Årets største beslutninger

Hvor meget denne lille tornado end har fyldt, så er der faktisk en anden beslutning, vi har truffet i år, som kommer til at påvirke vores liv endnu mere. Som jeg tippede om på bloggens Facebookside, så har vi efter 15 år i udlandet besluttet at flytte tilbage til Danmark. Det er jo ikke en beslutning man tager fra den ene dag til den næste, det har været lang tid undervejs, fordele og ulemper er blevet vejet op og fremtidsmulighederne nærstuderet.

Det bliver hårdt at sige farvel her, men samtidig glæder jeg mig helt utroligt til at kunne være tættere på familie & venner og til at vores hverdag bliver dansk. Der er dog lige 6 måneder med praktiske opgaver, der skal klares først; jobs, hjem og skoler der skal falde på plads. Men jeg lover, at der også bliver tid til opskrifter og indlæg på bloggen.

Med dette vil jeg ønske jer alle en RIGTIG DEJLIG JUL og takke for, at I følger med på bloggen, lægger kommentarer, kommer med gode input Og bærer over med mig, når der i perioder er andre ting, der fylder meget.

♥ ❤ ❥ ❣

Follow

Næsten som ris à l’amande

Okay, jeg ville nok ikke turde servere denne version juleaften, men har man lyst til lidt ris à l’amande-inspireret i en lettere form i løbet af december, så er den perfekt. Jeg har brugt mager græsk yoghurt rørt med vanillepulver, hakkede mandler og lidt Fiber HUSK – (du kan også bruge almindelig yoghurt og justere konsistensen med HUSK, men der er klart mere protein i den græske yoghurt). Jeg kan ind i mellem være heldig at finde frosne kirsebær, så skal de bare tøes op ved svag varme og have et hurtigt opkog med lidt maizena-mel. Der er ikke sukker i nogen af delene, men jeg synes ikke det mangler.

Hvis du spiser 200g græsk yoghurt 0,2%, med 15 g mandler og 150 g kirsebær lander det samlet under 300 kalorier og fungerer perfekt til morgenmad. For at optimere julestemningen har jeg drysset kaffen med lidt kanel og kakao – det både smager og dufter dejligt af jul.

Follow

Spis bare løs

I stedet for at fokusere på hvad man ikke må spise i julen, så synes jeg det er mere positivt at kigge på, hvad man spise løs af uden det sætter sig på sidebenene eller skaber blodsukker-ravage.

Selv er jeg rigtigt glad for den traditionelle danske rødkål, men den skal være hjemmelavet – Ikke den slatne sukkersøde slags fra et glas. Jeg skærer rødkålen fint eller groft efter humør og tålmodighed, og i en gryde dækker jeg den ca halvt med æblejuice, et skvæt æble- eller hindbæreddike og en spsk figensyltetøj (uden sukker) – koges ved svag varme under låg i ca 45 minutter. Inden servering vender jeg en lille klat smør i kålen. Smages til med salt og peber – du kan stadig nå at regulere lidt med eddike eller syltetøj, hvis du vil have det sødere eller surere.

Af andre gode sager så spiser jeg løs af klementiner – en gennemsnits-klementin indeholder ca 30 kalorier og er fyldt med fibre og c-vitamin!

Her er lidt flere gode råd til julefrokosterne:

– Begræns mængden af brød du spiser til julefrokosten – Ikke kun det hvide brød, men også rugbrød er ret energitæt, så skær det evt ud i kvarter.

– Smag lidt på det hele – men tag ikke enorme portioner.

– Fyld mest på af rejer, røget laks, æg, sild og det ikke-forarbejdede kød.

– Undlad at bruge smør, fedt og mayonnaise eller begræns det.

Lav selv rødkålen når du kan og spis masser af den (se ovenfor )

– Erstat øl med mineralvand og drik snapsen til – eller en vand med brus mellem hver øl.

– Pebernødder og brunekager ser kedelige og uskyldige ud, men er kaloriebomber.

– Erstat noget af julekonfekten med tørret frugt med chokoladeovertræk eller havregrynskugler med kaffesmag.

– Hvis du selv laver kartoffelsalat eller lignende sager med hvide dressinger – så brug mager græsk yoghurt, citron, sennep og lidt light mayonnaise – som dressingen her.

– Spar lidt på kalorierne de dage du skal noget særligt – men sørg for at få noget at spise ellers kan det nemt ende galt (enten bliver man hønefuld eller kommer til at overspise).

– Hvis du selv skal holde julefrokost eller have mad med –  så prøv dette Pletskud med rejer, hvid fisk og blomkål – eller lav en lækker light coleslaw eller rødkålsalat med gulerødder og nødder.

– Husk man må gerne levne :-) men også helt bestemt nyde de sager, man sætter stor pris på.

 

Follow

To vindere er fundet

Så har jeg fundet to vindere af hver især 300 g lækker mørk schweizer chokolade med assistance fra mine to private husnisser (sig endelig ikke til dem, at jeg kalder dem det, men bedre end hjælpenisser, som jeg først havde skrevet 😉 ) Tillykke til Kirsti og Hanne – jeg sender jer straks en email.

 

Follow

Sundere konfekt og vind chokolade x 2

December er en seriøs mastodont-udfordring, hvis man gerne vil spise sundere, holde vægten eller at tabe sig. Det er jo ikke, hvad vi spiser juleaften der sætter sig, men hele december er jo for de fleste fyldt med julefrokoster, gløgg-tamtam, æbleskivehalløj, konfekt og småkagespisning. Jeg synes, at Charlotte fra Sund for Sjov gør sig nogle gode overvejelser, så man ikke står d. 1 januar med sure ekstra kilo at slås med. Grundtanken er, at vi bevidst vælger til og fra hele julemåneden.

Min strategi er god kvalitet i lidt mindre mængder. Det kan fx betyde at have muligheden for at vælge tørret eller frisk frugt og mørk chokolade i stedet for konfekt og småkager. Her har jeg (i fælles projekt med store drengebørn) 1. dyppet abrikoser i mørk chokolade, 2. dyppet udstenede dadler med en mandel indeni i selvsamme chokolade – drysset med kokos eller hakkede mandler – 3. Resten af den smeltede chokolade blev blandet med tranebær og hakkede mandler og hældt i små forme.

Jeg snuppede lidt rigeligt af den gode mørke schweizer chokolade, så to læsere har muligheden for at vinde 300 g x 2 her på bloggen (obs du behøver ikke spise det hele selv! 😉 ) . Alt du skal gøre er, at lægge en kommentar og fortælle, hvordan du overvejer at gribe julemåneden an. Læg dine bedste tips til en lettere december uden at snyde sig selv for alle de gode sager.

Jeg trækker de to vindere fredag d. 7 december.

Follow