et stort kogt blomkålshoved moset med et ¨kartoffelmosjern¨,

3 æg

100 g fromage frais

1 håndfuld revet ost 

4 store tsk psyllium HUSK

Salt – oregano, timian, salvie eller rosmarin

Hele molevitten blandes i en stor skål og bredes ud på en bradepande beklædt med bagepapir. Bages ved 180°C i ca 30 minutter – eller til den er gylden over det hele. Her har jeg fået råkostsalat til (eller som det også hedder herhjemme ¨rockersalat¨), men passer også fint til supper eller kan bruges som brød med pålæg efter eget valg. Næste gang vil jeg prøve med lidt løg i skiver på og masser af rosmarin – Oliven kunne også være godt.

 

Follow

SU-venlig madplan

To rare læsere har skrevet til mig og ønsket SU-venlig mad og en madplan. Så jeg har her valgt at kombinere de to. Ofte spiser studerende pasta i store mængder og spilder en masse penge på kantinemad og fastfood. Nu skal I ikke snakke uden om – jeg ved det – for jeg har været der selv!! I stedet foreslår jeg, at man køber lidt større ind af årstidens frugt/grønt og laver store portioner. På den måde er der til madpakken næste dag og man sparer kantinemaden. Hvis der altid er lækre rester i køleskabet eller fryseren, er man også mindre tilbøjelig til at købe fastfood. De fleste af de ingredienser jeg bruger på bloggen koster ikke alverden – Særligt når man laver det meste fra bunden af årstidens råvarer er det billigere

Kig på denne indkøbseddel for ideer til at købe stort ind i starten af måneden.

Mandag: Butternutsquash

Tirsdag Linsebolognese

Onsdag  Broccolisalat

Torsdag Frittata med champignon 

Fredag De-bedste-auberginer

Lørdag Chili med bønner og guacamole

Søndag Proteinpasta med cherrytomater

Har du andre gode ideer til at spise sundt på lavt budget?

Photobucket

Follow