Chokolade til morgenmad - ja tak!

3 Alternativer til mælk som du (måske) ikke kendte

Alternativer til mælk, havremælk, havredrik

Kender du det, at man måske godt ved, at nogle fødevarer ikke er optimale for én, men at man alligevel fortsætter med at indtage dem, fordi det er svært ved at finde ordentlige alternativer.

Sådan har jeg det med mælk.

I en periode udskiftede jeg med soyamælk, men det smagte ikke særligt godt, og da der kom fokus på, hvor dårligt det er for vores hormonbalance, så hoppede jeg fra. Derefter prøvede jeg rismælk, men det fik også hug og smagen var heller ikke optimal. Jeg endte ved havremælk, men fik som regel aldrig drukket hele kartonen, inden den blev dårlig. Derfor gik jeg i gang med at eksperimentere selv. Her får du min top tre over alternativer til mælk, som er nemme at tilberede, og som du kan lave mindre portioner af alt efter behov. Jeg bruger ¨mælken¨ med frugt og lidt mysli til morgenmad eller i en smoothie.

Sesammælk: Brug 2 spsk tahini rørt med 2 spsk citronsaft til den bliver hvid og nem at arbejde med – derefter tilsæt gradvist 2-3 dl vand (mon ikke denne version kan laves med andre typer nøddesmør?).

Havremælk: Sæt 2 dl havregryn i blød natten over i 4 dl vand, blendes og sies – tilsæt evt mere vand og vanillepulver. (Den overskydende masse kan bruges til knækbrød/chip – spredes på et stk bagepapir, drysses med sesam og bages i ovnen ca 45 min).

Hirsemælk: 2 dl hirseflager sættes i blød i 4 dl vand natten over – Blendes og sies, tilsæt evt lidt salt, kanel og honning, da hirse har en lidt markant smag.

Alle tre mælkealternativer kan holde sig et par dage i køleskabet.

Har du andre gode alternativer, så læg endelig opskrift eller link her i kommentarfeltet eller på bloggens Facebookside

 

Alternativer til mælk havremælk havredrik


Follow

13 kommentarer

  • Tak for tippet:)

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Hvad er der galt med normal mælk? O.o

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • detskalsmageafnoget

      Hej Amira – rigtigt mange voksne har svært ved at fordøje mælk og kan få andre bivirkninger fordi fordøjelsen ikke fungerer optimalt. Hvis man ikke oplever den type problemer, så skal man da bare fortsætte med mælk.

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Se, så lærte jeg noget nyt i dag! (:

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • detskalsmageafnoget

      Men du skal jo ikke bekymre dig, hvis du ikke er berørt. Det kan dog være helt op til 15% af den voksne del af befolkningen som ikke kan nedbryde mælkesukkeret og får problemer med fordøjelsen.

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Mette K. Frederiksen

      Fedt med nogle alternativer til dem der har brug for det, og jeg må sige, at jeg er rigtig glad for at du skriver, at man kun skal gøre det hvis man vil og rent faktisk har brug for det – synes, at man oplever alt for mange artikler rundt om på nettet, der forbander mælk som djævelens værk for alle, og ikke bare for dem der ikke kan tåle det :/ Så det er rart med en nuanceret holdning – thumbs up 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Marie

    Jeg er laktoseintolerant, og kan derfor heller ikke tåle normal mælk og andre mælkeprodukter. Nu ved jeg ikke om det er det samme problem for dig, men for mig fungerer de laktosefri produkter fint. (Hvis man er mælkeallergiker eller har problemer med fx. mælkeprotein, så skal man selvfølgelig holde sig fra dem). Man kan efterhånden få både laktosefri yoghurt, mælk, fløde, smør, cream cheese, skæreost og creme fraiche i DK.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • detskalsmageafnoget

      Det vil jeg bestemt kigge nærmere på. Særligt til min kaffe synes jeg ikke rigtigt andet end mælk dur 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Marie

      Ja jeg vil også helst have mælk i kaffen. 🙂 Plejer at bruge Arlas laktosefri minimælk som kan købes de fleste steder og ellers findes der også en fra Levevis/Naturmælk og Valio (alle Coop butikker).

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Helle

    Mandelmælk er også hammer godt! 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Caroline

    På hvilke punkter er rismælk dårligt, nu du siger det har fået hug? Jeg undgår nemlig selv alle mejeriprodukter, men bruger lidt rismælk engang imellem 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Chokolade til morgenmad - ja tak!